Menu
FANZINE.cz
Recenze her

RECENZE: NBA 2K13 dokazuje, že i sportovní hry se mohou zlepšovat

Dominik Butschek

Dominik Butschek

4. 10. 2012

U sportovních her je zvykem, že vývojáři většinou zkopírují téměř celou hru a pouze aktualizují soupisku na stav při vydání hry. 2K Games nás však vyvádějí z omylu a ukazují to právě na nejnovějším přírůstku do rodiny NBA.

NBA2k13_Lebron1

LeBron James to v NBA 2K13 pořádně rozjíždí zdroj: reprofoto youtube.com

NBA 2K13 se od svého předchůdce značně liší. Největší novinkou bylo oznámení, že Jay-Z dostal post Executive Producera a také je to silně poznat. Hudební podklad, který on sám vybíral ke hře, velmi dobře sedí a některé písničky hráči mohou znát z rádia.

Navíc je hra soustředěna zejména kolem módu My Career, kde si hráč vytvoří svého vlastního basketbalistu a kontroluje ho od pre-draftové showcase až po odchod do basketbalového důchodu, v ideálním případě spojeným s iniciací do síně slávy.

Nepřehlédněte: Šílená klávesnice pro bohaté hráče se jmenuje Mad Catz Strike 7

Silné změny nastaly i přímo na hřišti. Počítačem řízený protivník již nepromíjí nováčkovské chyby ani nenechává hráče dělat pořád tu samou věc dokola. Hráč si najde volné místo a střelí trojku? Pak podruhé? Potřetí se to už nestane bez těsné obrany.

Stejně tak hráč dostává přímo na hřišti feedback od trenéra. Pokud se mu daří a hraje dobře, tak ho trenér povzbuzuje a motivuje například příslibem více herních minut do dalšího zápasu. Interakce s vedením týmu se navíc rozšiřuje o možnost pohovoru s generálním manažerem. Hráč si zde například může stěžovat na trenéra nebo na počet svých minut. Následně diskutuje s GM a je jen na něm, jestli si své stanovisko obhájí.

Fanoušci jsou důležitou součástí hráčovy kariéry

Dobří hráči navíc mají fanoušky. Vývojáři mysleli i na toto a do hry přidali fiktivní sociální síť, která vypadá jako Twitter, kde fanoušci píšou vzkazy přímo hráči. Kromě obyčejných fanoušků, kteří jsou zastoupeni pouze číslem, můžou hráči fandit i současní hráči NBA, celebrity (kde je z nějakého důvodu jako první Justin Bieber) a legendy NBA, kde se nachází notoricky známí hráči jako Michael Jordan a Shaq O’Neill. Stejně jako v minulém ročníku pak může hráč pořádat dobročinné akce, které mají za následek zvýšení popularity. Dokonce se o nich občas zmíní komentátoři v následujícím zápase.

 

video
play-sharp-fill

Hráč se stále musí zlepšovat, ale i v tomto systému nastalo pár změn. Hráči si sice stále zlepšují dovednosti za Skill Pointy, získané zejména během zápasů, ale zásadně se změnšil jejich počet. Vývojáři totiž museli srovnat ceny dovedností s cenami různých animací a výcvikových kempů.

Výcvikové kempy jsou další novinkou ve hře: hráč se může účastnit až dvou kempů s legendami NBA dle svého výběru. Každý kemp je zaměřen na něco jiného a po jeho úspěšném dokončení (tedy zpravidla provedení čtyř různých pohybů) se hráči zvýší určité dovednosti.

Čtěte také: Skyrim se promění v Morrowind. Fanoušci vytvořili další modifikaci

Druhou novinkou jsou animace. Různé specifické animace střelby na koš jsme si sice mohli nakupovat za herní peníze už v minulém díle, nyní jsou ovšem přidány i „rituály“ před zápasem. Hráč tak může před zápasem vyhodit do vzduchu prášek proti klouzání stejným způsobem, jako to dělá LeBron James.

Poslední novinkou v oblasti vývoje charakteru jsou perky (ve hře označené jako Signature Skills). Ty se také zakupují za Skill Pointy a mají za cíl rozšířit danou dovednost. Některé, zejména ty, které mají více levelů, jsou také podmíněny určitou úrovní dané dovednosti. Příkladem může být rozšíření pro střelbu z dálky – to hráči umožňuje negovat až 30 % penalizace za špatné načasování střely.

Pro majitele Kinectu máme dobré zprávy: hlasové příkazy fungují, a když hráč zavelí „Bring in LeBron!“, tak je skutečně vidět, jak jde James čekat na další přerušení hry na střídání. Nicméně za nadávání rozhodčím po faulu může hráč dostat technický faul, což je další novinka v NBA 2K13.

NBA2k13_Dunk1

All-Stars Weekend zahrnuje i populární Dunk Contest zdroj: oficiální trailer

Posledním zlepšením jsou pak animace a samotné ovládání. Animace vypadají skvěle a hlavně je jich více než dříve. Ovládání se zlehka změnilo – střelba se kompletně přesunula na dvě tlačítka a pravá analogová páčka slouží pouze pro driblovací pohyby a triky.

Objektivně je dobré podotknout, že tato změna je doopravdy změnou k lepšímu – už žádné nechtěné střílení, když hráč omylem zavadí o páčku prstem. Nicméně jediná výtka jde na účet tutoriálu. Tato nová feature není prakticky nikde pořádně vysvětlena, pokud si hráč neprojde Training Campem. Veteráni z NBA 2K12 to však mohou automaticky ignorovat a pak se ve hře divit, proč jejich postavička nestřílí.

Verdikt

Hra prošla mnohými změnami, ale ukazují se jako změny k lepšímu. Že na hře zanechal svůj otisk Jay-Z také rozhodně není špatné a hře to prospělo. Grafika stále vypadá dobře, i když fanoušci na stadionu v náhodných záběrech při přiblížení stále vypadají jako ve hře z roku 2000. Hudební podklad sedí pěkně, navíc je vidět, že autoři dali na fanoušky a některé otravné nedostatky předchozího dílu odstranili. Hru můžeme s klidným svědomím doporučit každému, kdo má rád basketbal. Navíc je to jedna z mála sportovních her pro PC (i když bez gamepadu se ovládá špatně).

Hodnocení: 90 %

  • Klady: realistická fyzika a animace, protihráči jsou konečně o něco inteligentnější, přehledná menu
  • Zápory: špatně podaná změna ovládání, různé drobné grafické chybky (nic závažného)
  • Co by se nám líbilo: kdyby All-Stars Weekend byl součástí základní hry a PC verze bez sníženého obsahu

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: NBA 2K13 dokazuje, že i sportovní hry se mohou zlepšovat

Hide picture