RECENZE: Pro Evolution Soccer 2013 potěší milovníky skutečného fotbalu

Jan Perlík

Jan Perlík

16. 10. 2012

Fotbal se neustále více prodírá do světa a stává se jednoznačně nejoblíbenějším sportem. Milovníci fotbalu proto nechtějí hrát pouze simulátor, ale fotbal jako takový, který nabízí PES 2013. Čtěte recenzi na Gamezine!

PES 13 nadchne svou fotbalovostí, je obtížnější než kdy dřív. FOTO: Jan Perlík, Gamezine.cz

Nadpis nemůže lépe vystihovat nový ročník ze série Pro Evolution Soccer. Tuto sérii má na svých bedrech vývojářská společnost KONAMI, pocházející z Japonska. PES neustále soupeří se sérií FIFA, kterou vyvíjí EA Sports již od roku 1993.

Série od Konami sahá do historie přeci jen blíže. V roce 1995 započala nová éra ve fotbalovém simulátoru na konzolích. Na pultech obchodů se objevilo ISS, neboli International Superstar Soccer. Konami u názvu ISS zůstala do roku 2001, ve kterém světlo světa spatřil titul PES. Tenhle název se používá dodnes.

Nepřehlédněte: VIDEO: Dishonored má skvělou televizní upoutávku. Vydání se blíží

Menu je chladné, spíše přeslazené, které nevtáhne do hry

Zděšení, které u mě proběhlo při stisknutí tlačítka pro pokračování do hlavní nabídky, bylo skoro hmatatelné. Kombinace Cristiana Ronalda s písní od Michala Telóa s názvem Ai se eu te pego je pro mě skoro smrtící. Podle mého patří do sportovních simulátorů tvrdší a rychlejší hudba, žádné slaďáky.

Při pohledu na fotku Cristiana Ronalda mi připadalo, jako by se mu Michal dvořil. Soundtrack dělá ze hry hodně, dává hráči pocit, že si vybral správně a nemrhá zbytečně svůj volný čas u hry. Uvítal bych tvrdý rock, metal, možná nějaký trance, či DnB. Na světě je mnoho skvělých fotbalistů, proto nechápu důvod vývojářů, kdy se na obrazovce mění pouze jeden z nich. Ať už je tváří nového ročníku nebo ne, dívat se na jednu tvář je dost stereotypní.

Dalším zklamáním zůstávají neúplné licence. Nejsledovanější liga v Evropě, Premier League, si přece zaslouží plně licencovanou ligu.

Grafika neurazí, ale ani nenadchne, vítězí fotbalovost

O tom, že se hra vyvíjí na konzolích je veřejně známo. Je to dosti možná zásadní chyba, kterou využívá konkurent z EA Sports. Grafická podoba hry není nic extra náročného, ani něco, co by hráče neuvěřitelně nadchlo. Vzhled působí na první pohled stejně, jako v předešlém ročníku. Hráči chtějí mít na svých monitorech opravdový grafický zážitek a PES jim to na PC rozhodně nenabídne. Klasický konzolový styl je rozpoznatelný i z dálky.

Nicméně fotbalový simulátor není jen o grafice, ale i o hratelnosti. Tu i já sám upřednostňuji.  Profesionální vývojáři od Konami si s realističností fotbalu dávají skutečnou práci. Umělá inteligence hráčů, ať se budeme bavit o vašich spoluhráčů, či protihráčů, je jednoznačně lepší.

Vaši spoluhráči nenabíhají nesmyslně do prostorů, hlídají si své pozice, nebo taktické pokyny a působí více týmově. Za to protihráči vám nedarují ani kousek místa. Dnům, kdy přejdete přes dva, či tři hráče bez větších problémů jsou tabu. Týká se to obtížností od profesionála a výš. Nižší obtížnosti jsem nezkoušel. Ačkoliv profesionál je dán jakožto zlatá střední třída, basketbalové hody neočekávejte. Inteligence protihráče je tu skutečně znát, což napomáhá obtížnosti, aby nebyla tak nudná, jako dřív.

Při útoku si protihráči počínají smrtelně. Necháte lepším útočníkům trochu místa a nezachrání vás ani panenka Marie. Při bránění přímých kopů, které jsou v bezprostřední blízkosti brány, nemáte příliš velké šance. Exekutorové jsou velmi přesní a dokáží rozhodnout zápas ve zlomku vteřiny.

Nepřehlédněte: Vybrali jsme 5 nejhezčích USB hubů. Zkrášlete svůj stůl

Malým mínusem zůstávají rozhodčí. Stále se stává, že mívají pochybná rozhodnutí. Samozřejmě i to je ve světovém fotbale, nicméně je třeba rozeznávat, která pochybení by měla být uskutečněna v herním simulátoru. Dostávat žlutou kartu za čistý zákrok po skluzu zepředu, nebo dostat kosu zezadu bez potrestání a výhody přímého kopu, je podle mého nevyrovnané. Při posuzování postavení mimo hru, neboli offsidů, mají rozhodčí jestřábí oko. Rozpoznají i milimetřík porušující pravidla fotbalu. Správnost rozhodnutí je vítána, ale při porovnání s jinými přestupky proti pravidlům zůstává rozum stát.

Fotbalovým manažerem za počítačovým stolem

Režim umožňující hrát za svůj oblíbený klub, či jakýkoliv jiný zvolený, více sezón se přejmenoval z Master League na Football Life. Název je určitě více odpovídající tomu, co nabízí a co mohou hráči od něho očekávat. Při volbě Football Life si můžete dále zvolit mezi právě Master League nebo Become a Legend. První volba nabízí řízení klubu, ve kterém budete shánět potencionální posily, vychovávat budoucí hvězdy a pečovat o své profesionály.

Dále budete vládnout tvrdou rukou v oblasti klubových financí. Zápasy můžete hrát, koučovat, či simulovat. Velmi nápadité je zpracování od úvodního videa, ve kterém jste představeni na tiskové konferenci. Celým průběhem Football Life vás doprovází rozhovory s vaším asistentem, trenérem, či kapitánem. Nechybí ani důkladné informace o vašem následujícím soupeři, kde dostáváte možná zásadní postřehy, abyste v následujícím souboji získali tři body. Přestupy by mohly být předělané a více propracované. Stále je to klasický styl, kde podáte nabídku, následně zadáte částku a mzdu, a tím přestup skončí. Na druhou stranu, plusem tohoto režimu je možnost hrát ho přes internet, což hráčům nabídne mnohem větší a obtížnější zábavu.

Staň se legendou, nebo se vžij do kůže svého vzoru

Režim Staň se legendou nabízí hráčům možnost zvolit si mezi vlastní postavou a jakýmkoliv hráčem ze světového fotbalu, který je součástí hry PES 2013. Výjimku tvoří brankáři, za které hrát nelze. Zvolení druhé možnosti ušetří spoustu času se zdokonalováním profesionála, získávání jeho popularity, formy a kvalit. Pocit, že jste opravdový profesionál vám dodávají videa podobná jako v režimu Football Life. Samozřejmě nechybí ani volba budoucích klubů, je tak jen na vás, kde váš hráč skončí a jaký průběh bude mít jeho kariéra.

Oba zmíněné módy obsahují zvláštní předměty, které lze dokupovat. Můžete vylepšovat své hráče, svou vlastní postavu, nebo zvoleného profesionála. Zrychlíte tím vývoj fotbalových dovedností. Body na zakoupení předmětů získáváte pomocí zápasů.

Odlišný hráči, různé volby

Ve výběru režimů samozřejmě nechybí klasický rychlý zápas, dále režim zaměřený čistě na Lize mistrů, či obdobu z Jižní Ameriky – Cuba libertadores. Vedle již zmíněného módu Football Life se nabízí různé poháry, ať už klubové, či národní. Všechny režimy jsou k dispozici i přes internet. Pro začínající hráče, nebo zkušené, kteří si chtějí své dovednosti ještě zlepšit, tu je typický Trénink.

Nový ročník ze série PES je velmi zdařilý. Bez problémů může konkurovat svému soupeři. Hratelností nadchne a to, že chybí pár licencí, zmákne několik nadšenců během chvíle. Pro Evolution Soccer je fotbalový simulátor, který táhne hráče i po hodinách hraní. Novinky příjemně překvapí a hra nemá výrazné nedostatky.

Hodnocení: 90 %

• Klady: hratelnost, realističnost, prostředí a propracovanost režimů FL a BaL
  • Zápory: hudba, hlavní menu, chybějící licence, chybějící komentář u videí, občasné chyby rozhodčích