Recenze PS3 hry LittleBigPlanet 2. Vraťte se zpět do světa pletených lidí

Šimon Kolář

Šimon Kolář

11. 3. 2011

OBR.: Sackboy a přáteléZnovu vítejte na malé velké planetě, ve světě neomezené představivosti, který čeká jen na to, až se v plátěné kůži panáčka Sackboye pustíte do jeho prozkoumávání. A že je toho k objevování skutečně mnoho.

OBR.: Sackboy sedí na křečkovi

Během hraní si osedláte opravdu kdeco, Zdroj: littlebigplanet.com

Původní LittleBigPlanet se stala na PS3 obrovským hitem. Přestože vypadala na první pohled jako hra pro děti, pod povrchem ukrývala neuvěřitelně návykovou plošinovku, kterou si musel zamilovat snad každý, kdo měl příležitost si ji alespoň na chvíli vyzkoušet. Hra patřila k největším překvapením roku 2008 a její hlavní hrdina Sackboy se stal v mžiku téměř kultovní postavičkou. Vzhledem k velkému úspěchu bylo pokračování nevyhnutelné.

Navazovat na hru s takovým statusem, jaký ma LittleBigPlanet, není jednoduché. K překonání laťky očekávání, kterou si prvním dílem vývojáři nasadili opravdu vysoko, je zapotřebí i něco víc než jen dostatek prostředků na vývoj od vydavatele. Zapotřebí jsou hlavně nové svěží nápady, které nás dokáží ohromit stejně jako tomu bylo v případě původní hry. Tvůrci ze studia Media Molecule nám naštěstí dokazují, že hranice jejich představivost leží ještě dál, než jsme si původně mysleli.

Pojďte, pane, budeme si hrát

Hlavním hrdinou je opět pletený panďulák Sackboy (nebo panďulačka Sackgirl). Toho si můžete podobně jako v předchozím díle upravit k obrazu svému. Na začátku si lze vybrat z několika variant kalhot, čepic, očí, brýlí, zkrátka všeho co vás napadne. V průběhu hry pak můžete posbírat další stovky těchto předmětů a možnost kustomizace vašeho Sackboye je tak vskutku enormní. Kdykoli navíc můžete použít in-game fotoaparát a pochlubit se vzhledem vašeho hrdiny kamarádům na internetu.

OBR.: Sackboy skáče na plošince

Někdy hra připomíná labyrint pro křečky

Na vaší postavičku pak čeká v první řadě příběhový mód. Jeho zápletka není nikterak objevná a slouží hlavně jako záminka pro to, aby na vás tvůrci mohli chrlit nejrůznější druhy úrovní a spoustu nápadů. Přesto vás příběh o putování malého Sackboye za záchranou světa dokáže pobavit, a to hlavně díky různorodým postavičkám, které během hraní potkáte. To, že se tvůrci rozhodli jednotlivé levely nějak příběhově provázat, určitě patří ke kladům hry.

Plošinovka, nebo ne ?

To, v čem je však hra výjimečná, je kadence, s jakou na vás autoři chrlí své nápady. Tam, kde si jiné tituly vystačí s několika herními mechanismy, jich stihne LittleBigPlanet nasázet několik desítek. Každá úroveň je úplně jiná. V každé na vás čeká trochu odlišný druh hratelnosti. Je až s podivem, kolik se toho dá na klasický koncept plošinovky nabalit.

V jedné úrovni projíždíte levelem na zádech velblouda a sestřelujete nepřátelské roboty, v jiném utíkáte před gigantickým krocanem. V dalším na vás zase čeká hašení hořícího lesa nebo střílení ze speciální koláčkometné přilby. Už z tohoto krátkého výčtu vám musí být jasné, že fantazii a bizarním nápadům se skutečně meze nekladly. Všechno se odehrává v rámci šesti různých světů, z nichž každý je svým prostředím naprosto jedinečný.

OBR.: Sackboys závodí na myších

Jeden z mnoha versus levelů

Silnou devizou hry je také její grafická stylizace. I když na první pohled vypadá velice dětsky, má co řící i dospělým hráčům. Všechno, co ve hře vidíte, je jako vytvořené v domácí dílničce. Vesmírné rakety jsou vyrobené z kartonu, postavičky jsou upletené z vlny a jedna z nich má místo hlavy dokonce trhací kalendář. Vizuální stránka celkově tak může působit až artovým dojmem a připomíná třeba filmy pro děti od Tima Burtona.

Je nutné zastavit se také u hudby, která jednotlivé úrovně podbarvuje. Ta je totiž stejně rozmanitá jako svět LittleBigPlanet. V některých momentech vyhrává na pozadí chytlavá popová melodie, jindy třeba notně modifikovaný ústřední motiv z filmu 2001: Vesmírná odyssea. Vždycky vás ale spolehlivě naladí na tu správnou hravou vlnu. Jednotlivé melodie navíc můžete ve hře nacházet poházené ve formě sebratelných bublin. Písničky, které takto seberete, si pak můžete kdykoli přehrát.

Čím víc Sackboyů, tím víc zábavy

Samostatnou kapitolou jsou pak v LittleBigPlanet 2 komunitní prvky. Hra se vás téměř před každou úrovní ptá, zda si ji chcete projít sami nebo v kooperaci s dalšími Sackboyi, kteří jsou zrovna online. Zahrát si můžete jak se svými kamarády, tak i s náhodně přiděleným spoluhráčem. Asi netřeba zdůrazňovat, že hraní společně s ostatními lidmi dodává hraní nový rozměr. K některým předmětům rozesetým ve hře se bez spolupráce s několika dalšími Sackfriends ani nedostanete.

Ve hře jsou přítomny také versus levely. Jak už z názvu vyplývá, smyslem těchto kol je porazit živého oponenta v nejrozmanitějších disciplínách. Hra tedy obsahuje nejen kooperativní, ale i kompetetivní multiplayer. Příběhovou kampaní pak zábava rozhodně nekončí. Stejně jako v jedničce i zde je propracovaný editor vlastních úrovní, které lze po internetu sdílet s ostatními hráči. Už u původní hry jsme zírali, co všechno kreativní jedinci v tomto editoru dokáží vytvořit, a není důvod, proč by tomu u dvojky mělo být jinak.

Neskutečně chytlavá plošinovka, která i ve svých zhruba šesti hodinách singleplayeru dokáže zabavit víc než většina dnešních hardcore titulů. To je ve zkratce LittleBigPlanet 2. Vývojáři z Media Molecule dokázali překonat sami sebe a vytvořili ve všech směrech vycizelovaný produkt, na kterém je těžké hledat nějaké stinné stránky. Díky online sdílení hráčských levelů má navíc téměř nekonečnou trvanlivost.

LittleBigPlanet 2
Hodnocení:***** 90 %
Žánr: Plošinovka