Recenze: Mrtvá čarodějka Kim Harrisonové přichází. Procházkovým tempem

7. 6. 2010

!E-SHOP!Při pohledu na obálku knihy – sexy rusovláska v koženém oblečku, svírající dýku, a před ní stojící obludný pes jako ze samotného pekla – by si jeden řekl: „Páni, to bude nabité akcí až na půdu!“ Ani omylem. Podle tempa knihy by ta rusovláska měla spíš ležet na pláži a ten pekelný čokl by jí mohl mírumilovně olizovat nohu.

Ilustrace na obálce Autor: Dorothea Bylica

Příběh se odehrává na alternativní Zemi, kde už lidstvo nemá navrch, ba naopak, je v menšině. Vládnou inderlanďané, bytosti nadpřirozeného původu, jako jsou upíři, dlaci, čarodějové, ale i víly a skřítci. Čarodějka Rachel Morganová pracuje pro IBA (Inderlandská Bezpečnostní Agentura) a má za úkol potírat zločiny inderlanďanů. Přestože je ve své práci dobrá, dostává jen podřadné úkoly a o povýšení může jen snít.

Proto se rozhodne odejít, spolu s kolegyní Ivy a skřítkem Jenksem založit soukromou vyšetřovací kancelář a uspět tam, kam IBA kvůli zákonným postupům nedosáhne. Ale ukončit smlouvu s IBA není tak jednoduché, jak by se zdálo. Na hlavu mladé čarodějky je vypsaná odměna a stojí před ní těžký úkol – udržet se naživu tak dlouho, aby sama chytila zločince, se kterým si IBA už dlouho neví rady, a tím se ze smlouvy vykoupila.

A kde je akce?

Autorka velmi zdařile stvořila alternativní realitu města Cincinnati a důkladně ji vykreslila. Propracovanost celého světa je až neskutečná a Cincinnati plné nadpřirozených bytostí roste čtenáři přímo před očima. Zároveň se v tom však skrývá obrovský háček. Autorčin smysl pro detail ji natolik pohlcuje, že nedává absolutně žádný prostor čtenářově fantazii. Celou realitu mu předkládá černou na bílém a neexistuje, aby si něco přimyslel. Oblečení postav dokonce popisuje nejen coby do barvy a střihu, ale i do materiálu a přilnavosti. Stejně tak autorka mnohdy nesmyslně zdůrazňuje podrobnosti, které v závěru nenesou žádný další význam.

Jednoznačným kladem je bezpochyby příběh. Dostatečně zajímavá zápletka by dokázala čtenáře chytit a nepustit, ale bohužel již zmíněná popisnost příběhu podtrhává nohy. Hlavní dějová linka sem tam neonově problikává v hromadě popisu, a detektivní práce tudíž neleží na bedrech hlavní hrdinky, ale samotného čtenáře. Celou dobu není jasné, kterou z těch mnoha podružných linek autorka považuje za hlavní, čímž strhne čtenáře tak maximálně do hory zmatku, tápání a zkostnatělých přirovnání.

Jeden za všechny, hrdinka přes palubu!

Vedlejší postavy jsou úžasné a živoucí, dokonale propracované a velmi sympatické. Ony jsou to jediné, co drží celý příběh pohromadě. Jenže bez hlavní hrdinky, která naopak vyčuhuje asi jako limetka mezi olivami. se to bohužel nemohlo obejít. Schizofrenní zkraty, které její povaze vůbec neodpovídají, příliš dlouhé a zcela zbytečné exkurzy do její mysli, ale i nešikovnost a nepozornost hraničící místy až s neschopností. Že by někdo takový mohl patřit k nejlepším agentům?

Do první půlky je kniha Mrtvá čarodějka přichází více než cokoli jiného líčení města Cincinnati, historie a důvodů, proč lidské řady tolik prořídly, seznamování s hlavními i zcela bezvýznamnými postavami a navršování jedné metafory na druhou. Druhá polovina knihy nicméně utíká příjemně. Dialogy jsou o něco svižnější, vtipnější, důraz na akci větší. Přesto zůstává na poslední stránce viset nepřeberné množství nezodpovězených otázek, na nichž bude autorka nejspíš stavět v dalších dílech.

Nemůžu si pomoct, ale urban fantasy není pro Kim Harrisonovou to pravé. Kniha se tváří jako detektivka, ale s detektivkou nemá nic společného. Hlavní hrdinka odpovídá popisu vyšetřovatelky asi jako já popisu teflonové pánvičky. Akce téměř zcela chybí a jediné, co je nosné, je prostředí. Harrisonová by měla spíše zakotvit v přístavu epicky rozmáchlých příběhů, kde by se její smysl pro detail mohl pořádně vyřádit, protože alternativní svět, který stvořila a popsala je uvěřitelný, barvitý a dýchající, akce a napětí však zjevně nejsou její silné stránky. Pokud podobně jako Kim Harrisonová nefandíte zběsilému tempu, klidně sáhněte po téhle knize. Pokud vám adrenalin neklidně klokotá v krvi, a přesto po ní sáhnete, nemůžete říct, že jsem vás nevarovala.

Název originálu: Dead Witch Walking
Český název: Mrtvá čarodějka přichází
Autorka: Kim Harrisonová