RECENZE: Očekávaná kniha Dívka na klíček. Bacigalupi vytřel všem (scifistům) zrak

12. 12. 2011

Paolo Bacigalupi: Dívka na klíček (perex)Román toužebně očekávaný v českém překladu, ověnčený nejprestižnějšími žánrovými cenami, od fenomenálního autora moderní sci-fi. Příběh z Thajska, z budoucnosti, kde se všechno změnilo, ale lidstvo zůstalo stejné.

Paolo Bacigalupi: Dívka na klíček (perex)

Nepochopená dívka na klíček zůstala v Thajsku sama ve špíně Autor: Milan Malík

Dívku na klíček vyrábějí Japonci. Dostihlo je demografické stárnutí, a tak vzali trochu lidské DNA, přidali mátu a led, protřepali a voilá – máme novočlověka: desetiruké muže pro práci, sličné bystré dívky jako sekretářky a společnice.

Emiko už ale svému pánovi zřejmě dosloužila, protože ji vyhodil na ulici na své pracovní cestě do Thajska a obstaral si někoho jiného. Nebohé škubadlo, v politicky nestabilním království nepochopené, nenáviděné a navíc nezákonné, se teď musí nechat každý večer na pódiu ve špinavém pajzlu veřejně znásilňovat, aby vůbec přežila.

Paolo Bacigalupi na FANZINE.cz:

V Bacigalupiho sto padesát let vzdálené budoucnosti už ropa dávno došla. Teď se energie skladuje v kaloriích. Svět ovládají velké korporace, které se nezdráhají sahat ke zbraním ekoterorismu: cibiskóza, rez měchýřová a mnoho dalších napadají nejen lidi, ale především rostliny, důležitý zdroj potravin obzvlášť v úrodné jihovýchodní Asii.

Jen málo zemí si dokázalo uchovat vlastní genetickou banku s nepoškozenými a dosud imunními sazeničkami. Thajsko je jednou z nich a své dědictví si žárlivě střeží, zatímco na ulicích Krung Thepu se mu sváří lidé ministerstva obchodu a bělokošiláči z ministerstva životního prostředí.

Paolo Bacigalupi do svého propracovaného světa zasadil hned několik postav, každou s vlastními vítězstvími, vlastními duchy, vlastní sadou charakteristik. Jejich povahy jsou hluboce prokreslené; muži, žena i Emiko, všichni se logicky rozhodují a ohýbají tak pomalu gradující příběh do nových směrů. Jejich cesty se různě kříží, dějové linie spojují, rozpojují a končí, až do perfektně promyšleného, více než padesátistránkového finále.

Zpočátku nepochopitelná

Než vydal svůj debutový román Dívka na klíček, měl na svém kontě Paolo Bacigalupi pouze několik povídek. Ty ovšem každá sklidily obrovský úspěch (nejen kvůli drsným environmentalistickým vizím budoucnosti a myšlenkovému přesahu, ale také kvůli řemeslné dokonalosti) a ještě větší aplaus čtenářů i kritiky, když se před rokem objevily společně v jednom svazku Čerpadlo 6. Už tehdy se jejich autor profiloval jako žhavá hvězda současné anglo-americké fantastiky.

Paolo Bacigalupi: Dívka na klíček (obálka)

Právě reálie některých kratších příběhů americký spisovatel využívá pro svou první nepovídkovou knihu, na jejímž počátku se nezdržuje s přílišnou přípravou scény, a prakticky tak svému čtenáři znemožňuje se zorientovat (což může ještě zhoršit vyprávění v přítomném čase). Po několika prvních kapitolách se člověk naštěstí jakžtakž najde sám od sebe, ale přesto si neuškodí připomenout si především Kalorika a Na žlutou kartu.

Bacigalupiho svět je komplikovaný, každá postava má vlastní pozadí, které přesně zapadá do skládačky. Ta se sice vynoří jako monumentální skelet celé knihy až v závěrečných pasážích, ale v tu chvíli člověk teprve pochopí, proč si autora všichni tak chválí. Třebaže se celou dobu zdá, že místo Thajska by se příběh mohl odehrávat kdekoli jinde, až na konci si čtenář uvědomí všudypřítomnou specifickou atmosféru jihovýchodní Asie. I sami rodilí Thajci si v zahraničních recenzích libují, jak dokázal Američan, který vystudoval čínštinu, výborně zpracovat poměry jejich země.

Nakonec dokonalá

Bacigalupiho kniha je komplexní skládačkou, kde postavy, reálie, bohatý myšlenkový přesah a další složky perfektně zapadají jedna do druhé. Příběhem ze světa, který je diametrálně odlišný od toho našeho, a přesto bychom tam jednou mohli skončit. Z budoucnosti, kde se všechno změnilo, ale lidstvo zůstalo stejné. Pořád chamtivé, hádavé, diskriminující cizince a ženy.

Daní za bohaté pozadí je pomalejší příběh, který se nesmí uspěchat, ale prožít s každou otočenou stránkou – výsledné vygradované finále (a několik svižnějších akčních pasáží v průběhu) ale odmění trpělivého člověka i za tento drobný neduh. Dívka na klíček představuje výbornou knihu, jíž málokdo uvěří, že se jedná o prvotinu. Představuje bio-punk, který si tolik žánrových cen (včetně Huga a Nebuly) a především nadšené ohlasy ze všech stran poctivě zaslouží.

Název originálu: Windup Girl
Český název: Dívka na klíček
Autor: Paolo Bacigalupi