Hry

RECENZE: NHL 15 překvapilo nedostatkem obsahu, ale i grafikou

5. 10. 2014

Nový ročník virtuálního hokeje vychází každý rok s železnou pravidelností. Patnáctka slibovala malou revoluci způsobenou přechodem na novou generaci konzolí. Po několika letech se konečně představuje zbrusu nový engine. Vyplatí se investovat do nového hokeje, nebo se vyplatí počkat na následující ročník?

Modely hráčů vypadají v novém NHL velice věrohodně. Zdroj: Vydavatel hry

Fanoušci ledního hokeje si mohou nachystat ovladače. Nový ročník NHL se konečně dostává na pulty prodejen. Dlouhodobé volání fanoušků po novém grafickém enginu bylo konečně vyslyšeno. Úvod je velkolepý. Po více než deseti letech se vrací hrané intro vzniklé díky licenci se známou televizní stanicí NBC. Po povinnosti zahrát si poslední zápas loňského finále Stanley Cupu mezi Kings a Rangers však přichází drobná kocovina. Nepříliš vábně vypadající menu složené z dlaždic snad až děsivě podobných těm z Windows 8 na první pohled nepříjemně zaujme okleštěnou nabídkou herních módů. Celá hra bohužel působí v tomto ohledu jako poněkud špatný vtip.

Nový engine válí, ale…

NHL 15 sice běží na novém enginu, vzhledem k tomu, že jej však bylo nutné kompletně překopat, autorům pravděpodobně nestačil čas ani budget. Jistě, grafické zpracování vypadá solidně, ale počet módu byl výrazně okleštěn, především pak v rovině hraní po síti, což je u titulu tohoto typu čára přes rozpočet. Nechybí sice manažerský mód, či Be a Pro, jejich možnosti jsou však značně omezené. Pokud se rozhodnete zahrát si za mladého bažanta, co se vlastní pílí vypracuje z nižších lig, máte smůlu. Začínáte rovnou v NHL. V kůži manažera chybí absence draftovat hráče. Úplně chybí mezinárodní turnaj, začátečníky může frustrovat nepřítomnost tutoriálu.

Ostřílení fandové se budou muset smířit s absencí Winter Classic, k dispozici je však alespoň NHL Moments Live, v nichž lze přepsat klíčové zápasy hokejových dějin, jako tomu bylo v Naganu.

nhl15-first-screen-thorntonAutoři sice přislíbily výraznou podporu, během prvního měsíce od uvedení hry jsme se však ničeho výrazného nedočkali. Dá se tedy předpokládat, že se NHL 15 stane jakýmsi odrazovým můstkem, na nějž se budou efektem sněhové koule v průběhu let nabalovat další vychytávky, které široké publikum považovalo za samozřejmost.

Kde jsou staré dobré rockové pecky? Nepříjemným zjištěním je absence solidních licencovaných hudebních hitů. Bez nich to prostě není ono.

Pozitivní zprávou je, že základy má NHL 15 solidní. Vylepšenou grafiku postřehne i občasný hráč série na první pohled. Skvěle vypadají především arény, které jsou vymodelovány do nejmenšího detailu. Každá z nich působí jako živá, především díky parádně vymodelovaným fanouškům plným emocí. Na druhou stranu je pokrok znatelný především výlučně během animací vyplňujících přerušení hry. Obličeje hráčů působí propracovaně, na druhou stranu jsou podivně lesklé a místy připomínají plastové figuríny.

Výrazně lepší je situace týkající se animací pohybů. Ty působí velice propracovaně, podobně jako dlouho před vydáním zdůrazňovaný víceúrovňový charakter dresů. Na ledě vypadají hodně dobře kolize hráčů a jejich manipulace s hokejkou. Pokud někoho složíte bodycheckem, za ním jedoucí spoluhráč o něj může hravě přepadnout. Během hry máte pocit, že ovládáte skutečně živé hráče. Fantasticky vypadají momenty, když se chystáte vypálit z voleje, ale hráč netrefí puk. Korunu celému zážitku nasazuje dynamická kamera, které se v TV formátu začíná blížit reálnému hokejovému zápasu. Všechny tyhle vymoženosti jsou jednoznačným plusem, ale bohužel nedokážou dostatečně kompenzovat zklamání způsobené vysokým očekáváním.

nhl15-vanek-minKlasikou zůstává propracované ovládání pomocí analogových páček. Jediným problémem může být klasický paradox, kdy je poměrně snadné střílet branky z neustále identické pozice.

Poněkud rozporuplně působí také umělá inteligence. Hráči během bránění sice drží pozice, ale nereagují příliš flexibilně. Výrazně to působí především u brankářů, kteří mají nepřirozeně často slabší chvilky a občas pouštějí i z slaboučké loby nahozené z dálky. Všechny situace podkresluje solidní komentář dvojice Emrick – Olczyk. Známí komentátoři dodávají hře grády, jejich hlášky se sice opakují, ale méně, než by se dalo očekávat.

NHL 15 je sice slušná, ale do konce nedotažená hra. K dokonalosti jí chybí především širší spektrum herních módů. V současné době se jedná jen o slabý odlesk dříve velice silné plejády různorodých aktivit. Zamrzí také absence kvalitního licencovaného hudebního soundtracku. Současný díl nelze chápat jinak než jako odrazový můstek sloužící k postupnému budování série na nové konzole. Pokud vlastníte předchozí ročník, pravděpodobně by se zvýraznilo nákup NHL 15 dvakrát promyslet.

Hodnocení: 60 %

Klady: Grafika, fyzikální engine, kamera

Zápory: Okleštěné množství módů, potlačený online režim, ošklivé menu, soundtrack