RECENZE: Polosvět – Léto vítá hrdiny ve žhavé realitě gayů a lesbiček

30. 12. 2013

Rees_Polosvet_letoLady IMmanual bojuje s bratrem feťákem o tajemný artefakt. Norma, Vaňka a přátelé se dostávají z dosahu všemocné Elly. Jen aby padli do spárů císařovny Wu, jež má také hroznou zbraň. Ale ani mužové Černoměsta se nevzdávají. Realita se začíná měnit.

Výřez ze zahraniční obálky Polosvět - léto.

Výřez ze zahraniční obálky Polosvět – Léto.

Literární steampunková série Roda Reese svým třetím dílem Polosvět – Léto potěší všechny milovníky dystopií. Nový román z prostředí Polosvěta čtenáře opět zavede do počítačového světa mezi simuly (osobnosti vytvořené podle žijících i zemřelých osobností v naší realitě). Jenže vojenská počítačová simulace se mísí s reálným světem a hrozí, že dávno mrtví diktátoři získají moc i nad skutečností.

Rod Rees

Svůj dosavadní život prožil na cestách po Africe, Středním východu či Bangladéši. Na nějakou dobu se usadil v Kataru, Teheránu a v Moskvě. Budoval farmaceutické továrny v Dháce, zřizoval satelitní komunikační síť v Moskvě, koncipoval a projektoval jazzový hotel ve Velké Británii. Nyní se plně věnuje dráze spisovatele.

V letním Polosvětě se zvyšuje teplota a roste nebezpečí

Lady IMmanual se z mesiáše stala ničitelkou Lilith. Závislý bratr William se v područí černoměstských macho vůdců stává její protiváhou. Podle Kondratěva a dalších jasnovidců se tajemného obelisku nesmí zmocnit žádný z nich. Normalističtí vůdci nebyli zajati nepřáteli, ale na svobodě dlouho nezůstali. Zatímco Vaňka stále miluje Ellu a prchá do JADu, prezidentova dcera Norma s přáteli do spřízněné Sabatie. Zde v boji proti Heydrichovi a jeho přisluhovačům pokračují varšavští uprchlíci. Kromě nich ukrývá diktátorka Wu i biologickou zbraň. Tvůrce Polosvěta a jeho vůdcové, jej chtějí konečně ovládnout.

Někdy je těžké rozeznat skutečnost od snů

V prvním dílu Polosvět – Zima Rod Rees zavedl „tajnou agentku“, afroamerickou středoškolačku Ellu, do místa v Polosvětě nazvaného Hnízdiště (zde simulové žijí ve stínovém Londýně, Berlíně, Varšavě a dalších). Vládne v něm tvrdou rukou Heydrich, Berija a jiní. Jménem xenofobního unFunDaMentalismu podobného například stalinismu vedou válku podobnou druhé světové a je jen otázkou času, kam dál se rozšíří.

Polosvet_leto

Ella má za úkol najít unesenou dceru amerického prezidenta, ale není sama, kdo dívku hledá. Získává přátele a prchá před nepřáteli. Z očekávaného mesiáše, který měl Polosvět zachránit, se postupně změní v jeho pravý opak. Probudí se v ní osobnost temné bohyně Lilith. Také Norma je přetavena z rozmazleného jedináčka v empatickou hlasatelku demokracie a nenásilí.

Zima nebo jaro, pokaždé z Polosvěta mrazí

Ve druhém dílu nazvaném Polosvět – jaro se do hry o osud Polosvěta zapojují další postavy. Svobodomyslnou Paříž nakrátko ovládne komuna, ale Robespiere zvítězí a přidá se k Hnízdišti. Benátek, hlavního města hedonistického sektoru Medi, se vraždou poživačné kněžny zmocní Ella/lady IMmanual. Z jejích bývalých přátel se stává protivník a lovná zvěř.

Někteří prchají do Sabatie, v níž pevnou rukou vládne císařovna preferující ženy či kastráty. Chce se vypořádat s muži, zejména těmi nejhoršími z Černoměsta. Jeho vůdcové se zase na oko chtějí spojit s lady IM, ale ve skutečnosti mají vlastní plány. Ellin bratr, kterého ve třetím dílu Polosvět – Léto také poslali do Polosvěta, má sestru přesvědčit k návratu. Ale stává se trumfem Černoměsta. Další osudový muž lady IM Vaňka je divokou kartou bez určené budoucnosti.

Osud není možné změnit, nebo ano?

Polosvět se bez nadsázky dá označit za fascinující. Ne snad díky svému základnímu námětu. Virtuální vojenská simulace není příliš originální. Ani problém únoru vysoce postavené osoby, jež se ztratí v podivném světě. Co je na Polosvětě tak fascinující je obrovské množství propracovaných společenských uskupení. Autor jej obydlil těmi nejhrůznějšími osobnostmi naší historie.

Třicet milionů virtuálních bytostí nechal vyznávat extrémní nábožensko-politické systémy, trpět nechutnými vědeckými experimenty v nekonečné válce. Spojil ty nejšílenější osobnosti, charaktery i společenské systémy a vzniklý tavící kotel měl vytvořit nejhustější možnou atmosféru pro výcvik vojáků.  V praxi se do ní dostali civilisté, kteří jsou přetransformovaní nejen společností, neustále hrozícím nebezpečím, ale i magií.

Objevné bylo promíchat všechny zmíněné ingredience včetně fungujících kouzel, aby vytvořily fungující realitu. Rodu Reesovi se tento husarský kousek povedl na výbornou. Každý další díl odkrývá novou část skládačky, jež se v předchozím zdála úplná, každý další díl přichází s novými postavami, staví dřívější zápletky a spojenectví na hlavu. Politické intriky získávají v Polosvětě úplně nový rozměr a přátelství, loajalita či láska ztrácejí smysl.

Polosvět je magickou románovou realitou plnou překvapení, napětí, akce a mrazivých detailů. Čtenář je vtažen do neustále se měnícího světa bez záruk a řádu. Je v něm možné úplně všechno. Nikdo si nemůže být jist, co čeká na další stránce. Pravděpodobné je pouze jediné. Že jej čeká ještě poslední díl s názvem Polosvět – Podzim. V něm se konečně odkryjí všechna zbylá tajemství, a hra o osud všech určí vítěze.

Originální název: The Demi-Monde: Summer. Český název: Polosvět – Léto.  Autor: Rod Rees.  Nakladatel: JOTA, 2012. Počet stran: 488. Doporučená cena: 398, e-shop od 318 korun.

0