Menu
FANZINE.cz
Recenze her

RECENZE: Sleeping Dogs si právem zaslouží titul překvapení roku

Marek Jedinák

Marek Jedinák

26. 8. 2012

Sleeping Dogs i přes celou řadu vývojových peripetií spatřili světlo světa. Díky bohu za to! Zcela jednoznačně jde o jedno z největších překvapení letošního roku. Čtěte recenzi šikmookého GTA na GAMEZINE.cz!

Sleeping Dogs prokázali, že žánr sandboxových her patří mezi jeden z nejúspěšnějších Zdroj: vydavatel hry

Sleeping Dogs je rozsáhlá sandboxová hra odehrávající se v rozsáhlém sandboxovém světě jihovýchodní Asie, konkrétně Hong Kongu. Stejně zajímavý jako jinak nadprůměrně podaný, přesto béčkový příběh je také osud samotné hry. Původně šlo o titul s názvem True Crime: Hong Kong, jenž však společnost Activison vyhodnotila jako příliš nákladný a raději od něj odstoupila.

Čtěte také: Gamescom 2012: Vybrali jsme 10 nejočekávanějších her podzimu 2012

Vývojářské studio United Front však našlo ochranná křídla pod známou společností Square Enix, mimo jiné autory parádního cyberpunkového RPG Deus Ex: Human Revolution. Nutno podotknout, že mu sázka na bývalého outsidera zatraceně dobře vyšla!

Příběh hry Sleeping Dogs obsahuje celou řadu motivů typických pro lokální asijskou tvorbu, zejména poněkud odvázanou přístupem k vykreslení hlavní postavy a především vyobrazování brutálního násilí ve velkém stylu. Fanoušci během hry najdou spoustu prvků spojujících tento titul se spoustou klasik Johna Woo typu Hard Boiled. Je třeba dodat, že i přes tento přístup nejde o zběsilou šílenost, ale o příběh hrající na vážnou notu.

[album:https://www.fanzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/sleeping-dogs/]

Wai Shen vyrůstal jako malý v temných zákoutích Hong Kongu, ale osud jej zavedl do Spojených států, které ho na čas ochránily před sociálně patologickým vlivem lokálních gangů. V nejlepších letech se však opět vrací do domovských končin, aby se jako tajný agent se skrytou identitou infiltroval do sítě jednoho z nejmocnějších lokálních gangů a zničil jej zevnitř. Jak už tomu tak u klasických zápletek bývá, po dlouhém působení je téměř nemožné odhadnout, kam jeho srdce skutečně tíhne a kdo je jeho opravdová rodina, policejní sbor, nebo gang?

Příběh se tak neustále odehrává na hraně a nabízí spoustu morálních otázek.

Staré dobré RPG

Schizofrennímu působení hlavní postavy je podřízena herní forma. Na rozdíl od ostatních her typu GTA jsou totiž Sleeping Dogs obohaceni o velké množství RPG prvků. Hráč získává za jednotlivé mise zkušenosti, a vždy po dosažení příslušné úrovně získá skill point, který lze využít na nejrůznější vylepšení.

Hraní za gangstery vylepšuje především prvky bojového umění, zatímco body získané plněním misí pro strážce zákona odemyká nejrůznější gadgety, jakými je například lepší paklíč či upgrady pro palné zbraně. Hra také nabízí poměrně pozitivní motivaci k prozkoumávání rozsáhlého města. Hráč je nucen hledat různě roztroušené oltářky, neboť mu jejich objevování zvyšuje život.

Hlavní přidaná hodnota hry tkví především ve velmi nadprůměrné herní době, která je sice pro sandboxovky charakteristická, ale v tomto titulu na výbornou zmáknutá. Jednotlivé úkoly, především ty vedlejší, se opakují, ale jinak jsou velmi nápadité. Jednou za čas je někomu třeba rozmlátit auto, jindy zase vyprudit policejní hlídku házením plechovek.

Asijský feeling je hrou protkaný na každém rohu, minimálně proto, že všechna auta jezdí vlevo, a atmosféra lokálních tržnic je velice osobitá. Oproti konkurenčnímu GTA je však Hong Kong trochu méně frekventovaný, což místy působí nepřirozeně.

Zástánci realistických aspektů ve hrách pak rozhodně neocení jízdní model automobilů, který na něho může být až příliš arkádovitý. Podobně jsou na tom některé akrobatické kousky hlavního hrdiny. Wei například dokáže za jízdy přeskočit z jednoho autmobilu na druhý, vyhodit řidiče a bezpečně dosednout za volant. Podobné je to například s vystrkáváním aut ze silnice. Auto se zničeho nic navzdory fyzikálním zákonům posune ostře doprava a poškodí vedle jedoucí vůz.

Někomu to může přijít přitažené za vlasy, ale to k asijskému prostředí jednoduše patří.

Hongkongská férovka

Na druhou stranu se však výborně podařilo zpracovat souboje jeden na jednoho, které jsou hlavní součástí hry. Hongkongská férovka však v některých případech může znamenat i dvacet na jednoho. Souboje jsou řešené podobně jako ve hře Batman: Arkham City, s tím rozdílem, že jsou mnohem brutálnější. Hráč totiž získává větší množství zkušeností za kreativnější likvidaci nepřátel s využítím okolních předmětů (telefonní budka, lustr, pec či akvárium).

Střelné zbraně se ve hře vyskytují také, ale s mnohem nižší frekvencí, což však vůbec nevadí.  Hra sice v některých ohledech působí vyloženě jako arkáda, ale v souvislosti s tím je třeba poukázat na fakt, že některé úkoly jsou poměrně obtížné, ať už z hlediska časového, či z důvodu příliš velké přesily nepřátel.

Hratelnost je navzdory některým úskalím naprosto perfektně vyladěná a arkádový model jí prospívá. Hráči například nejsou každou chvíli otravováni některou z postav, která by po nich chtěla výlety do barů či hraní šipek. Hra má díky tomu mnohem větší spád.

Verdikt

Sleeping Dogs jsou velmi povedenou hrou, které však na absolutní vrchol chybí především vypiplání některých detailů. Nejedná se o řadového klona GTA, unikum nabízí především ve formě implementovaných RPG prvků a svižnější hratelnosti.

Jednou z velkých výhod hry je opravdu veliké množství hlavních i vedlejších úkolů, které jsou poměrně nápadité. V kontrastu s přibližně pětihodinových FPS stříleček typu Call of Duty jde tedy z racionálního hlediska o přívětivější investici.

Hodnocení: 85 %

Klady: Neotřelé prostředí, herní doba, upgrady postavy, nápaditost

Zápory: Arkádovitý jízdní model, slabší grafika

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Sleeping Dogs si právem zaslouží titul překvapení roku

Hide picture