RECENZE: Starling – etiketa hrou je skutečný klenot mezi deskovkami

Petra Vlková

Petra Vlková

19. 12. 2012

Jak se chovat k lidem a mezi lidmi, napoví etiketa. Jak chápat etiketu, napoví pan Ladislav Špaček. Když se toto zkombinuje a přidá se strategie, zábava a interakce, vznikne Starling – etiketa hrou.

Obal deskovky Starling – etiketa hrou., Foto: Petra Vlková, Fanzine.cz

Ač to nejspíše zní přehnaně, deskovce Starling – etiketa hrou se hned tak něco nevyrovná. Minimálně v originalitě a užitečnosti tématu. Člověk se sám dnes a denně přesvědčuje o tom, že společnost má hodně co dohánět v ohleduplnosti, laskavosti a slušnosti. Přitom úcta k druhému a příjemné chování nese vždy lepší ovoce, než jakékoli hrubiánství a arogance, a to ve všech ohledech. Může se občas hodit vědomost z oblasti historie nebo trénink logiky, ovšem znalost etikety se neztratí nikdy.

Někdo by se mohl urazit a pomyslet si: copak jsem nějaký křupan, abych měl tohle zapotřebí? Jenže pak se ocitne ve společnosti vysoce postavených lidí a vyvstává řada typických otázek: komu dříve podat ruku, kam se posadit, jsem vůbec vhodně oblečen? Nemluvě o problematice správného stolování včetně pověstné volby mezi několika druhy příborů. Odpovědi lze nalézt v různých zdrojích, ale málokterý má takový šmrnc, jako desková hra.

Název Starling zdatným angličtinářům napoví, že za hrou stojí sám Ladislav Špaček, na etiketu uznávaný a nejznámější odborník v České republice. Všechny otázky prošly jeho kontrolou a jakožto ambasador deskovky ji uvádí mezi produkty na svých webových stránkách ladislavspacek.cz. Zde se dá hra i zakoupit skrze e-shop. Na vzniku etikety hrou se však podílelo mnoho lidí, přičemž její autorkou je Nada Labanová, Špačkova projektová manažerka, a se samotnou výrobou hry pak vypomohla společnost Dino Toys.

Vedle internetu se již druhé vydání deskovky Starling najde převážně v regálech knihkupectví. Na důvod přijde každý záhy. Etiketa hrou totiž není výjimečná jen svou tematikou, ale i netradičním a velmi příhodným bonusem v podobě Nové velké knihy etikety. Jde tudíž o takové dva v jednom, jenž etiketu podává v efektivním a komplexním pojetí. A když zrovna chybí spoluhráč do partičky, může si člověk číst.

Hned z kraje se dá vytušit, že Starling bude mít co do činění s hrami vědomostními. Nicméně to zde nefunguje pouze na principu otázek a odpovědí. Ne náhodou lze systém analogicky odvodit z české herní klasiky Dostihy a sázky, přičemž znalost dostihových pravidel náramně usnadňuje i Etiketu hrou. Postačí si představit pod společenskými situacemi stáje a pod konkrétními pozicemi koně. A pak už si jen pozice kupovat za společenský kredit a pokládat na desku žetony.

Stejně jako v dostizích pak soupeři platí za prohlídky, stejně tak jsou vzdálenější pozice od startu dražší a stejně inkasují hráči určitý obnos za průjezd startem. Zbytek však není ani tak totožný, jako spíše chytře podobný a zároveň originální. Papírové bankovky sice vypadají jako peníze, ale jde o zmíněný společenský kredit. Kdo získá hodnotu třiceti tisíc, může si vyžádat audienci u britské královny a vyhrává.

Málokdy se najde v deskové hře kniha jako bonus.

Postupuje se po obvodu čtvercové kartónové desky, jež se člení na pole taktiky, lotta a speciálních políček. Lotto vysává z hráčů kredit za prohlídku cizích pozic a zároveň jim ukládá úkoly skrze červené karty. Pole taktika nabízí klasickou možnost koupě žetonů, ale vedle toho i šanci oslabit pozici soupeře a vyzkoušet ho ze znalosti etikety. Také políčko duel znamená souboj ve vědomostech, ale aby nebyla partie tak suchopádná, čeká hráče na poli divadelní představení pantomima.

Průběh kol se sice opakuje, ale dostatečnou variantnost zajišťuje mimo jiné množství otázek z etikety. Celkem tři sta dvacet jich naleznou hráči na žlutých kartách vždy v seskupení po čtyřech, od lehké, po extra těžkou. Ve stejně barevném odlišení se nachází jejich znění i v přiložené chytré knížce. Součástí otázek jsou nejen správné odpovědi, ale i čísla stránek, jež odkazují na podrobné vysvětlení v Nové velké knize etikety.

Ve hře se snad až na materiál nedá nic označit za všední. Kostky primárně zdobí písmena T, L a další zvláštní symboly, ale vzhledem k malým čísílkům se s nimi lze i snadno klasicky dopočítat šesti. Velmi originální jsou i figurky. Hráči si mohou zvolit jednu ze čtyř ženských nebo čtyř mužských postav. Nejde však o ledajaké postavy, ale o známé osobnosti. Konkrétně o Billa Gatese, Madeleine Allbrightovou, Coco Chanel, princeznu Dianu, Claudii Schiferovou, Baracka Obamu, Dalajlamu a Mr. Beana. Podlouhlé žetony s jejich vydařenými podobiznami si hráči zasazují až do čtyř stojanů, podle toho, kolik účastníků hraje.

Vypadají jako peníze, ale jde o společenský kredit.

K Dalajlamovi se sice moc nehodí kalhotové sako, ale brát věci příliš vážně zde není na místě. Naopak působí velice vtipně, když se tu stává z Billa Gatese podomní prodejce či z Mr. Beana diplomat na služební cestě u eskymáků. V konečném důsledku běží o životní dráhu smyšlené postavy Metoděje, jež účastníky během hry provází. Za každým obrázkem na hracím plánu, kdy Metoděj postupně stárne a kariérně roste, se skrývá jisté poslání. Paradoxně jej často rychleji pochopí děti, než dospělí.

Za hrou stojí Ladislav Špaček., Zdroj: archiv Petry Vlkové

Nejen z tohoto vyplývá, že Starling – etiketu hrou si užijí jak malí, tak velcí. V opačném případě by se u ní rádi nebavili i top manažeři a ředitelé bank. Velké omezení nevzniká ani u počtu hráčů, protože ač lze využít maximálně čtyři figurky, účastníci se mohou rozdělit do týmů. Beztak jde ve více lidech vždy o lepší a dynamičtější zábavu.

Sice se může stát, že určitý detail hráč v pravidlech těžko dohledá, jinak je však návod napsaný velice dobře, názorně a rychle se pochopí. K přímým výtkám se nic okatě nevybízí, snad jen nadpisu Etiketa hrou by slušela výraznější velikost. Přeci jen, na slovo Starling málokdy narazí i ten, kdo se léta učí anglicky a byla by škoda, kdyby někdo z tohoto důvodu hru přehlížel.

Podobně jako u Dostihů a sázek se musí soupeři připravit na časově náročnější partii. Avšak tím, že vedle strategie do hry vstupují vědomostní i party prvky, hra ubíhá mnohem rychleji a o zábavu je strategicky postaráno z více směrů. Starling – etiketa hrou reprezentuje případ, kdy se skvěle povede skvělý nápad.

Název hry: Starling – etiketa hrou
Typ hry: Společenská, desková, rodinná, strategická, vědomostní
Autoři: Nada Labanová, Ladislav Špaček