RECENZE: Sousedská hlídka. Ben Stiller a spol. vyhání emzáky z ulice

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

29. 9. 2012

V Americe jsou sousedské hlídky celkem běžné a ani v Česku to už není žádná novinka. Spoluobčané jednoduše vezmou baseballky do rukou a jdou chránit své okolí. Jenže tentokrát jsou těmi vetřelci, nu, opravdoví vesmírní vetřelci.

Jsou tomu už čtyři roky, kdy Ben Stiller naposledy ukázal, že je pořádný komik a ne jen parodie sama sebe. Tropická bouře někomu nemusela připadat příliš vtipná, byla ale plná legendárních scén, které si nejeden divák dále a dále cituje. Vyndávání kontaktních čoček, taneček Toma Cruise… Nikdo příliš nevěřil, že by se to všechno mohlo zopakovat v Sousedské hlídce. A taky se ani nemýlil.

Ben Stiller je pro někoho vzteklý mrňous, pro jiné král komiků. Nejenže hraje, ale také režíruje, píše scénáře a produkuje. Všechny tyto funkce spojil ve známých filmech Zoolander a Tropická bouře. Dále ho známe jako Grega Jebala z Fotr je lotr a ti, kdo dávají přednost originálnímu znění před dabingem, slýchají jeho hlas v každém dalším dílu animáku Madagaskar, kde namlouvá lva Alexe.

Sousedská hlídka je typická komedie na jedno podívání. Neurazí, ale ani nenadchne. Sice se zasmějete u jednotlivých vtipů, jenže jako celek vás snímek nezasáhne. Nebudete citovat jeho hlášky, nebudete ho pouštět na každoročních srazech s partou zpitých kamarádů. Během sledování ale také nebudete přemýšlet nad způsobem zavraždění tvůrců, což u komedií v poslední době nebývá ojedinělé.

Jako malé děti. Zdroj: Bontonfilm

Aby šlo o film, který se zapíše do dějin, musela by Sousedská hlídka držet o něco více pohromadě. Skládá se totiž z jednotlivých méně či více vydařených vtipů, které ale nespějí k nějakému pořádnému konci. Přitom na scénáři spolupracoval komik Seth Rogen, který má na svědomí i Superbad nebo Zeleného sršně. Minimálně ten druhý se nepotýkal se záplavou klišé.

Očima Oldřicha Mánerta: Jak Vince Vaughn, Jonah Hill a Ben Stiller nakopou zadky šmejdu z vesmíru? Bohužel nijak. Jindy excelentní komedianti každým coulem paběrkují po plátně, koukají do kamery a občas se zaksichtí, k bránici trhajícím fórkům se ale dokážou vybičovat jen několikrát. Utahaná a komediálně řídká polévka tak dostane švih jen v posledních deseti minutách, kdy dojde na zpomalené záběry a stylové vybíjení emzáků. To je ale na komedii celkem slabá náplast na unuděnou duši nebohých diváků. Tak třeba příště, Bene.

Hodnocení: 2**

V Sousedské hlídce máme sice hlavní příběh i druhotnou linii jednotlivých postav, pořád ale nejde o nic ucelenějšího, co by diváka posadilo na zadek. Čtveřice kamarádů, kterou kromě Stillera tvoří i jeho parťák Vince Vaughn a Jonah Hill spolu s Richardem Ayoadem, se rozhodne založit hlídku. V jejich městě se totiž objevila vražda. Postupem času všichni zjistí, že nejde o žádné ozbrojené lupiče, ale mimozemšťany.

Spolu s tím čtveřice řeší svoje problémy, které už v porovnání s tímto základním příběhem tak zajímavě nezní. Zvlášť proto, že každý divák ví, že na konci se vše vyřeší, neboť jsme v Americe. Stillerova postava má sexuální problém, Vaughn se zase vyhýbá své rodině, Hilla nevzali mezi policisty a ajťák Ayoade je, no, Brit. Mimozemská invaze ale samozřejmě pomůže všem jejich potíže a traumata vyřešit.

Zabít dítě? V pohodě

Kromě tohoto nastínění se ale většího propracování hlavních hrdinů už nedočkáme. Celkem to zamrzí, zvlášť v porovnání s jinými prvky filmu, které působí naopak velice přirozeně. Například se tvůrci vůbec nepářou s tím, zabít některou z vedlejších postav. Nu což, klidně ukážeme i nějaké to střívko. Že je to dítě? Nevadí.

Také samotní emzáci nevypadají vůbec marně, což je zapříčiněno tím, že kromě davových scén je hraje Doug Jones (hrál i všechny možné potvory z Hellboye nebo Faunova labyrintu). Triků je zde sice dost, ale když dojde na kontaktní scény, realističnost podtrhne raději hubené Jonesovo tělo.

Na tuhle party nebude Doug Jones vzpomínat v dobrém

Film se sice také potýká s předvídatelností – zvlášť, když se řeší, kdo asi může být mimozemšťan (ufouni si tu totiž navlékají lidskou kůži). Když se ale zváží, že už od začátku nemělo jít o žádné veledílo, výsledek Sousedské hlídky je dostačující. Na jedno podívání, na rychlé zapomenutí.

Sousedská hlídka (Watch, The)

Komedie / Sci-Fi
USA, 2012, 102 min