RECENZE: Total Recall. Natřel to Colin Farrell Arnoldovi? Jen sotva

Lucie Šimůnková

Lucie Šimůnková

15. 8. 2012

Když se Douglas Quaid (Colin Farrell) rozhodoval, co dál dělat, tovární dělničina pro něj byla jasná volba. Nebo snad ne? Práci u pásu si vysní málokdo, a tak tento fešák s fešnou manželkou celkem po právu trpí nočními můrami, v nichž neohroženě zachraňuje dámy v nesnázích. Na remaku klasického akčního sci-fi si můžeme demonstrovat, kam se posunul žánr za posledních více než dvacet let.

Režisér Len Wiseman se narodil v Kalifornii pár hodin cesty od Hollywoodu, kde hned po dokončení vysoké školy začal pracovat jako rekvizitář například u filmů Hvězdná brána (1994), Den nezávislosti (1996) nebo Muži v černém (1997). Poté přišel s nápadem na upíří film Underworld (2003), který si i sám zrežíroval (včetně druhého dílu o dva roky později). Podstatně větší dávku talentu prokázal u čtvrtého pokračování Smrtonosné pasti (2007).

Svět budoucnosti, do kterého diváka zavede Total Recall, poskytuje lidem něco daleko lepšího, než jsou sny o životě, jenž nikdy neměli. Společnost Rekall jim do mozku vloží vzpomínky na věci, které neprožili. Taková možnost naláká znuděného Douga, který si chce pamatovat víc než jen dřinu v továrně. Raději to však podnikne za zády své milující manželky Lori (Kate Beckinsale). Celá procedura se ale zvrtne a Doug najednou zjišťuje, že možná není tím, kým se zprvu zdál být.

Mami, kde mám přezůvky? Zdroj: Falcon

Než si vůbec stačí něco rozmyslet, do laboratoře vtrhne ozbrojené komando a hlavní roli převezmou jeho instinkty, které všechny nemilosrdně zlikvidují. Pak následuje zběsilý útěk, pro který je Dougovo bydliště, čínská čtvrť v kolonii Austrálie, jako stvořené. Na jednu z hlavních věcí bychom málem zapomněli. Svět, do kterého jsme se dostali, je totiž mrtvý. Jediná dvě obyvatelná místa na Zemi jsou Velká Británie a Austrálie, přičemž první hezky po anglicku utlačuje tu druhou.

Očima Pavlíny Nouzové: Stejně jako původní Total Recall je i tenhle poplatný své době. Místo nadpozemských svalů nebo miniatur vláčků tu máme nadpozemsky nastříhané střílečky a tunu digitálních efektů. Vypadá to sice lépe, ale na dvě hodiny smršť výbuchů a nelogických hi-tech vychytávek nemá. V původním Total Recallu byl vtipný elektro-taxikář. Tady je cool výtah, který cestuje přes zemské jádro. Tak nějak film pokročil.

Snímek, který právě přichází do kin, vychází ze stejnojmenného filmu, jenž v roce 1990 natočil Paul Verhoeven (Základní instinkt, Hvězdná pěchota). Hlavní roli v něm ztvárnil Arnold Schwarzenegger a jeho manželku hrála Sharon Stone. Zatímco hlavní zápletka staršího snímku se odehrávala na Marsu, ten nový nás na tak dalekou cestu nepozve. (Po přistání vozítka Curiosity už planeta stejně není takovou záhadou.)

Když tedy pomineme ono přesunutí zpátky domů a další prvky z toho vyplývající (Zeměpád), nic originálního nový Total Recall nepřináší. Preference herců v hlavní roli závisí na subjektivním vkusu spíše než na čemkoli jiném. Pravdou ovšem je, že Colin Farrell svou roli prožívá snad až příliš. Většinu času nevypadá jako tajný agent, který ztratil paměť, ale spíše jako školáček, co zapomněl doma bačkůrky. Režisérova manželka Beckinsale zase dostala mnohem více prostoru, než kolik ho v původním filmu má Stone.

Navrch juj, uvnitř fuj

Rozpočet snímku byl 125 milionů dolarů a můžete si být jisti, že zde uvidíte i poslední cent. Co se vzhledu týče, stojí toto sci-fi rozhodně za to, a to i přesto (nebo snad díky tomu), že postrádá tolik moderní třetí rozměr. Města i vynálezy budoucnosti jsou opravdu precizně a uvěřitelně vypracovány. Aspoň někam jsme tedy za to málem čtvrtstoletí pokročili.

O to víc mrzí, že se tvůrci nesnažili i pokud jde o scénář. O to víc to překvapí právě u Wisemana, který má zkušenosti s hláškami nabitou sérií Smrtonosná zbraň. Postavy ve filmu jsou jednorozměrné (a to i přesto, že hlavní hrdina neví, kdo je!) a nudné. Manželka Lori nejlépe připomíná kreslenou Magiku von Čáry, není zde žádný natvrdlý parťák a cameo Billa Nighyho je vyloženým zklamáním.

Takže říkáš, dneska bez večeře?

Zkrátka a dobře, na filmu je sice vidět, že Wiseman za posledních pár let občas zašel do kina, nebo minimálně že dával pozor při podávání rekvizit, ale svou práci bere až příliš vážně. Snímku chybí lehkost, vtip, nemilosrdný střihač a nelítostný scenárista. Příkladem hláškami téměř nabitého filmu byl nedávný Útěk z MS-1, i když ani zde se nedá mluvit o kvalitním představiteli žánru.

Total Recall se tedy buď směje divákovi za zády tak, že to nelze poznat, a nebo je to skutečně tak strašně seriózní film, až se tomu nedá věřit. Buď jak buď, zážitek z toho ve výsledku není žádný. Nanejvýš vás bude bolet hlava z naprosto nudného a ohraného soundtracku. Na film se sice hezky kouká, ale pokud zrovna nebydlíte někde na sídlišti, troufám si tvrdit, že pohled z okna vám přinese stejné uspokojení.

Total Recall

Sci-fi / Akční / Dobrodružný / Thriller
USA / Kanada, 2012, 121 minut