RECENZE: Riddick ve třetím díle trochu změknul, ale hláškovat pořád umí

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

9. 9. 2013

Riddick-2013-prioritaPo poměrně dlouhé době Vin Diesel opět nasadil futuristické sluneční brýle a vydal se bojovat na vzdálenou planetu plnou těch, kteří ho chtějí zabít. Třetí díl Riddicka ale dopadl oproti Kronice temna výrazně lépe, i když si z ní leccos vypůjčuje.

Třetí díl s jednoduchým (i když matoucím) názvem Riddick si totiž vypůjčuje od obou předchůdců. Ve stopách prvního dílu Černočerná tma jde především v konceptu postupného vyvražďování skupiny cizinců na nehostinné planetě. Od Kroniky temna má zase důraz na speciální efekty, ale především neskutečně pitomý konec, na který musí navazovat.

Režisérovi a scenáristovi Danielu Twohymu se totiž před devíti lety povedla nemilá věc. Vrazil do podle něj nadějného projektu více než 100 milionů dolarů s cílem přinést pompézní trikovou ságu a druhý díl dosavadní trilogie tak byl zakončen hlavním hrdinou sedícím na trůně a očekával epické pokračování. Jenže toho dosáhnete jen těžko, když vám na film dají polovinu rozpočtu.

Třetí díl jako vycpávka

Twohy si s tím poradil takovou vatou, kterou film Riddick v porovnání s předchozími díly bohužel je. Hlavní hrdina (ovšem ne hrdina v pravém slova smyslu) se snaží dopravit na svou rodnou planetu Furya. Rádoby pohůnci ho však odvezou na neznámou rozžhavenou planetu, kde ho nechají napospas sežrání množstvím masožravých potvor, které ji obývají. Jenže to by nebyl Riddick, aby si nedokázal poradit.

Druhý díl pro Riddicka neskončil úplně jednoduše. Zdroj: Bioscop

Snímek by se tak dal rozdělit na dvě části. V první Riddick putuje osamoceně po planetě a hledá jídlo a úkryt. Mnoho toho nenamluví (hlavně než si najde mimozemského dinga, kterého ochočí) a při stahování kůže ze své budoucí večeře nebo při hledění do rozžhaveného slunce působí hodně cool. V této části by měli být fanoušci série nadšeni. I když ve filmech vystupují i jiné postavy, tou hlavní je vždy vrah Riddick a jeho působivé ztvárnění svalovcem Vinem Dieselem.

Druhá část dá ale zavzpomínat na zmíněnou Černočernou tmu. Bezcílné bloumání by totiž na film nevystačilo, a tak je divák seznámen s tím, že Riddick se musí z planety dostat pryč. V tu chvíli na ni přilétají dvě party žoldáků a může začít postupná vyvražďovačka – a nejen z rukou hlavního (anti)hrdiny. Jak totiž rád říká, on není tím, koho by se měli bát…

Série se ještě více propojuje

Opakované citování předchozích hlášek a vyvražďování vedlejších postav, nejen to dá vzpomenout na staré díly. Twohy se tentokrát snaží o větší propojení série. V některých flashbacích navazuje na druhý díl, ve vyprávění a jedné motivaci zase na první. Fanoušci tak mohou být spokojeni i v tomto ohledu – najdou si v Riddickovi pár prvků, díky nimž si o trochu zvednou zážitek z kina. Může za to i zmíněný fakt, že jde o jakousi vatu připravující na další pravděpodobné pokračování (jednoduše: kdyby tento díl nebyl, asi by se dalo navázat i bez něj).

Snad jediné, v čem je tento film opravdu nezbytný, je vykreslení hlavního hrdiny. Dříve byl totiž zvířetem, měl zcela animální pudy a instinkty, ostatní se bez něj neobešli a hlavně: když na něj něco útočilo, nehnul ani brvou.

Jenže tentokrát má Riddick strach. Když krvácí, pomalu se pohybuje a málem se nechá sežrat. Navíc si ochočí psa, aby nebyl sám. Ze známého hrdiny s temnou minulostí se tak postupně stal člověk, a to především kvůli problémům, do nichž se v Kronice temna zapojil. V tomto díle se socializuje snad ještě více (i když si nejprve osamoceně říká, že se musí vrátit ke svému zvířecímu já, ke konci filmu divák vidí, že se mu to nepodařilo).

Takový vývoj postavy může být celkem zajímavý, ale na druhou stranu je i zklamáním. Z Riddicka se totiž stal celkem běžný akční hrdina. A stejně tak i z celého filmu je akční sci-fi, jež svým způsobem není až tak výjimečné. Parta lidí je vysazená na cizí planetu a zdaleka ne všichni se vrátí živí. Konec zvonec.

Ve filmu uvidíte i Katee Sackhoff z Battlestar Galactica.

Nad průměr tak film pozvedají alespoň povedené triky a celkově vizuál. Rozpočet byl poměrně malý, a tak si Twohy dovolil opět ukazovat mimozemské potvory jen tehdy, když se mu to hodilo. Což pomáhá napětí. Zároveň byl jeho snímek oznámkován eRkovým ratingem, a tak zapojil několik nechutných záběrů včetně vyhřezlých střev, prsa a pár prasáckých hlášek. Rozhodně to dopadlo lépe, než když dostal peněz více, ale jeho série byla řízena jiným směrem. Teď je to takový návrat ke kořenům.

Verdikt Pavlíny Nouzové:

Pavlína NouzováRozhodně je příjemné vidět konečně pokračování série, kterou stále drží v rukách jeden a ten samý člověk (i když původně třetí díl neměl). Navíc se spíše ohlédneme k povedenějšímu prvnímu dílu. Hlavní hrdina Riddick se ale nebezpečně mění v měkotu, čímž by případné další díly mohly utrpět. Naštěstí pořád ovládá nadhled a nemilosrdné (občas až mile nablblé) hlášky, a tak pro milovníky nevypiplaných a možná ne až tak propracovaných sci-fi je třetí díl příjemným zpestřením.

Hodnocení: 60 %

Verdikt Nely Christovové:

nela-christovovaVin Diesel se vrací v testosteronové podívané nabité siláckými hláškami, z nichž některé jsou opravdu vtipné. Pro fanoušky Riddicka jasné must see, ostatním, kteří s tímto antihrdinou teprve začínají, doporučuji Černočernou tmu, která zůstane ještě na dlouho nepřekonaná. Pokud jste neviděli předchozí díly, není problém se chytit, protože minulost a obecně komplexní děj tu nehrají zas takovou roli.Na druhou stranu, zásadní dějový zvrat vás nechá naprosto chladnými a užívat si budete jen bojové scény. Ty režisér David Twohy pravidelně dávkuje do celých dvou hodin a není těžké uhodnout, kdo bývá jejich jasným vítězem. Zjistíte tak, že Riddick dokáže zabít člověka na tisíc pět způsobů a svého pejsánka brání do posledního dechu…

Hodnocení: 50 %

0