RECENZE: Mlsný kocour ve hře zatočí nejen s myšmi, ale i nudou

26. 4. 2012

Mlsný kocour rád loví myši a považuje je za tu největší pochoutku. To dnes už tak docela neplatí, ale ve hře od Albi stále ano. Šanci na výhru zde má pouze ten nejmlsnější kocour!

V praxi se chuť na oblíbenou dobrotu často nevyplácí. Odvádí pozornost od práce a může pěkně potrápit smysly, zvláště když pamlsek zrovna není na skladě. Navíc si v konečném důsledku vybírá různé daně, ať již třeba peníze, čas nebo přibrání na váze. Při hře Mlsný kocour od společnosti Albi nemusí jedinci podobné problémy řešit. Jakožto kočky se nejenže mohou ládovat k prasknutí, ale ještě zvítězí ten, kdo si nachytá nejvíc myší.

Co by to však bylo za mlsného kocoura, kdyby bažil po všem, co se myši byť jen vzdáleně podobá. Ani člověk si nejspíš nepochutná na oblíbeném řízku, pokud bude týden starý, spálený či jinak umě vyvedený. A jaké myšky lahodí kocourům ve hře? To hráči rychle poznají podle barev a čísel v tabulce na své desce. Nejvíce bodů vynáší myši červené, naopak nejméně hlodavci modré barvy. Není tudíž potřeba blíže popisovat, o který druh půjde soupeřům především.

Zdroje jsou omezené, a tak nestačí lovit pouze v místním rajonu. Když na to přijde, lze si ukořistit pamlsek přímo ze spárů spoluhráče, pochopitelně proti jeho vůli. Ale ani nový nabyvatel nemá své myšky jisté, o poklady se vedou bitvy až do konce. V této napínavé nestálosti úlovku tkví jeden z hlavních principů hry.

Druhý zásadní princip spočívá v neustálé nutnosti rozhodování. Hráči během partie využívají dvou speciálních kostek, na nichž se nenachází čísla, ale barvy. Shodně s nimi si k sobě mohou brát až dvě myši, vždy však musí vzít minimálně jednu. Jedinec si může sám zvolit, kolikrát bude v rámci tahu házet, lze se tak rychle dostat k hodně hlodavcům naráz. Ovšem problém a zároveň prohra celého úlovku nastane, pokud v daném kole padne na kostce znovu barva některé z již pochytaných myší. Spoluhráči tak pořád musí přemýšlet: Vzít jednu, nebo dvě myši? Vzít je ze středu, nebo od soupeře? Ještě dál házet, nebo už ne?

Ke krádeži v soupeřově skladě lze přistoupit tehdy, padne-li na obou kostkách stejná barva nebo bílá jakožto žolík. Opět však má hráč možnost volby, zda myši lovit ve středu pole, nebo u protihráče. Zde se dá hře vytknout jistá nepřesnost v pravidlech. Nejsou zcela jasné možnosti výběru barev sousedových myší a ani to, zdali postačí k uzmutí hlodavce jeden žolík. Hráči se tedy neobejdou bez předchozí domluvy na postupu zlodějiny.

Lov mlsných kocourů může začít.

Co se týká dalších negativ, nutno zmínit krabici kvůli jejímu obtížnému otevírání. Ač je poměrně malá, víko nejde odklopit jednou rukou, a ani druhá ruka proces neuspíší. Vrchní část krabice až příliš lne k té spodní a jde velmi špatně vysunout.

Ani ne tak kritika jako doporučení se konečně hodí k zmíněnému bodovému ohodnocení barev. Honitba za červenými myšmi začíná po brzké době působit lehce jednotvárně a časem by mohla zcela omrzet. Navíc, k čemu navlas stejné chutě? Možná by hru ještě víc oživilo, kdyby měla každá kočka jiné hodnoty. Kdyby u jedné vynášely nejvíc bodů žluté myši, u druhé třeba zelené. Člověk by tak byl nucen ještě více bystřit svou pozornost.

Za pochvalu však stojí zpracování hry a především oněch myší. Nejde o žádné žetony ani jiné symbolické vyobrazení, nýbrž o pěkné trojrozměrné napodobeniny z plastu. Akorát se vejdou do okýnek tabulky, takže zároveň usnadňují konečné počty. Stačí sečíst poslední obsazená místa.

Samotné tabulky se nacházejí stylově na kočičích hlavách z kartonu, konkrétně na jejich zadních stranách. Ty přední zdobí různé kreslené kočičí tlamičky. Celkem hra obsahuje kocoury čtyry, každý náleží jednomu hráči.

Myši čeká cestou ke kocourovi jedno mezipřistání.

Dohromady toho hovoří ve prospěch Mlsného kocoura dost. Hra nezabere moc času, je skladná, rychle pochopitelná, napínavá od začátku až do konce a neustále nutí člověka přemýšlet a rozhodovat se. Myši sice nepředstavují vyloženě originální téma, avšak ani neurazí a své příznivce si stále lehce najdou. Mlsný kocour rozhodně má hráčům co nabídnout.

Název hry: Mlsný kocour
Typ hry: Společenská, desková, rodinná
Výrobce: Albi