RECENZE: Skyrim vás naučí, že skolit draka není žádná sranda

Martin Mašek

Martin Mašek

13. 11. 2011

The Elder Scrolls patří mezi jedny z nejlepších a nejdelších herních sérií, zejména pak na poli RPG. Skyrim, jak se nový díl jmenuje, zavádí hráče do nové lokace Skyrimu, severské země světa Tamriel.

The Elder Scrolls V: Skyrim - Redguard

Hrdina před tvrzí hodně připomínající vikingskou kulturu zdroj: bethesda

Po posledním díle série, Oblivionu, se zdálo, že je ve světě Tamriel konečně klid. Netrvalo dlouho a ve Skyrimu umírá král rukou vraha a schyluje se k občanské válce. Vzbouřenci jsou chytáni a popravováni imperiálními jednotkami.

Kde se vzal, tu se vzal

Do toho všeho se odněkud dostává do děje i hlavní hrdina. Po vzoru předchozích dílů je i tentokrát hrdinou vězeň, který se zčista jasna objevil na místě, kde být neměl. Byť by o něm nikdo nic nevěděl, stejně je odsouzen k popravě. Co čert nechtěl, na poslední chvíli popravu přeruší drak, který zničí celou osadu Helgen a bez sebemenšího škrábnutí odletí směrem k další vesnici.

Tvůrci Left 4 Dead chystají novou hru. Poběží na nejnovějším CryEngine

Zpráva o dracích, které nikdo neviděl od dob Dračích válek, se šíří rychle a s přibývajícími útoky draků se strach mezi obyvatelstvem stupňuje. Hrdinovi se povede s jedním z dozorců uniknout útoku draka do poklidné vesničky Riverwood.

Celý příběh se točí kolem návratu draků a takzvaných Dragonborn, bojovníků s draky, kteří znají jazyk draků a jako jediní s nimi dokáží bojovat. Náhodou je tak hrdina právě tím jediným dračím bojovníkem, který má zachránit celý Skyrim.

Ve Skyrimu je vždycky co dělat a o úkoly není nouze od první chvíle. Každý ve Skyrimu má svůj příběh a svůj postoj k hlavní postavě a sem tam se po správné rozmluvě dostane hrdina k nějakému tomu vedlejšímu questu. A koho by questy nebavily, je tu i tak dost vedlejších činností, jako třeba práce kováře, alchymie nebo jen obyčejné prozkoumávání dungeonů.

Hrdina na to ale tentokrát nebude sám. Kromě klasických vyvolávacích kouzel se dá v každé vesnici nebo městě sehnat i nějaký ten doprovod, většinou bezplatně po vykonání nějaké té laskavosti. Doprovod pak ale není jen tupý následovník, co se pere po boku hrdiny. Má svou vůli a je možné mu dát i nějaký ten speciálnější úkol. V závislosti na vykonaných skutcích se pak může rozhodnout i opustit hrdinu nebo dokonce zaútočit.

Kde domov můj? Skyrim přeci

Svět je celkem rozlehlý, možná ne tolik jako v Oblivionu, ale stejně dostatečně velký. Na stavbách a vlastně i městech je znát inspirace vikingskou kulturou. Cestování je dost náročné, neboť severská země Skyrimu je buď do kopce, nebo tam sněží. Ani zde pak nechybí koně, kteří cestují o trochu rychleji, nebo dokonce drožka, která funguje jako dopravní spojení mezi důležitějšími městy Skyrimu.

Na pohled je to skutečně krása a po malebných zákoutích Oblivionu nebo pouštním Morrowindu je to opět výrazná změna. Pro hrdinu žádná sranda, ale jak se zdá, zima očividně nevadí žádné hratelné i nehratelné rase. Celý svět je pak živoucí sám o sobě. Dobrodruzi se prohání na koňských hřbetech, v řekách skáčí pstruzi, poletující mušky a vážky je možná chytat, medvědi chodí včelám na med.

Apple TV v Čechách je stejně chytrá jako v Americe. Jen o polovinu dražší

Vypadá to jako idylka, ale opak je pravdou. Skyrim je plný banditů, nestvůr nebo dokonce gigantických humanoidů, kteří pasou mamuty a ani trochu se jim nelíbí, že se k jejich domácím mazlíčkům přibližuje nějaký smradlavý člobrdík. Čas od času se pak dá potkat i nějaký ten drak, který se jednoho z posledních dračích bojovníků bude neprodleně snažit zabít.

The Elder Scrolls V: Skyrim - Standing Stone

Jeden z několik málo kamenů, který propůjčuje bonus postavě

Zabít draka také není žádná sranda. Okřídlený ještěr si hodně rád poletuje a plive oheň, led nebo cokoli jiného. Jedinou pomocí mohou být kouzla nebo luky, které draka usadí k zemi, kde je možné ho dorazit a získat jeho duši a novou schopnost, popřípadě Řev, což je něco jak kouzlo, které čas od času dost pomůže. Je to v podstatě jen obyčejná řeč draků, která má svou vlastní sílu.

Kdo by čekal nějakou novinku, co se ras týká, bude asi zklamán. Všechno je přesně takové, jak to funguje už dlouho, žádná nová rasa se nekoná. Stejně tak vzhled jednotlivých příslušníků se ani moc nezměnil. Úprava jejich vzhledu je pak zábavou na dlouhé hodiny, přibylo dokonce možnost umístit na svého avatara jizvy nebo tetování.

V herním systému taky přibylo pár velmi vítaných změn. Asi největším plusem je možnost každou ruku vybavit jinou zbraní, kouzlem, štítem, nebo kombinacemi. Volnost výběru je téměř neomezená a kombinací je víc než dost. Dokonce je možné si zvolit ve které ruce bude který předmět nebo kouzlo drženo. Možnost výběru pak samosebou nese možnost bonusového zranění.

Pornohvězdy milují kníraté instalatéry. Nepohrdnou však ani Wiibrátory

U zbraní je to celkem normální, ale při spojení dvou stejných kouzel dojde k násobení účinku a i z jednoduchého ohňového se pak stává smrtelná plamenná bouře. Kouzla už se nekupují, jak tomu bylo v dílech minulých, ale učí se z knih, které se dají koupit nebo dokonce najít.

Co se v mládí naučíš…

Levelování postavy se provádí stejně jako u všech dílů předchozích. Malým rozdílem je absence povolání hrdiny jako tomu bylo například v Oblivionu. Hráč už si nemusí vybírat oblíbené a neoblíbené perky, tentokrát už všechny pomáhají levelovat postavu. Každá schopnost má pak svůj vlastní strom rozvoje, přičemž každý nový level postavy dává v šanc jeden bod vylepšení, který je možné investovat. Omezeno je to jen levelem té které schopnosti. Je proto potřeba, aby se hrdina během putování zaměřoval pouze na některé dovednosti, aby dosáhl větší účinnosti zvoleného oboru.

Skyrim působí velice hezky a i malé detaily jsou hezky zpracované. Inventář, který je opět limitován vahou, má i možnost náhledu předmětu a případně i možnost otáčení a prohlížení detailů předmětu, což je potřeba u některých hádanek, kdy například klíč na sobě má vyryto pořadí zámků a podobně. Mapa pak už není placatá, ale krásně plastická.

Co se musí vytknout je konzolovitost ovládání. Chce to přeci jen trochu cviku, než si člověk přivykne a naučí se rychle listovat menu. Vše v menu je ovládáno šipkami, až na pár momentů, kdy je potřeba potvrzení akce. Ve chvíli, kdy si na to PC hráči zvyknou, je ovládání velice intuitivní a rychlé.
Grafika vypadá podobně jako u Oblivionu, ale zdání může klamat. Animace jsou přeci jen o trochu efektnější, textury a modely detailnější a větší. Nesmí se opomenout ani hudební doprovod. Hudba koresponduje se situacemi a příjemně podkresluje atmosféru.

Skyrim je pro příznivce série skutečnou bombou a i mladší hráči, kteří sérii neznají, si jistě přijdou na své. Studio Bethesda si dalo záležet i na všech ostatních stránkách hry a výraznější bugy nebo neviditelné stěny hráče trápit nemusí. Celkovou tvář pak trochu ničí konzolovitost ovládání a poněkud nudné cestování, ale na to si asi musíme zvyknout.

Hodnocení: 95 %

Klady: Grafika, možnosti volby, délka, draci, čeština

Zápory: Zdlouhavé přesuny, přímočaré úkoly