RECENZE: Perunova krev 1 – Afghánský veterán se znovu musí postavit smrti

29. 12. 2013

FOTO: František Kotleta: Perunova Krev 1Martin Fridrich bojoval ve službách své země. Stal se z něho bezdomovec. Stal se z něho zločinec. Nakonec jej donutili postavit se skupině nesmrtelných bytostí. Musí získat ztracený diamant, který chtějí všichni. On jen toužil pomstít se a přežít.

Ilustrační výřez z obálky prvního dílu nového románu Františka Kotlety Perunova krev.

První část nového dvoudílného románu hvězdného autora současné tuzemské fantastiky Perunova krev nedávno vyšel. František Kotleta úspěšně navázal na svou debutovou trilogii Bratrstvo krve, která překvapila i nadchla velkou část domácích milovníků fantastiky.

Nikoli námětem, protože hlavními postavami vyprávění jsou lecjaké nadpřirozené bytosti, ale upíři v ní chybí. Stejně jako v jeho předchozích knihách, i nejnovější román se odehrává v současnosti. Samozřejmě okořeněné magií s pár drobnými vychytávkami. Čtenáři se mohou těšit nepřetržitou akcí, očekávanými detaily krkolomných útěků, dech beroucích bojových scén či animálního sexu.

František Kotleta

Je autorem poměrně tajemným a o jeho životě se ví jen málo. Civilním povoláním je řezník, narodil se v Bruntále roku 1981. Jeho matka prý byla tanečnice, gymnastka i agentka CIA, jeho otcem snad Michail Gorbačov. Od matčina útěku do Polska v jeho šesti letech vyrůstal sám, dva roky měl vinou záměny identit strávit ve věznici Heřmanice. Výsledkem duševních šrámů je mimo jiné i Kotletova debutová trilogie Bratrstvo krve či ve stejně akčním duchu pojatý román Perunova krev.

Nikdo není nesmrtelný, ani bohové

Afghánský veterán Martin Fridrich se s několika kolegy dal na dráhu zločinu. Skupina vojenských profíků po vzoru Robina Hooda vydělává na bohatých gangsterech a obdarovává méně šťastné vysloužilce. Poslední předávka diamantů za několik milionů se ale zvrtla. Partička nesmrtelných zmasakrovala každého, kdo se výměny zúčastnil. Zelenooký vojáček o fous vyvázl životem. Dokonce získal i pár speciálních schopností. Snad díky vášnivému polibku, který dostal od nejkrásnější z útočnic. Pokud chce ve zdraví přežít, musí Martin s přáteli najít ztracený drahokam. A možná se z toho ani pak nedostane.

Při boji s nadpřirozenem jde o krk

František Kotleta je sice autor tajemný, zato o poznání plodnější, než mnozí jeho žánroví předchůdci či současníci. V roce 2010 přišel v románu Hustý nářez s literární prvotinou. O tři roky později má na svém kontě dvě pokračování i první díl svého nového románu Perunova krev. Vyprávění opět přináší to nejlepší, co si čtenáři tak užívají. Čeká je strhující jízda na horské dráze akce, násilí i sexu bez možnosti zpomalení.

Může je také těšit, že autorův literární styl má vzestupnou tendenci. Bratrstvo krve těžilo z aktuální oblíbenosti upíří tématiky, ale v Perunově krvi se Kotleta dal novým směrem. Zakomponování některého z pantheonů není úplně originální, ale slovanští bohové stojí (vyjma Juraje Červenáka) spíše na okraji zájmu.

I nejnovější autorův počin se odehrává na počátku 21. století a na území naší republiky. Mnoho Pražáků jistě potěší exkurze do hlavního města. Jistě je příjemné projíždět třeba kolem lehce profláklého olšanského hřbitova a přemýšlet, zda se v jeho uličkách právě procházejí JFK s X-Hawkem, Felix s čarodějnými přáteli, ruská mafie nebo jestli zde bude cedit krev Morana.

Urban fantasy v kulisách čtenářské současnosti vede

Kromě zmiňovaných pražských scenérií si autor na každé druhé stránce bere do úst snad všechny národnostní, kulturní, náboženské a jen bohové vědí, které další menšiny. Někdy jsou Kotletovy narážky k věci více, jindy méně. Někdy od srdce pobaví a přes jejich nekorektnost vyčarují celkem nepatřičný úsměv i na rtech zapřisáhlého odpůrce rasizmu.

Přestože mnohdy autor balancuje na hranici společenského vkusu, většinou je nepřekročí natolik, aby mu to čtenáři neodpustili. Možná si píšící řezník zatím jen testuje ochotu fanoušků přijmout lehce rasistický a homofobní nádech svých poznámek. Zatím mu tento fakt za clonou šťavnatých vulgarizmů, naturalisticky líčených zabijáckých či sexuálních scén vychází.

Všem je jasné, že stejně jako děj Kotletových knih, je třeba brát s nadsázkou i jeho jazyk a vyjadřování jeho postav. Mohlo by se zdát, že v Perunově krvi se oboje poněkud umírnilo (nebo vnímání čtenářů otupilo). Na rozdíl od překvapivého a osvěžujícího Bratrstva krve je ale nesporné, že autorova nejnovější kniha je literárně dál. František Kotleta se vypsal. Získává mnohem větší nadhled nad jazykem, příběhem i svými postavami.

Vysloužilci a jejich nový boj za svobodu

V porovnání s Bratrstvem krve je Perunova krev stejně krvavá. Je však mnohem méně hektická, zatím je také mnohem méně bombastická. Ať se tento přídomek týká exteriérů, zasazených tentokrát do tuzemských reálií, honiček či boje hlavní trojice lidských hrdinů. Ti se zatím ještě stále snaží zachránit jen život Martina Fridricha, potažmo i své.

Ve srovnání s upířími kolegy Jana Bezzemka je trojka vysloužilců z Perunovy krve uvěřitelnější. Jejich vztahy jsou nějak opravdovější. Těžko říci proč, vždyť i v Bratrstvu se nějaká ta historie jejich postav dala najít a upíři působili spíše jako nadopovaní lidé, než jako bezvěcí nesmrtelní. Snad si čtenářovy sympatie zelenooký veterán získal po úvodní zabijačce, v níž přišel o všechny své přátele.

Možná v okamžicích, kdy během nemocniční péče zápasí s infuzí či následky cévkování. Hlavní hrdina je přes všechny šílenosti, které jej donutí autor páchat i strpět opravdovější a přesvědčivější, než jeho krvesajný kolega. Stejné je to i se vztahy ústředních protagonistů obou románových řad. Invalidnímu veteránovi či obézní bývalé armádní krásce čtenáři většinou věří, chápou jejich pohnutky.

Nenávist i přátelství Bezzemka a jeho bývalého germánského soka je poněkud strnulé. Je napsáno, ale ne tak dokonale prožito. Snad proto, že díky supermanským schopnostem (které musejí mít, aby se mohli stát protiváhou mimozemských okupantů) jsou téměř nesmrtelní. Zatímco trojici vysloužilců stojí každé dílčí vítězství hektolitry krve i potu.

Je otázka, zda také v tomto smyslu dojde ve druhém dílu Perunovy krve k nějaké větší změně. Zatím je dospělejší verzí čtivé, zábavné a srznaskrz oddechové četby všech tří Nářezů. Proslýchá se, že dvojka Perunovy krve by svou starší kolegyni měla následovat v první polovině roku 2014. Fanoušci brutální Kotletovy akce se mohou těšit na brzké pokračování Fridrichových dobrodružství a odhadovat, zda si dvojka udrží zvyšující se standard.

Český název: Perunova krev 1. Autor: František Kotleta.  Nakladatel: Epocha (edice Fantastická Epocha) 2013. Počet stran: 288. Doporučená cena: 279, e-shop od  223 korun.

0