RECENZE: Paralelní světy jsou romantické sci-fi plné logických chyb

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

31. 1. 2013

Do kin se blíží nenápadné romantické sci-fi, na které se fanoušci tohoto žánru těší již delší dobu. Hlavně kvůli námětu – jen si zkuste představit proti sobě postavené dva světy s opačnými gravitacemi. A každého ze zamilovaných v jednom z nich.

To, co táhne film Paralelní světy, je především námět. Sice jde o mišmaš neustále omílaných témat Romeo a Julie, chudý svět versus bohatý svět, chudý chlapec deroucí se na vrchol… Ale pořád je to poskládané už díky žánru sci-fi tak, že na diváka působí originálně. Scénář a logické lapsy ale bohužel shazují tato pozitiva.

Jim Sturgess je mladý a nadějný herec, který v poslední době celkem slibně rozjíždí kariéru. Své herecké začátky strávil v televizi, a to ať ve filmech, nebo i seriálech. Do podvědomí diváků mimo Velkou Británii se zapsal až muzikálem Across the Universe, kde si zahrál postavu velmi připomínající Johna Lennona. Následovala hlavní role ve Štvanci IRA, Útěk ze Sibiře, romantika s Anne Hathaway Jeden den a konečně velkolepé sci-fi Atlas mraků.

Možná by to nebyl až takový problém, kdyby diváka hned na začátku neuvedl hlavní hrdina (Jim Sturgess) vědeckým vysvětlením k jeho světu. Skládá se ze dvou částí postavených proti sobě, kdy každá má opačnou gravitaci a na obou existuje zcela jiná společnost. Ta nahoře je bohatá a zneužívá nerostného bohatství dolní části, kde žije i mladík Adam.

Láska nezná hranic. Ani fyzikálních zákonů. Zdroj: H.C.E.

Jenže Adam kdysi potkal Eden (Kirsten Dunst) z horního světa a zamilovali se do sebe, než je oddělil fakt, že udržovat takový vztah je nezákonné. A tady začíná romantická linka, ve které nehledejte nic než zmíněný stále používaný konflikt z pera Williama Shakespeara. Oba by rádi spojili své světy, ale jejich vůdci nechtějí zaběhlé pořádky měnit, a tak jejich lásce brání.

Očima Nely ChristovovéStejně jako oba paralelní světy, i tenhle film má prazvláštní pravidla, ve kterých se člověk jenom těžko orientuje. Možná proto se od začátku až do konce budeme podivovat nad tím, jaké sci-fi zákruty scenáristé přimíchali do téhle červené knihovny. Nápad se dvěma světy a jejich fyzikální řešení je vskutku originální, jenom děj příliš negraduje. A tak jediné, co vám možná zabrání v poklimbávání, bude skvělá vizuální stránka. I když 3D je opět naprosto zbytečné.

Hodnocení: 3***

Jména hrdinů stejně jako další prvky v Paralelních světech jsou mírně lacinými symboly, které ale v tomto typu sci-fi fungují výborně. Adam by se rád vrátil do svého ráje (anglicky eden), který pro něj znamená jeho vyvolená, na niž myslí i deset let po odloučení. Je mu to však zakázáno. Žije totiž dole (pod čímž si můžete představit chudý Jih, podřízenost v zaměstnání nebo obecně nízkou kastu), zatímco nahoře je skvělá, dokonalá, krásná dívka (skoro se chce až říct, že je v oblacích).

Kdyby se i v oné logice film nebral tolik vážně a místo přesného sci-fi zahrál spíše na pohádkovější notu, nebyl by tu problém a snímek by skvěle zasáhl cílovou skupinu. Jenže na počátku nám je vysvětleno, že abyste se dostali do opačného světa, musíte se vyvážit předměty, které odtud pochází.

Gravitace platí, jen když se to tvůrcům hodí

A právě zde začíná základní problém. Místo, aby se divák soustředil na film, hledá další a další chybu. A že jich je. Například se v horním světě pije populární obrácený koktejl z tekutiny pocházející ze světa dolního. Ve skleničce je vzhůru nohama (a sklenička se tak drží obráceně), ale nikdo už neřeší, že když ho obyvatel horního světa vypije, měl by se mu vracet zpátky do pusy (asi jako když vypijete deset tequil a ony se pořád a pořád vrací).

Dá se namítnout, že většinou jde o detaily (i když hlavně v závěru jde už o stěžejní chyby), ale je jich takové množství, že nad nimi divák nemůže mávnout rukou. Zvlášť, když se film sám o sobě bere tak vážně.

Najděte důkaz, že Jim Sturgess je vzhůru nohama.

Najděte důkaz, že Jim Sturgess je vzhůru nohama

Naštěstí se tvůrci rozhodli, že když už do snímku vrazili 50 milionů dolarů, alespoň to bude vidět. Když tak odhlédneme od nestabilního scénáře (který navíc končí poměrně velkým WTF) a budeme se soustředit jen na vzhled Paralelních světů, alespoň si film neutrží ostudu a označení největší zklamání za poslední dobu. Barevné filtry jsou zde využity s citem a efektně. Triky působí uvěřitelně a jako z úplně jiné produkce (snímek je kanadského původu). Ocenění si navíc zaslouží i do žánru skvěle padnoucí hudba Benoîta Charesta. Příště to chce jen zapracovat na tom základním – na příběhu.

Paralelní světy (Upside Down), Sci-Fi / Romantický / Drama, Kanada / Francie, 2012, 108 min, Režie: Juan Diego Solanas, Hrají: Kirsten Dunst, Jim Sturgess, Jayne Heitmeyer, Neil Napier, Larry Day, Timothy Spall, Stella Maeve, James Kidnie

Hodnocení: 3***

0