RECENZE: The Last of Us nesbírá absolutní hodnocení nadarmo

13. 6. 2013

The Last of Us bez nadsázky výrazně posouvá chápání videoher na kvalitativně vyšší úroveň. Postapokalyptický příběh odehrávající se v kulisách pobořených amerických měst vykresluje emocionální rovinu hlavních postav podobně jako kvalitní filmy. Čtěte recenzi jedné z nejlepších her poslední dekády na GAMEZINE.cz!

Emocionálně nabitou atmosféru dokáží v některých případech vykreslit i pouhé screenshoty. zdroj: oficiální stránky hry

Emocionálně nabitou atmosféru dokáží v některých případech vykreslit i pouhé screenshoty. Zdroj: Oficiální stránky hry

Legendární studio Naughty Dog, vývojářský celek vázaný exkluzivní smlouvou se společností SONY, přichází s velkolepým kouskem. Nejnovější akční adventura The Last of Us vykresluje svět pár desítek let po epidemii kolosálních rozměrů. Parazitická houba napadá mozek hostitele, čímž degraduje jeho osobnost a činí z něj neovladatelný a agresivní stroj na zabíjení. Třešničkou na dortu je fakt, že podobné houby zkoumají odborní mykologové na několika místech planety. V této exkluzivní videohře pro PlayStation 3 si tvůrci pohrávají s myšlenkou, jaké by to asi bylo, pokud by obdobná infekce byla přenosná na člověka.

Jízda, která tě baví

Herní mytologie je propracovaná do nejmenšího detailu, díky promyšlenému a perfektně navazujícímu sledu událostí se rozjíždí velikášské dobrodružství, které může v mnoha ohledech směle soupeřit s těmi největšími klasikami zombie žánru. Ačkoli se autoři snažili zcela zásadním způsobem demonstrovat, že nejde o zombie horor, velká většina příběhových prvků je mu velice podobná.

Troufám si tvrdit, že laik by to ani nepoznal, avšak posun k novému trendu rychlých nepřátel je evidentní na první pohled.

Lidská populace je zdecimována a zbytky přeživších živoří v totalitně spravovaných zónách, v nichž hlídá pořádek vláda. Hráči prožijí příběh Joela a Ellie, které spolu svede dohromady souhra, či snad nepřízeň osudu a náhod. Celá hra opravdu dojemným a neskutečně promakaným způsobem buduje jejich vzájemný vztah během pouti napříč Spojenými státy. Vývoj vztahu hlavních postav je srovnatelný s filmovou tvorbou, i když v některých pasážích iracionální a zbytečně vznětlivé chování narušuje logickou posloupnost a harmonii děje.

Pozitivní však je, že postavy ve hře jsou vším, ale jen ne povrchní.

Herní prvky v mnoha ohledech vycházejí z Uncharted, dnes již klasické série z dílny stejného vývojářského týmu. Hráč ovládá postavu z pohledu třetí osoby, sbírá nejrůznější předměty, likviduje protivníky a především taktizuje. Prostředí je interaktivní, hráč musí mnohokrát přemýšlet, jak se dostat na vyvýšený bod či za vysokou zeď. Obě postavy tak často musejí spolupracovat.

Nakažení se dělí na několik druhů. Oficiálně to sice nejsou zombie, ale v lecčems se jim podobají.

Vývojáři si vzali k srdci výtky ze série Uncharted a výrazným způsobem zredukovali akční pasáže, které však nabyly na intenzitě. Nepřátel je menší množství, ale jsou mnohem silnější a hlavně zákeřnější. Celá hra se v zásadě nese v duchu velmi dobře vyváženého mixu akčních a oddechových pasáží. Skloubení je to dle mého názoru maximálně optimální.

Nezbytné je zmínit, že výrazným pozitivem je bojové taktizování. Hráči mají velkou část pasáží možnost projít ve stylu stealth, nepřátele obcházet nebo v klidu z pozadí likvidovat. Akčněji laděným hráčům pak cestu zpříjemní rozsáhlý inventář zbraní. Občas však bude stejně nutné sáhnout k chladným zbraním, neboť munice je v postapokalyptickém světě poskrovnu.

Neviditelní spolubojovníci

V některých částech je plížení nutností, v takových případech však zamrzí, že nepřátelé nejsou schopni zpozorovat vedlejší postavy. Otázkou zůstává, jestli je to dobře, či ne. Dovedu si představit, že pokud by perfektně taktizovanou akci zmařila počítačem ovládaná postava, jistě by to spoustu hráčů hněvem rozpálilo doběla. V negativním slova smyslu. Díky prapodivnému bugu se hráč nemusí ohlížet na UI počítače. Taktizování samo o sobě je jedním ze stěžejních pilířů hry. Hráči často musí využívat okolní předměty jako například lahve od piva či cihly, aby odlákali či dočasně ochromili nepřátele.

Protivníku je pak v lokacích celá řada. Od rychlých, nedávno nakažených runnerů po zákeřné, chladným zbraním netečné tickery. Vzhledem k preciznímu nasvícení interiérů jsem mnohdy pocítil strach.

Výborným zpestřením je také možnost sběru nejrůznějších textů po vzoru klasických survival hororů. Na základě těchto cárů papíru je možné dokreslit mnoho zevrubných, neméně silných příběhů na pozadí apokalypsy. Hráči také mohou sbírat přívěsky a body, které je pak možné směnit za vychytávky v podobě nových oblečků a podobných vychytávek.

Neméně důležitý je také RPG systém. Hráč postupně sbírá nejrůznější medikamenty a haraburdí, které je pak možné využít na upgrady Joelových schopností či efektivnosti jeho zbrojního inventáře. Jednotlivé pistole lze upravovat pro rychlejší nabíjení či vyšší účinnost.

Násilí je ve hře vyobrazeno dosti naturalistickým způsobem.

Pro maximální umocnění atmosféry byl zvolen také výsostně padnoucí soundtrack, který patří  k herní špičce. Neméně kvalitní jsou však i ostatní zvuky, ať už se jedná o pěstní souboje či kvílení infikovaných. Výbornou zprávou je, že si hra až do konce drží neskutečné tempo a parádní rytmický spád, který téměř není narušován nudnými či zbytečnými momenty. Během kampaně jsem častokrát čelil pocitu, že už se blíží konec hry, ale děj plný více či méně předvídatelných zvratů zabere na jedno dohrání včetně podrobného prozkoumávání lokací okolo dvanácti hodinek.

Pokud mám něco vytknout, je to místy poněkud samoúčelné násilí, kterého je ve hře snad až přemíra. Akční pasáže jsou sice vybalancované s těmi určenými pro kochání se zničenými městy, ale nemohu se zbavit pocitu, že by hře mnohem více slušel ještě výraznější nádech survival hororu. Velká podobnost se sérií Uncharted je tady spíše na škodu.

The Last of Us je jednou z nejkvalitnějších her posledního desetiletí a zcela určitě patří společně s titulem Heavy Rain mezi TOP hry pro PlayStation 3, které by měl vlastnit každý majitel této konzole. Titul vyniká parádní grafikou i ozvučením, silným příběhem, propracovanou hratelností a vymakaným univerzem. Jediným neduhem je možná až samoúčelná přemíra akce a zbytečné využití násilí. Zcela určitě nejde o naprosto dokonalou hru, i tak jde však o parádní investici, která se za takto silný zážitek jednoznačně vyplatí.

Hodnocení: 90 %

• Klady: příběh, grafika, výprava, hratelnost, soundtrack
  • Zápory: drobná nekonzistence