RECENZE: Nový vlkodlak Patricie Briggsové vyrazil na čtivou Štvanici

19. 6. 2012

Patricia Briggsová: Štvanice (ilustrační)Anna je vlkodlak už tři roky a není z toho zrovna nadšená. Její smečka ji proti její vůli ponižuje a pohlavně zneužívá, jako by se nechumelilo. To se ale změní, když do města dorazí hezký indián na bílém koni a vezme ji na štvanici v pustých lesích a horách zasněžené Montany.

Jak se Charles jednou zamiluje… Autor: Daniel Dos Santos

Asi tak by se dal ve stručnosti popsat příběh třísetstránkové knihy Štvanice, která americké spisovatelce Patricii Briggsové vyšla nedávno i v českém překladu. Briggsovou znají domácí čtenáři především díky aktuálně šestidílné sérii o dívce, která se mění v kojota, ráda běhá s vlkodlaky a řeší detektivní zápletky. Jenže české nakladatelství už všechny knihy o Mercy Thompsonové vydalo, a tak přirozeně sáhlo po paralelní knižní sérii od stejné autorky, která oplývá potenciálem srovnatelným s příběhy výše jmenované hrdinky. A navíc může novinka k autorce přitáhnout i čerstvé čtenáře, protože Štvanice se dá číst i bez znalosti knih o Mercy.

Patricia Briggsová

Narodila se v roce 1965 v Montaně v USA. Po několika knihách, kterým se nedostalo takové čtenářské pozornosti, se prosadila díky sérii o kojotce Mercy Thompsonové, v níž umně skloubila prvky městské fantasy, detektivního příběhu s charismatickou postavou hlavní hrdinky, porcí akce a špetkou romantiky. Celá série počínající románem Měsíční píseň má nyní šest dílů a paralelní sérii Alfa a Omega ze stejného světa, ale s jinou hrdinkou. Druhý díl Alfy a Omegy, Loviště, připravuje Fantom Print v blízkém časovém horizontu.

Týraná dívka a sexy indián

Samotný román Štvanice staví svůj příběh na novele Alfa a Omega, kterou autorka napsala samostatně a české nakladatelství ji chytře přidalo přímo do knihy jako prolog k delšímu vyprávění. To se hodí, protože kromě toho, že kratší text oplývá dobře vystavěnou zápletkou, také čtenářům neznalým světa Patricii Briggsové, kde Ameriku volně obývají vlkodlaci, upíři a jiné mytické bytosti, představí jeho zákonitosti a mechanismy. Navíc je to ideální způsob, jak efektně uvést na scénu charismatického Charlese, syna nejmocnějšího vlkodlaka ve Státech, a Annu, týranou dívku-vlkodlaka, která se do svého sexy zachránce okamžitě zakouká.

Nepřehlédněte další články o knihách Patricie Briggsové

Po krátké předehře, která Annu osvobodí z jejího nepřívětivého života ve smečce, jež ani zdaleka nefunguje, tak jak by měla, se děj Alfy a Omegy plynule přehoupne v samotnou Štvanici. Ta začíná ve chvíli, kdy Charles s Annou přijíždějí do hornaté a zalesněné Montany, kde lišky dávají dobrou noc a kde je indián doma. Po předehře se rozvíjí velmi svižný příběh, naplněný akcí a romantikou, který probíhá paralelně s dějem Měsíční písně, první knihou o Mercy Thompsonové.

Místo detektivky romantika

Ačkoli dokáže Štvanice dost dobře stát sama o sobě jako plnohodnotný oddechový román, srovnání s druhou sérií americké autorky se čtenář znalý obou nevyhne. První dojem tu přitom hraje nejdůležitější roli: nová kniha je esencí těch starých známých, jen více intenzivní. Stejně jako u Mercy i tady příběh stojí na detektivní zápletce, romantickém prvku a svižném tempu vyprávění. Akční pasáže jsou ve Štvanici snad ještě častější než u Mercy a děj pádí ještě rychleji – to ovšem autorce nebrání, aby ubrala na důrazu detektivní zápletce a přidala naopak na četnosti romantických scén.

Z části bude jistě důvodem to, že hlavní hrdinka by svůj příběh sama neutáhla. Stejně jako Mercedes sice má svoji zvláštnost (je totiž specifickým typem vlkodlaka, omegou), nicméně nemá takový švih a charisma. Proto ji doplňuje především Charles, ale i jiné postavy, protože zde se na rozdíl od ich-formy Mercedes Thompsonové příběh vypráví z různých úhlů pohledu.

Patricia Briggsová: Štvanice (obálka)

Štvanice je dobrý román, v němž Patricia Briggsová zintenzivnila to, co z jejích knih dělá tak dobré oddechové čtení – svůj brilantní styl psaní, který čtenáři brání knihu odložit, svižný akční děj pro muže a vzdychací román pro ženy. Plus nové atraktivní prostředí montanské přírody a dosud neznámé detaily o vedlejších postavách paralelní série, které kojotka s dívkou-vlkodlakem sdílejí.

Za to všechno zaplatila Briggsová jen okrouháním detektivní linky na nezbytné minimum, což může vadit čtenářům, kteří rádi dávají dohromady příběhové skládačky. Na druhou stranu je to ovšem více než slušné skóre, které zcela jistě zaimponuje mnoha jiným fanouškům a fanynkám Mercy Thompsonové, a jež má nezpochybnitelný potenciál přitáhnout nové čtenáře. Na třetí stranu – Mercy je prostě Mercy a na její šarm Anna nemá.

Název originálu: Cry Wolf
Český název: Štvanice
Autorka: Patricia Briggsová