RECENZE: Sinister. Bojíte se dětí? V tomhle hororu vás opravdu vyděsí

Lucie Šimůnková

Lucie Šimůnková

31. 10. 2012

Následující film není vhodný pro citlivé jedince s diagnózou pedofobie, chorobného strachu z dětí.

Nedržet se zpátky, vydráždit nervy diváka do krajnosti a nenechat mu ani chvíli oddechu, budovat atmosféru i zápletku a vydržet až do překvapivé pointy. To jsou jen některé nároky, které by měl dobrý horor splňovat. A teď pozor – do kin přichází Sinister, který se v rámci žánru jednoznačně vydal správným směrem.

Hlavního hrdinu hraje Ethan Hawke. Texasan, který na sebe upozornil ve filmu Společnost mrtvých básníků (1989), má za sebou dlouhou filmovou, divadelní i spisovatelskou kariéru. K jeho nejznámějším snímkům patří sci-fi Gattaca (1997), při jehož natáčení se seznámil se svou první manželkou Umou Thurman. Po boku Denzela Washingtona se objevil v kriminálce Training Day (2001). Za tuto roli, stejně jako ve filmu Před soumrakem (2004), byl Hawke nominován na Oscara.

Nejdřív filosofická otázka – čím to je, že se bojíme dětí? Podíváme-li se na horory uvedené do kin za posledních několik let, vyjde nám, že tou nejstrašidelnější věcí na světě jsou malé holčičky, případně chlapečci. A je třeba zdůraznit, že syžety těchto filmů nás nabádají bát se mnohem častěji jich než o ně. Odborně se tento chorobný strach z dětí nazývá pedofobií a jeho původu je věnováno mnoho vědeckých prací.

Dva hlavní hrdinové filmu – spisovatel Ellison a 8mm projektor. Zdroj: H.C.E.

Kendall Phillips, který analyzuje filmové horory jako projekce společenských obav, nachází kořeny tohoto strachu v 70. letech, kdy populační boom vedl k obavám z přelidnění a vyústil v celou řadu mediálních reflexí. Scenárista a režisér filmu Sinister Scott Derrickson přiznává inspiraci v americké verzi Kruhu (2002) a zároveň se snaží zapůsobit na různé lidské strachy. Daří se mu to skrze hlavní postavu filmu, spisovatele a otce rodiny Ellisona (Ethan Hawke).

Ellison je spisovatel, autor jednoho bestselleru a několika průměrných knih, které se věnují skutečným nevyřešeným vraždám. Touží se znovu dostat na žebříček nejprodávanějších knih, a proto se i se svou rodinou nastěhuje do domu, ve kterém byla nedávno zavražděna rodina. Čtyři její členové byly oběšeni na stromě u domu a nejmladší dcerka zmizela beze stopy. Ihned po nastěhování Ellison nachází na půdě krabici s osmimilimetrovými filmovými páskami, které se tváří jako rodinné video. Pravda je ale daleko hrozivější.

Hrůza na 8mm filmu

Sinister (v angličtině znamená zlověstný) kombinuje detektivní zápletku s hororovou konvencí strašidelného domu, do kterého se nastěhuje nicnetušící rodina. Postava Ellisona, které se Ethan Hawke zhostil skutečně skvěle, osciluje mezi sobeckým narcisem, sledujícím po nocích své staré televizní rozhovory, a starostlivým otcem. Vedlejší postavy jsou spíše nevýrazné, i když je tvůrci vybavili pro film důležitými vlastnostmi: Ellisonova dcera umí dobře malovat a syn trpí nočními děsy.

Pásky nalezené na půdě domu přinášejí filmu další rozměr tzv. found footage, známý například ze Záhady Blair Witch (1999). Motiv projektoru 8mm filmů se opakovaně vrací, ačkoli jeho role se mění – od šťastného nálezu, který může Ellisonovi pomoci, až k ďábelskému nástroji. Typický zvuk promítačky se ostatně variuje i v soundtracku a poměrně jednoduchá elektronická hudba v kombinaci s dětskými hlasy funguje skvěle.

Bubák jen po kouskách

S tím, jak ojedinělý případ zmizelé dívky získává mnohem děsivější a hlubší kořeny, se atmosféra filmu stává naléhavější. Od falešných poplachů, spojených s nastěhováním do neznámého prostředí i synovými nočními můrami, se dostáváme až k paranormálním lekačkám. Tvůrci si obzvláště vyhráli s postavou bubáka (Mr. Boogie), jehož po vzoru Spielbergova žraloka ukazují jen po kouskách na rozmazaném filmovém pásu.

Přestože základem zápletky je opět věc nadpřirozená, Sinister odvádí dobrou práci pro to, aby různé aspekty filmu obhájil racionálně, buď skrze hlavní postavu nebo jeho rodinu. Příkladně Ellisonův způsob práce, jeho obsese dostat se znovu na pulty knihkupectví a sklon k nadměrnému pití vysvětlují, proč se většina děje odehrává v noci, v hektickém tempu a se značně rozmlženým viděním.

Případ zavražděné rodiny má mnohem hlubší kořeny

Ačkoli od určité části začne být divákovi jasné, jak celý film dopadne, neznamená to, že by ho přestalo bavit se na něj dívat. Naopak, snímek i nadále nabízí dostatek podnětů a i přes mírně polopatický závěr se tvůrcům nedá upřít odvaha, že svůj záměr dotáhli až do konce a nenachytali se na prvoplánový happy-end. Sinister lze v kontextu současné hororové konkurence považovat za světlou výjimku, kvalitní filmový zážitek a konečně ospravedlnitelný nákup lístku do kina.

Sinister

Krimi / Horor / Thriller
USA, 2012, 110 minut