Filmy a seriály

RECENZE: Starcraft 2: Heart of the Swarm přichází s evolucí kultovní strategie

Karel Kolmann

Karel Kolmann

1. 4. 2013

Heart of the Swarm je datadiskem pro Starcraft II, ale svým rozsahem by snadno mohl být samostatnou hrou. Co přináší nového? Čtěte recenzi jedné z nejkvalitnějšíchRTS strategií posledních let na GAMEZINE.cz!

Hlavní hrdinkou datadisku je Sarah Kerrigan. Zdroj: oficiální stránky hry

Hlavní postavou datadisku je Sarah Kerrigan. Zdroj: oficiální stránky hry

Single playerová kampaň obsahuje přes 20 misí a společně s překopaným multiplayerem a novými jednotkami natahuje herní dobu do úctyhodných délek. Ústřední postavou Heart of the Swarm je Sarah Kerrigan. Bývalá členka speciálních jednotek Ghost a partnerka Jima Raynora, hrdiny Wings of Liberty. V událostech původního Starcraftu byla zrazena vůdcem terranského Dominia, Arcturusem Mengskem, a ponechána napospas nemilosrdným Zergům.

Zase ta Kerrigan

Kerrigan byla nedobrovolně včleněna do jejich řad, přesto postupně setřásla vliv zergského Overmindu a stala se Queen of Blades, královnou všech Zergů. Za smrti milionů lidí a s celou armádou Zergů po boku putovala za svým cílem, dokud ji Jim Raynor neporazil a za použití mimozemského artefaktu neproměnil zpět v člověka. Přesně tady začíná příběh Heart of the Swarm.

Přestože Kerrigan ztratila většinu svého zergského vzhledu, zachovala si své psionické schopnosti a dovednost ovládat Zergy. Právě za ně budete hrát novou kampaň. Kampaň se jednoznačně povedla jak z příběhového, tak hratelnenostního hlediska. Příběh vás bude nutit stále hrát dál a objevovat, co se stane příště, zatímco si se svým rojem podmaňujete planetu za planetou. Mise vás nenechají zapadnout do stereotypu a nemusíte se bát, že by se jednalo o klasické budování základny dvacetkrát jinak. Když už si budete připadat, že všechno dokonale ovládáte, tak hra přijde s něčím novým, co vás opět vtáhne do dění.

Mise jsou originální a dočkáte se skvostů jako třeba infiltraci nepřátelské lodi pomocí malé larvy ve stylu filmu Vetřelec. Novinkou je zavedení hrdinských jednotek, podobně jako tomu bylo ve Warcraftu III. Kerrigan je přítomná osobně při většině misí a za splnění úkolů dostává úrovně. Každá úroveň činí Kerrigan silnější a dává vám možnost vybrat jí nové schopnosti až do levelu 60.

Darwin by měl radost

K tradičním misím budete hrát také evoluční mise. Většina jednotek se může dále vyvinout v nějakou svou vylepšenou verzi. K dispozici jsou vždy dvě možnosti, ale výběr jedné vám znemožní použití té druhé. V evolučních misích si obě dvě evoluce vyzkoušíte a následně si vyberete tu správnou pro váš styl hraní. Například základní jednotka zergling se může vyvinout  tak, že dostane pár křídel a posléze dokáže skákat na útesy a na nepřátele.

Druhá evoluce vám naopak umožní značně zkrátit dobu nutnou pro výrobu zerglinga a navýší počet vyrobených jednotek v jedné várce ze 2 na 3. Každá jednotka také disponuje třemi mutacemi, ze kterých si mezi misemi můžete jednu vybrat. Každá mutace nějakým způsobem upravuje vlastnosti daného tvora od zrychlení pohybu přes rozšíření útoku na několik nepřátel najednou.

Podobně jako v prvním díle budete mezi misemi přebývat na své lodi a konverzovat s ostatními členy vaší posádky a posouvat příběh kupředu. Charaktery na které narazíte jsou opravdu různorodé. Za zmínku stojí zejména tvor nazvaný Abathur, který přebývá ve vaší Evolution pit. Jak název jeho obydlí napovídá, tak Abathur má na starost vývoj a mutaci vaší armády. Je posedlý efektivitou a adaptací a nejednou se vám bude snažit utrhnout ruce a nahradit je něčím mnohem efektivnějším.

Abathur se stará o to, aby se váš roj náležitě vyvíjel. Zdroj: Karel Kolmann

Mnoha inovací přichází i do multiplayeru. Každá rasa má k dispozici pár nových jednotek a přibyly nové mapy. Systém zápasů a vyhledávání protivníků byl také překopán. Nyní za hraní získáváte zkušenosti a podle toho jak si v utkání vedete, tak se posunujete na vyšší úroveň. Čím výše jste, tím obtížnější oponenty vám hra najde.

Jinými slovy prostě hrajete s protivníky na stejné úrovni. Hra nabízí i nebodovaný mód, kde se výsledky zápasu do vaší statistiky nezapočítávají. Tudíž se nemusíte bát, že si zkazíte skóre, pokud chcete například experimentovat s novou taktikou.

Opět ukázalo, že Blizzard datadisky prostě umí a Heart of the Swarm je pro Starcraft stejná evoluce jako byl ve své době The Frozen Throne pro Warcraft III. Pro všechny fanoušky Starcraftu a majitele předchozího Wings of Liberty je Heart of the Swarm naprostá povinnost a pro hráče, kteří se Starcraftem II ještě nepřišli do styku, je to pořádná dávka další motivace, proč tak učinit.

Hodnocení: 90 %

• Klady: Příběh, nové jednotky a hrdinové, vylepšení multiplayeru
  • Zápory: Nutnost trvalého připojení i pro single player spojené s občasnými problémy při načítání misí