RECENZE: Nová receptura oblíbené deskovky má název Český film Premium

2. 9. 2013

Na lesk původní hry ještě ani nestačil usednout prach a už se na pultech obchodů skví její druhý díl. Oblast Českého filmu v deskovce nyní rozšiřuje Český film Premium. Ačkoli je méně někdy více, jen jedna hra v tomto případě nestačí.

Nová hra o českém filmu má i nový háv, Foto: Petra Vlková, Fanzine.cz

Pravda, čím více na sobě nezávislých dílů, tím větší dilema, po čem vlastně sáhnout. Na druhou stranu, dokud se nevyčerpají veškeré možnosti (nebo alespoň většina), tak ještě pořád může být až na škodu nepokračovat v něčem, co slaví prokazatelný úspěch. Vždycky je zde riziko, že se něco pokazí, a že se nepodaří dosáhnout alespoň srovnatelných výsledků. Ovšem jen těžko lze očekávat fiasko u hry s oblíbenou tematikou při zachování originality.

Všechny otázky a odpovědi týkající se českého filmu by se nevešly ani do národního archivu, natož jen do jedné deskovky. Jistě mnoho fanoušků už zná obsah kartiček ze hry Český film skoro nazpaměť, ačkoli jich není zrovna málo. A jistě nejen tito fanoušci s nadšením přivítají, že mohou své specifické znalosti prověřovat s novými kartami díky nové hře s názvem Český film Premium, opět od společnosti Albi.

Z předchozí deskovky zůstalo něco zachováno a něco naopak prošlo inovací. Co se rozhodně nezměnilo, je tematika hry a řada kategorií, do níž otázky směřují. Nechybí film před rokem 89, film po roce 89 a filmové hlášky, ostatní kategorie pak mají oproti prvnímu dílu podobnou pointu, avšak jiné označení. Konkrétně Večerníčky a pohádky nahradila oblast Pro děti a mládež, Různé pak Zajímavosti. Nakonec vystřídala poměrně nelehkou kategorii Tvůrci a herci obšírnější oblast Znáte z TV.

I v dalších ohledech jde Český film Premium vstříc lehčím zítřkům, respektive dneškům. Tentokrát se nachází na zadní straně karet nabídka tří odpovědí, na níž mohou být hráči zvyklí z ostatních her z vědomostní série, nikoli však z předchozí deskovky Český film. Jednoduchost otázek či úkolů z party verze nelze objektivně zhodnotit, ty mohou připadat každému jinak těžké a jinak zajímavé. Individuálně bude jistě vnímán i výběr herců vyobrazených na obalu a dalších fotografiích ve hře.

Co se týká systému hry, ten se tentokrát do značné míry podobá systému deskovky Česká hudba, jež též patří mezi relativně mladé přírůstky v sérii. Na první pohled skoro žádný rozdíl. Kulatý tvar hracího plánu, vnější a vnitřní dráha (na níž lze z té vnější přestoupit po dosažení počtu čtyř žetonů) a efektnější tvar žetonů, jenž umožňuje skládání malého puzzle. Jen si zde hráči netvoří vlastní vinylovou desku, ale filmový kotouč.

Oproti hře Česká hudba se zde (zjevně opět v rámci maximální snadnosti) nemusí účastníci vracet na vnější dráhu, pokud na té vnitřní neuhodnou správnou odpověď z kategorie, kde již vlastní příslušný žeton, a zároveň pokud jim poklesne počet všech žetonů pod čtyři. Na druhou stranu, nic nebrání tomu, aby si pravidla hráči upravili podle možností a své libosti, a to nejen v tomto konkrétním případě.

Zde si hráči vytváří z žetonů vlastní filmový kotouč

Novou, o něco propracovanější image dostaly i figurky, s níž se mohli hráči seznámit již ve Hře o manželství. A co se týká oblíbené party verze hry na druhé straně plánu, tam se toho změnilo ještě o trochu více.

Otázky a odpovědi se tu již nenachází, snad aby se typicky vědomostní část do té uvolněnější a kreativnější nepletla. Ale aby zároveň nebyla party verze ochuzená, přibyl ke třem známým úkolům (mluvení, kreslení a pantomimě) ještě jeden, a to modelování. Tím pádem se zde využívá o jednu netradiční komponentu navíc, jež slouží právě tomuto účelu.

Jeden malý váleček modelíny může na první pohled budit dojem, že toto množství nebude pro hru postačovat. Co však mnohem častěji během partie nepostačuje, je čas, během něhož by měli účastníci stihnout úkol vymodelovat. To se však opět nerovná neřešitelnému problému, respektive něčemu, co se nedá přizpůsobit.

V party verzi hry se nyní otázky nenacházejí

Do té samé kategorie řešitelných a spíše individuálních zádrhelů by šel podřadit i samotný systém party verze, jenž de facto stojí na bázi notoricky známé hry Activity. V praxi se může stát, že pokud hraje deskovku velké množství lidí, jenž se rozčlení na několik vícečlenných týmů, tak se efekt hromadně sdílené zábavy při stávajících pravidlech vytratí.

Přesněji řečeno může nastat, že zatímco pár účastníků si plní úkoly v rámci svého týmu, ostatní týmy nejsou na daném průběhu prakticky nijak zainteresovaní a než na ně přijde řada, velice snadno se mohou začít nudit. Nemusí to tak být vždy a v opačném případě se nabízí snadná pomoc. Stačí předvádět své umění se svými lidmi všem ostatním, nikoli jen mezi sebou, respektive zapojit ostatní do hádání.

Zatímco třeba na estetické stránce figurek a žetonů bylo přidáno, trochu ubráno bylo v případě vzhledu plánu party verze. Tedy ne, že by snad šlo o nepodařený motiv a kresby, ale někomu mohou scházet vtipné popisky trasy značící postup v pomyslné herecké kariéře.

Úkoly v party verzi zůstávají nadále vypečené

U celkového zpracování nelze ani tak vytknout, jako spíše zmínit již trochu nevyhovující typ krabice, jelikož s nárůstem a inovací komponent se do ní všechny vejdou již jen tak tak.

Pokud by někoho zajímaly další nesporná negativa, může je zkusit hledat v překlepech a faktických chybách v otázkách či odpovědích na kartách. Při tom množství je možné, že se nějaké najdou. Jinak toho hovoří v neprospěch deskovky Český film Premium pramálo. Ve stručném souhrnu jde o vydařené a v dosti ohledech vylepšené pokračování úspěšné hry, jež přímou úměrou rozšiřuje znalosti i zábavu.

Název hry: Český film Premium – otázky a odpovědi
Typ hry: Desková, znalostní, rodinná, party
Výrobce: Albi