RECENZE: Nákaza. Nový thriller se hemží bacily a hollywoodskými hvězdami

Lucie Šimůnková

Lucie Šimůnková

18. 10. 2011

FOTO: Nakaza (2011)Do kin přichází pecka s největší koncentrací hollywoodských hvězd a nebezpečných bacilů. Nacpěte se vitamíny, protože otužování studenou vodou na kombinaci Law, Damon, Fishburne, Paltrow, Winslet a Cotillard nestačí![album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/contagion-2011/]

Nic se nešíří tak rychle jako strach. Originální motto filmu Nákaza velmi dobře shrnuje jeho základní myšlenku, ale také způsob, jakým je divákovi představován jeho děj. Stupňující se naléhavost vyprávění a zároveň chladná vědeckost, se kterou jsou podávána základní fakta i emocionální reakce, zajistí, že vám bude běhat mráz po zádech. A také si začnete častěji mýt ruce.

Steven Soderbergh bezpochyby patří do první ligy hollywoodských režisérů. Na konci 80. let položil svým celovečerním debutem Sex, lži a video (1989) základy nového nezávislého filmu a poslal studio Miramax na výsluní nezávislých studií. Po roce 2000 je o Soderberghovi stále častěji slyšet v souvislosti s mainstreamovou kinematografií a s těmi nejdražšími herci Hollywoodu: Erin Brockovich, Traffic – nadvláda gangů (2000), trilogie Dannyho parťáci (2001-2007) nebo dvojdílný životopisný film o Che Guevarovi (2008).

Hvězdná sestava

Pokud se o nějakém filmu řekne, že je hvězdně obsazený, obyčejně se tím myslí známé jméno v roli hlavního hrdiny a jeho manželky. Málokdy si někdo může dovolit obsadit hned šest herců z té nejvyšší platové třídy. Původ tohoto kroku lze pravděpodobně hledat v účasti Spojených arabských emirátů na natáčení. K tomu se dá říci jenom šukran.

Gwyneth Paltrow je okouzlující bacilonosička, Zdroj: distributor filmu

Nákaza obsahuje pestrou směsici žánrů a propletenec příběhových linií, které se navzájem doplňují a střetávají. Základní příběh připomíná lékařskou detektivku a zahrnuje pátrání po tzv. pacientovi nula, neboli prvním přenašeči nebezpečného viru.

Tím je zde úspěšná manažerka Beth (Gwyneth Paltrow). Nebojte se, toto není spoiler (ve filmu se s touto skutečností pracuje po celou dobu). Její nezaměstnaný manžel Mitch (Matt Damon) se rázem stává vdovcem a upíná se na svou dceru, kterou chce za každou cenu ochránit před onemocněním. V příběhu Mitche se do filmu dostává rodinné drama.

Očima Oldřicha Mánerta: Chirurgicky chladné, sterilně odtažité. Všudypřítomný strach z možné nákazy se Sodegberghovi povedlo přenést v krystalicky čisté, maniakálně odosobněné formě. Nebýt známých tváří, kterými se to v Nákaze jen hemží, jednalo by se o téměř dokumentární záznam.

Na první pohled roztříštěný a příliš těkající děj, který tepe mezi téměř desítkou hlavních charakterů, se ve spojení s pevně vedeným globálním konceptem mění ve strhující, ale vždy přísně realistický mix osudové tragiky a hutného politického pozadí. Laserová přesnost, s jakou Soderbergh využívá obrazovou i zvukovou složku, není ničím překvapivým. Nic nevyčnívá a slouží jen a pouze dokonalosti celku. Nezbývá, než se nechat nakazit.

Hodnocení: 5*****

Neznámý virus se šíří neuvěřitelnou rychlostí po celém světě a přináší s sebou paniku, rabování, demonstrace, armádu v ulicích a všechny prvky typické pro katastrofický film. S nemocí se snaží bojovat tým amerických vědců – doktor Cheever (Lawrence Fishburne) a doktorka Mears (Kate Winslet). Doktorka Orantes (Marion Cotilllard) cestuje po světě, jde po stopách nemoci a snaží se vypátrat její kořeny. Vládní akce si mnozí vysvětlují pomocí vlastních konspiračních teorií. Tuto linii reprezentuje postava Alana (Jude Law), úspěšného bloggera a příležitostného buřiče.

A hlavně si dobře myjte ruce

Preciznost, s jakou film splétá jednotlivé příběhové linie a volí délku i obsah jednotlivých záběrů, je patrná na první pohled. Soderbergh bezpochyby své řemeslo ovládá. Tón snímku je do značné míry dán jeho obsahem. Lékařské prostředí si přímo žádá přistupovat k událostem s vědeckou přesností. Elektronická hudba, množství scén, které jsou poskládané jako videoklipy, odstup od hrůzných projevů i následků nemoci – to vše působí jako zcizovací efekt.

Proti snaze o zachování odstupu stojí samotné příběhy hrdinů filmu. Nejen Mitchova rodina, ale také postava doktora Cheevera nebo doktorky Orantes má ukázat, že všem jde zejména o lidi. (I když místy až příliš šílený Alan tvrdí opak.) Linií vyprávění je hodně a všechny dostávají víceméně stejný prostor, a proto se divák nikdy plně neponoří do jednoho z nich. Film z něj neždímá emoce za každou cenu, a to je pro hollywoodskou kinematografii nezvykle osvěžující přístup.

Podoba s postapokalyptickým světem není náhodná

I přes jistou odměřenost je Nákaza snímkem, který od publika vyžaduje plnou soustředěnost. Právě množství narativních linií a časté používání lékařských termínů může ztěžovat vnímání a pochopení filmu. Opět ale platí, že do kina se nemusí chodit pouze za odpočinkem. Tato dvouhodinovka bezpochyby každému poskytne množství námětů k přemýšlení – důvěryhodnost nových médií (a internetu především), víra v medicínu, chování jednotlivce ve chvílích ohrožení, ochota převzít odpovědnost za druhé, ale třeba také podání ruky a jeho skutečný význam.

Co bude až

Základní kostra filmu není zcela nová. V roce 1993 byl natočen zajímavý televizní film A kapela hrála dál, který sleduje vznik a rozšíření AIDS. I v něm je klíčovým úkolem vědců odhalit nultého pacienta, ale tento příběh na svůj happy-end stále ještě čeká. O dva roky později natočil původem německý režisér Wolfgang Petersen akční thriller Smrtící epidemie, ve kterém Dustin HoffmanRene Russo pátrají po původci neznámé nemoci.

Nákaza přináší propracovanou a vypointovanou představu o tom, co by bylo, kdyby… Potoky slz nahrazuje chladným pozorováním, a přesto z ní běhá mráz po zádech. Skvělé herecké výkony a skvělá hudba přebijí drobné přehmaty a nevyhnutelná klišé, jež s sebou přináší hollywoodské zakončení filmu. I po něm však v divákovi zůstává drobná nejistota typická pro dobrý katastrofický nebo sci-fi snímek. Co bude, až taková situace nastane doopravdy?

Nákaza (Contagion)

Akční / Thriller / Sci-fi / Katastrofický
USA / Spojené arabské emiráty, 2011, 106 minut