RECENZE: Pod nebesy a ve stínu sakur zní flétny, verše i řinčení zbraní

13. 5. 2013

Šen Tchaj odešel uctít otcovu památku na místo poslední bitvy, v níž velel. Mladík pohřbíval ostatky padlých bez ohledu na příslušnost. Za to jej císařská dcera odměnila stádem božských koní. Dar však může stát mladíka život. První smrtící útok přežil a nyní se snaží vrátit ke dvoru. Musí zachránit sestru, svou studentskou lásku a zříci se tíživého daru. Může přežít cizí závist. Ale žárlivost?

V novém románu zavádí Guy Gavriel Kay čtenáře do mystické Číny. Autor:

V novém románu zavádí Guy Gavriel Kay čtenáře do mystické Číny. Autor:Larry Rostant

Zatím poslední knihou Australana Guye Gavriela Kaye vydanou u nás je velkoryse pojatý historický román. Jeho autor se inspiroval starověkou Čínou za vlády dynastie Tchan.  Kniha s názvem Pod nebesy je poetickým vyprávěním, z něhož od prvních stránek dýchá atmosféra východní filozofie i společnosti. Příběhem, který západem odkojené čtenáře vtáhne do vzdálené země zářící jadeitem a zlatem, šustící jemným hedvábím a opájí vůní sakur i magnólií.

Guy Gavriel Kay

Narodil se začátkem listopadu 1954 v kanadském Weyburnu, dnes žije s manželkou a dvěma syny v Torontu. Ovlivnil jej i J. R. R. Tolkien, s jehož synem spolupracoval na utřídění jeho pozůstalosti a sestavil Silmarillion (1974-5). Vystudoval právo, ale pracoval jako rozhlasový produkční, posléze začal psát. Debutoval trilogií Fionavarská tapiserie (1984-6), typičtější pro jeho styl byla až Tigana (1990), Píseň pro Arbonne (1992), Sarantská kronika (1998-2000) či jeho vrcholné dílo Pod nebesy (2010) a jeho volné pokračování River of Stars (2013).

Po smrti otce, slavného generála, jej Šen Tchaj odešel uctít až na místo poslední bitvy, v níž zvítězil. Tam dvě léta odhodlaně pochovával padlé obou stran. Za to jej vyvdaná císařská dcera obdarovala stádem koní, byť vlastnictví i jediného může zabít. První vražedný pokus odvrátila a nyní se snaží dostat k císařskému dvoru. Cestou mu pomáhá kýmsi najatá bojovnice a slavný básník. Tchaj se chce pokusit o záchranu sestry, určené za nevěstu vzdálenému spojenci. Myslí i na milovanou ženu, jíž opustil, nyní společnici jednoho z prvních mužů říše. Příliš úkolů pro nezkušeného studenta. Zvlášť když se blíží válka.

Skvostná tapiserie s trochu řídkým středem

Děj knihy Pod nebesy je zasazený do vpravdě dech beroucích kulis. Možná je otázkou, nakolik všechny detaily vycházejí ze skutečnosti a nakolik jsou poplatné západnímu pohledu na starověký východní svět. Díky hodinám dějepisu a historickým filmům si i Středoevropan, který necestuje a není zběhlý v sinologii, dokáže barvitě představit celý děj knihy. Za filmy lze jmenovat například barvami hýřícího Hrdinu, Osamělého válečníka a Krvavé pobřeží nebo v Japonsku se odehrávající Gejšu, která však podrobně popisuje život společnic z Uliček lásky, či standardizovanou pohádku, Legendu o Mulan.

obálka Guy Gavriel Kay: Pod nebesy

Téměř každý si díky nim dokáže představit krásky s mandlovýma očima zářící hedvábím, kaligrafické nápisy nebo exhibici bojového umění. Gavrielův román na tyto vědomosti navazuje a díky přepečlivé přípravě se laikovi zdá, že o tomto historickém období ví vše. Propracované detaily čtenáře vtáhnou do děje, aby mohli v úkrytu sledovat státnickou schůzku nebo u kořeněného vína poslouchat  přednes básně legendárního básníka a pijana.

Prostředí navnadí, ale chce to i akci

Jak je však skvostný autorův smysl pro detail a podrobné vykreslení originální výchozí situace, od prvního záblesku ušlechtilé oceli po poslední záchvěv mámivého hedvábí, tak stále silněji chybí výraznější akce. Vyprávění se rozjíždí pomalu pomalounku, ale vzhledem k počtu stran to zpočátku nevypadá jako problém. Zanedlouho přijde jako závdavek i první pokus o vraždu hlavního hrdiny. Čtenář se připravuje na velké bitvy, nebezpečné dvorské intriky nebo dramatické a smrtící střety hlavních protagonistů.

I po pročtení poloviny knihy stále věří tomu, že filozoficky zaměřený mladý Šen Tchaj si konečně vykasá kimono a pustí se do křížku s osudem. Koneckonců mu vzhledem k okolnostem nic jiného nezbývá. Postupně však zjišťuje, že „špinavou práci“ vždy udělá někdo jiný, protože díky daru je císařskou celebritou. Proto si přemýšlivý a poněkud nevyhraněný mladík přes nadějný úvod v průběhu knihy příliš nezašermuje.

Odvaha nemusí být ihned patrná

Šen Tchaj není hrdina určující chod dějin, dokonce ani směr svého života. Postrkován přelomovými zvraty zůstává charakterním i statečným, a přestože se nestává hybatelem děje, je jeho důstojným aktérem. Román není určen pro čtenáře milující velkolepé krvavé bitvy. Nenadchne ani ty, kteří nesnášejí politické intriky a přetvářku, protože těch je v příběhu vrchovatě, stejně jako putování a nebezpečí.