RECENZE: Star Wars: The Old Republic mají na to překonat WoW

Šimon Kolář

Šimon Kolář

27. 1. 2012

Tak je to konečně tady. Po neuvěřitelně zdlouhavém vývoji se k hráčům dostává MMORPG zesvěta Hvězdných válek Star Wars: The Old Republic. TOPZINE.cz přináší svým čtenářům po měsíci testování vlastní recenzi.

Hra je zasazena do období staré republiky, kde jediové a sithové opět pozvedávají své lightsabery, Zdroj: vydavatel hry

SW:TOR byl před vydáním často označován jako největší vyzyvatel popuplárního Wowka na poli žánru MMORPG. A dalo by se říci, že takové ambice byly celkem oprávněné. Hra měla totiž všechny předpoklady k tomu být úspěšná. Stojí za na ní jedno z nejpopulárnějších vývojářských studií vůbec, Bioware, které stojí například za sériemi Mass Effect nebo Dragon Age.

Prověřené základy

Dalším tahákem pak je volná návaznost na slavné Knights of the Old Republic, asi nejlepší Star Wars hru vůbec. A v neposlední řadě je to samozřejmě ono slavné univerzum. Star Wars jsou asi nejsilnější možnou licencí, kterou lze v současnosti pro podobnou hru získat. Hra se navíc pyšní tím, že je kompletně nadabovaná, na což hráči u tohoto žánru nejsou zvyklí.

Na druhou stranu očekávání díky tomu a také kvůli velice dlouhému vývoji dospěla do neuvěřitelných rozměrů a jejich naplnění se tak stalo téměř herkulovským úkolem. Nyní už konečně můžeme posoudit, zda se tuto vysoko nasazenou laťku podařilo překonat. Nebudeme zde chodit kolem horké kaše a začneme tím, co možná většina hráčů už tuší.

SW:TOR rozhodně není žádnou revolucí v žánru. Bere si zkrátka to nejlepší a osvědčené z ostatních MMOher a vylepšuje to o několik vlastních vychytávek. Narazíme zde tak třeba na osvědčené schéma tří základních rolí : Tank, Healer a DPS. Ačkoliv to může na první pohled vypadat jako násilné roubování původního fantasy konceptu na odlišný žánr, funguje to ve hře naprosto přirozeně a hráče povětšinou ani nenapadne, že je něco zvláštního na tom, když jedi léčí ostatní parťáky.

Věrohodnost bitev lehce degraduje zvláštní stylizace grafiky s nádechem dětinskosti

Možná se někomu to tvrzení nebude líbit, ale celý svět Star Wars má s fantasy hodně společného (bojuje se tu meči, síla je v podstatě něco jako magie…) a to je jeden z důvodů, proč lze nápady například z Wowu převádět do světa Hvězdných válek. Celkem tu jsou čtyři povolání na každé ze stran. Tedy stejný počet na straně staré republiky i na straně sithského impéria. Za republiku to jsou Jedi Knight, Jedi Consular, Smuggler a Trooper, na straně impéria pak bojují Sith Warrior, Sith Inquisitor, Bounty Hunter a Imperial Agent. Kupodivu jsou všechna tato povolání populární a nestalo se například to, že by 90% lidí hrálo za některé z povoláních disponující světelným mečem.

Každé povolaní se pak navíc od desáté úrovně dělí ještě na dvě, z nichž každé má trošku odlišnou specializaci. Po výběru Bounty Huntera se tak můžete například výběrem tohoto podpovolání zaměřit více na kariéru tanka. Výběrem druhého půjdete cestou dps nebo healera. Jak už je zmíněno výše, SW:TOR se nesnaží být originální a inovátorský a z toho vyplývá i podoba soubojového systému hry.

Jedi Master zvaný World of Warcraft

Ten je naprosto shodný například s tím, co je ve Wowku. Na obrazovce máte viditelný skillbar a z něj vybíráte jednotlivé schopnosti. Nechybí zde ani typické crowd control skilly, kterými lze protivníky omráčit nebo Area of Effect útoky, které pokrývají zvolené území. Systém díky tomu ale funguje skvěle a nabízí velké množství taktických možností nehledě na to, že hráči, kteří k SW:TOR přecházejí z jiné onlineovky, se zde budou od začátku cítit jako doma. Styl, jakým je hra vystavěna, také nijak nevyčnívá z toho, na co jsme u MMORPG her zvyklí. Hráč nabírá questy, kterých je ve hře pěkná řádka a jejich plněním, případně zabíjením monster postupně leveluje.

Na vyšších levelech získává lepší schopnosti a může používat lepší vybavení. Maximální level je ve hře nastaven na 50. Hra je koncipována tak, aby si ji mohli užít i hráči, kteří jinak hrají spíše singleplayerové tituly a chtěli by si ji zahrát v tomto duchu bez komunikace s ostatními hráči. Takový průchod hrou je zde opravdu možný, ale rozhodně se nejedná o plnohodnotný zážitek, jak se můžete porůznu dočíst. Některé questy jsou koncipované tak, aby je hráči museli plnit v předem stanoveném počtu většinou čtyř hráčů a pokud někdo hraje sám bude o tyto úkoly ochuzen.

Vesmírné souboje připomínají spíše špatné on rail akce. Naštěstí nejsou nosným prvkem hry

Nepomůže ani NPC společník, kterého má každý hráč k dispozici. Při těchto questech navíc lze většinou získat to nejlepší vybavení, nemluvě o tzv. flashpointech, což jsou také questy pro více hráčů, ale s ještě větším důrazem na příběhovost. Hráči, kteří nemají žádného kamaráda, který by s nimi do SW:TORU šel, ovšem nemusí smutnit.

Podobných případů je ve hře plno, takže stačí do ingame chatu napsat, že hráč hledá skupinu pro ten a ten quest a zanedlouho se většinou ozve někdo, kdo se s vámi spojí do party. Zmiňovaný společník je jednou z věcí, které SW:TOR od ostatních MMO odlišuje. Pokud jste hráli alespoň jeden titul ze sérií Mass Effect nebo Dragon Age, tak máte tušení, o co zhruba jde.

Ve dvou se to lépe táhne

Prvního společníka dostanete krátce po začátku hry. Ten nejenom, že vypomáhá v bojích nebo například léčí, ale také vstupuje do konverzací, které ve hře vedete a povídá si s hráčem i v průběhu hry. Podobně jako třeba v Dragon Age i tady lze svému společníkovi dávat dárky, čímž se zvyšuje jeho nákonnost k hráčově postavě. Další věcí, která zážitek z hraní významně vylepšuje, je právě důraz na příběh a s ním související dabing všech postav. Skutečně hra není tak odtažitá jako jiná MMO a daleko snadněji se do ní ponoříte.

Přesto je to pořád MMO hra a jako taková je naředěná obrovským množstvím vedlejších questů, takže dějová složka není tak intenzivní jako například v podobně zpracovaném Mass Effectu. Zajímavostí je, že spoustu questů vám zadávají různé mimozemské rasy a to prostřednictvím svého vlastního jazyka. Často se stává, že titulek s překladem obsahuje například tři dlouhá souvětí, ale postava ve skutečnosti pronese pouze tři slova. Vývojáři tak nejspíše chytře obešli nutnost unikátně dabovat „úplně“ všechny dialogy a při rozhovorech cizí rasy pronášejí pár opakujících se hlášek. V rozhovorech můžete také podobně jako v dalších příběhových hrách od Bioware volit během rozhovorů různé odpovědi a rozhodovat tak o následujícím dění.

To je zábavné především, když hráč hraje ve skupině.

Hra náhodně vylosuje hráče, který svou odpovědí rozhodne za celou skupinu. Další podstatnou složkou každého MMO je PVP, tedy část hry, kdy se mezi sebou řežou příslušníci jednotlivých frakcí. Ve hře jsou kromě open-world PVP zón i tzv. Warzones, což jsou jakési arény speciálně pro PVP.

[youtube_660]5lrk2BE4Tqc[/youtube_660]

Warzony jsou tu celkem tři, každá funguje na jiném principu. Bohužel je zatím tato část hry poměrně problematická. Jednotlivá povolání ještě nejsou tak úplně vybalancovaná, hra navíc háže do arén hráče bez rozdílu jejich levelu, což prakticky znemožňuje, aby v nich začínající hráč něčeho dosáhl.

Objevují se také stížnosti na lagování hry ve Warzónách a to i na silných sestavách, což činí hru pro někoho až nehratelnou.

Rozhodně se nedá říci, že SW:TOR nějak výrazně zklamal. Je opravdu výborně vyladěným MMO, což se nevidí často. Všechny jeho složky se skvěle doplňují a hra disponuje tím správným efektem, kdy prostě musíte splnit každý další quest. Žádné výraznější bugy tu nehledejte, snad až na nedoladěné PVP. Všechno je navíc doplněno o výborný dabing všech postav a možnosti voleb v rozhovorech s NPC. Pokud bychom to chtěli říci zjednodušeně, tak hra nabízí všechno to, co ostatní MMORPG v perfektní formě plus ještě spoustu vylepšení navíc.

Hodnocení: 90%

• Klady: Licence Hvězdných válek, obří svět, plně dabované postavy
  • Zápory: Vytíženost serverů, dětinská stylizace grafiky