Horory, hororové knihy

RECENZE: Vzestup guvernéra a Cesta do Woodbury se hemží zombíky i vrahy

24. 5. 2014

FOTO: Živí mrtvíKonec světa může nastat kdykoli. Bratři Philip a Brian si to ověřili na vlastní kůži. Přes noc padly civilizace i lidstvo. Jen pár přeživších živoří v apokalyptické realitě okupované oživlými mrtvolami. Zombie mají jediný cíl. Sežrat všechny živé.

Živí mrtví jsou konečně také na stránkách knih. Zdroj: distributor filmu.

Románová trilogie Živí mrtví navázala na celosvětově nadmíru úspěšný stejnojmenný seriál The Walking Dead. Po nepříliš dlouhém čase se šťavnatý hororový námět dočkal také literárního zpracování. Knižní série přichází k milovníkům drsných příběhů a plíživé hrůzy s prvními dvěma díly – Vzestup guvernéra a Cesta do Woodbury. Za vzkříšením některých seriálových postav také na stránkách knihy stojí autorské duo Robert Kirkman a Jay Bonansinga.

Robert Kirkman

Robert Kirkman. Zdroj: cs.wikipedia.org

Robert Kirkman. Zdroj: cs.wikipedia.org

Narodil se v roce 1978. Je americký komiksový scenárista, který s komiksy začal v roce 2000 (superhrdinská parodie Battle Pope). Image Comics svěřilo produkci nového komiksu Invincible (2003), brzy spolupracoval i s Marvelem (Avengers, Captain America, Fantastic Four, Spider- Man unlimited a Marvel Zombies). Nemrtvým vděčí za popularitu – komiks Walking Dead (Živí mrtví) – od roku 2003; v roce 2010 se dočkal seriálového převedení (scénář). Dalším je spoluautorství trilogie Živí mrtví (Vzestup guvernéra, Cesta do Woodbury a Guvernérův pád). Je velkým fanouškem Spidermana – jméno jeho syna je Peter Parker.

Jay Bonansinga

Je americký spisovatel, producent a režisér. Má diplom z filmové vědy, vyzkoušel si režii (City of Men, Stash) i scénáře. Literárně se věnuje všemu (krátké povídky, thrillery – Perfect Victim, Twisted, horory – Oblivion, The Sleep Police, historické romány –  Pinkerton’s War, Sinking of the Eastland – smrt 220 Čechů). Ale právě horory jej vynesly do popředí moderní sci-fi – s R. Kirkmanem a zapojil se do světa Živých mrtvých. Vzestup Guvernéra je jeho českým debutem. Při zombie apokalypse by si vybral jako zbraň nastřelovací pistoli, kterou používají jeho hrdinové.

Ve světě plném beznaděje je nejsnadnější zemřít

Vzestup guvernéra. Zdroj: obálka knihy.

Vzestup guvernéra. Zdroj: obálka knihy.

Philip Blake se s bratrem Brianem, dvěma kamarády a dcerkou snaží přežít ve světě, který ze dne na den zešílel. Po ulicích kráčejí oživlé mrtvoly, které masakrují a žerou poslední zbytky lidstva. Těch, kteří měli to štěstí, či spíše smůlu, a překonali první šokující útoky zombií. Philip vede skupinku blízkých za chimérou bezpečného místa pro život. Jenže nic takového není. Jeden za druhým podléhají hlavní hrdinové útokům krvelačných bestií a jakous takous morálku jim pomáhá udržovat jen malá Penny. Potkávají zdivočelé skupinky lidí ještě brutálnějších, než živí mrtví a sami ztrácejí i zbytky lidství. Po šokujícím vyvrcholení prvního dílu je jejich poslední nadějí spojení s dalšími živými ve fungující společnosti. A vypadá to, že se jim konečně začalo dařit. Avšak úspěšní jsou jen na první pohled. Uvnitř podivného společenství kvasí hniloba, která v okamžiku, kdy se dostane na povrch, zničí všechny a všechno.

Správná míra adrenalinu, hrůzy i deprese

Postapokalyptický hororový příběh R. Kirkmana a J. Bonansinga je založený na stejném základě, jako seriál Živí mrtví (The Walking Dead). Podobně jako na televizních obrazovkách, také na stránkách prvního románu trilogie nazvaného Vzestup guvernéra, je čtenář znenadání vtažen do rozjetého děje. S hlavními hrdiny musí okamžitě od první stránky bojovat o holý život, protože se s nimi ocitl ve světě jako vystřiženém z noční můry.

Ve světě, kde se jednoho dne naprosto obyčejní lidé začali měnit ve slintající, klátící se stvůry, které bez ustání, bez slitování a nezastavitelně pronásledují přeživší. Kde se chodící mrtvoly instinktivně sdružují do stád, která poslední zoufalé živé neúnavně štvou, aby je skolili, zaživa rozsápali a sežrali do posledního krvavého sousta. Stejně jako hlavním postavám, ani čtenáři není jasné, jak a proč k příšerné apokalypse došlo.

Cesta do WoodburyZoufalí hrdinové však nejenže netuší, jak se do strašné situace dostali, ale ani to, jak ji vyřešit. Poddávají se prohlubujícímu zoufalství. Jejich uvadající naděje se vytrácí stále rychlejším tempem, kvůli všudypřítomným obrazům zkázy a bezútěšné samotě. Na své cestě za prchavým snem zvaném bezpečí se nesmějí ani na okamžik zastavit, a když se jim konečně podaří najít přátelské spolutrpitele, narazí na další nečekanou tragickou skutečnost.

Kniha pro milovníky seriálu i ty, kdo jej nikdy neviděli

Vzhledem k samému námětu je samozřejmé, že od světa přeplněného rozpadajícími se zombiemi, které požírají živé lidi na potkání, čtenáře žádná velká legrace nečeká. Úplně stejně jako v seriálu, je románová trilogie Živí mrtví určena jen těm, kdo mají silnější žaludek.

V knihách je čtenář sice odkázán jen na vlastní představivost a chybí mu vizuální ztvárnění samotných vražedných monster nebo jejich řádění, přesto je i v románu děj líčen dost naturalisticky a s barvitými detaily. Proto ani čtenář nepřijde o jedinou seriálovou nechutnost či příšernost.

Někteří čtenáři si možná román koupili zejména proto, aby se dozvěděli více o rozporuplné seriálové postavě Guvernéra. Vzhledem k tomu, že v The Walking Dead se jeho postava objeví jako mávnutím kouzelného proutku, je pochopitelné, že v divácích vzbudila zvědavost. Stejně jako další seriálová postava, jež figuruje i v trilogii. Proto by kniha mohla potěšit zejména diváky, kteří si populární zombie seriál oblíbili.

Na druhou stranu by možná právě oni mohli být trilogií maličko zklamaní. Zejména kvůli tomu, že mezi řádky chybí ta obrazová barevnost a autentičnost, na jakou jsou z televizní obrazovky zvyklí. Ať tak nebo tak, je jisté, že Vzestup guvernéra i Cesta do Woodbury jsou knihy plné násilí, krve, vnitřností, utrhaných končetin i smrti. Opravdu to tedy není čtení vhodné pro děti.

I když se to nezdá, cesta do neznáma se přiostřuje

Vzhledem k tomu, že z trilogie Živí mrtví zatím vyšly první dva díly, je již možné trochu bilancovat. Zatímco Vzestup guvernéra probíhá v relativně komorní atmosféře, protože velkou většinu děje jsou hlavními postavami jen bratři Blakeovi s Penny a dvěma přáteli, Cesta do Woodbury je v tomto ohledu mnohem dynamičtější.

Možná i to je důvod, proč čtenáři chvíli trvá, než se do prvního dílu začte. Příběh čtyř samorostlých mužů, doprovázejících děvčátko, jež se stále více uzavírá do sebe, není pro každého přitažlivý stejně. Poněkud déle se rozehřívá i samotný děj. V určitém okamžiku si však čtenář uvědomí, že najednou nejenže prožívá hrůzyplné okamžiky děje, ale že se ztotožňuje i s jeho postavami.

Hlavní hrdinové jsou totiž od počátku všechno možné, jen ne sympatičtí a přitažliví kladní hrdinové. Dále se situace změní i ve chvíli, kdy je příběh obohacen o další postavy, jejich vztahy a emoce. Najednou je vyprávění mnohem zajímavější a zábavnější. Nádavkem autoři Vzestup guvernéra zakončili opravdu překvapivým finále, které by asi napadlo málokoho.

Cesta do Woodbury je pak skvělým pokračováním úvodu, který se konečně pořádně rozjel. Zrychlující se tempo prvního dílu přestup do dvojky rozhodně nezabrzdí. Právě naopak. Pokračování Živých mrtvých je dynamičtější, zajímavější a zábavnější, než jednička. Tento fakt však ani úvodnímu dílu neubírá zásluhy.

S tím, co dostal první svazek trilogie do vínku, si poradil více, než dobře a dvojka román již pokračoval po úspěšně vytyčené cestě. Z tohoto pohledu bude více než zajímavé sledovat, čím dalším se závěrečný díl pochlubí.

Název originálu: The Walking Dead – Rise of the Governor, The Walking Dead – Road to Woodbury. Český název: The Walking Dead – Živí mrtví – Vzestup Guvernéra, The Walking Dead – Cesta do Woodbury. Autor: Robert Kirkman – Jay Bonansinga. Nakladatel: Baronet; 2010,2013. Počet stran: 342, 320. Doporučená cena: 329, zlevněno – od 247; 279, zlevněno – od 209 korun.

Hodnocení: 70 %

0