Recenze: Warcraft podle Christie Golden. Pár démonů a zrodí se Horda

19. 5. 2010

Za Hordu život položím, řwou grunti we Warcraftu 3. Kdo nezná wowko je buď blázen, anebo nemá počítač. Připusťme si, že část swěta prostě Warcraftem žije, takže i literatura se tomu bude trochu podřízowat. Tentokrát to dopadlo podstatně hůře než w předchozích případech.

Ilustrace na obálce Autor: Glenn Raine

Hra Warcraft vstoupila do historie. Ať už jako znovuzrozená realm time strategie s luxusní grafikou a dokonale vymazlenými postavami, tak ve své onlineové podobě, která se pro mnohé tisíce lidí na celém světě stala novým domovem. Řeč je o dosud nejmasovější online hře World of Warcraft. Blizzard by byl hloupý, kdyby nevyužil masivní obliby svého herního produktu, a tak vzniklo několik knižních publikací popisujících svět Warcraftu. V češtině tyto knihy poměrně pravidelně vycházely a pánbůh za to FantomPrintu zaplať, jenže vše skončilo ne příliš originálním Kruhem nenávisti a od té doby na hodně dlouho ani warcraftová čárka. Naštěstí se ale podařilo vyřešit tahanice mezi nakladatelstvím a Blizardem, takže opět se můžeme těšit na nový nášup oblíbených knižních produktů.

Christie Golden má patrně ráda orky, protože o nich již jednu knihu napsala – Vládce klanů pojednával o vzestupu orka jménem Thrall. Kdo toto jméno nezná, ať se jde praštit kladivem. Příběh to byl velice zajímavý a příjemný na čtení. I když stokrát ožvýkaný, přesto se v něm dalo nalézt to, po čem hráč a čtenář toužil – svět Warcraftu. Stejně tak tomu je i u Zrodu hordy.

Od samotného počátku na vás dýchne oblíbené herní prostředí nezaměnitelnou silou. Je třeba složit velký hold překladateli, který zvolil přímo luxusní způsob překladu – názvy nechává v originále a tam, kde to čeština umožní, vlastní jméno v angličtině doplní o český ekvivalent. Kdo již četl nějakou tu warcraftovou knihu, bude s tímto postupem již seznámen, ale pro nováčka to může být poněkud překvapivé, když někteří překladatelé přímo lpí na doslovném překladu všeho, což ve výsledku vypadá opravu komicky. Důležité je, že se hráč v postavách a věcech neztratí a že vše se nazývá stejně jako v jeho oblíbené hře. Což je patrně největší klad této knihy.

Je příjemné sledovat osudy hráčům již známých hrdinů, kteří teprve sbírají své síly a stávají se válečníky. Autorka v textu vypráví, jak už sám název napovídá, o vzniku Hordy. O takovém temnějším období v historii orků, kdy se nechali dobrovolně posednout démony. Tento námět skýtá opravdu hodně materiálu pro zpracování. Christie Golden však nevolí právě šťastné řešení. Příběh vypráví Thrall, který každou novou kapitolu komentuje, čímž z díla dělá vzpomínkový příběh, kdy čtenář musí přepínat mezi dvěma pohledy na věc. Navíc, s výjimkou úplného konce knihy,  je Thrallův doplňkový text zbytečnou kudrlinkou.

Když budeme pokračovat v hnidopišské kritice, autorce trochu ujela ruka, když orky psala. Ať se už podíváte do jakékoliv knihy, ork je symbolem tuposti, blbosti, síly, zuřivosti. Tato kniha z nich dělá bytosti spjaté s přírodou, žijící s ní v symbióze, jejichž magie je založená na šamanství – žádání přírodních elementů o pomoc. Činí tedy z orků jakési severoamerické indiány, než k nim přišel bílý chlápek.  I když jsou tyto bestie inteligentní, proč ne, přesto je některé jejich chování tak strašně proti stereotypu a představám o orcích, že to i průměrně sečtělého čtenáře přinejmenším překvapí, ne-li přímo rozesměje. Navíc nevím, jestli autorka někdy chodila na lov, ale se sekerou by toho moc neodlovila, jak bez uzardění píše ve svém textu. Naštěstí to ale stále nejsou takové kopance do logiky nebohého čtenáře, jakých se dopouštěl třeba autor románu Dragon Age, David Gaider.

Příběh samotný se pevně drží v mantinelech požadavků ze strany původního herního příběhu a již napsaných knih, takže originalitou příliš neoplývá a musí se vyrovnávat s tím, že čtenáři už konec nebo rovnou obsah celého děje znají ještě před otevřením knihy. Je třeba říci, že autorka bojovala skutečně statečně a přinesla čtenářům text, který je čtivý a zábavný. Zábavný především proto, že čtenář bude sledovat své oblíbené postavy žít, dýchat a mluvit a ponoří se do svého oblíbeného světa. Na druhou stranu je to kniha bez výraznějšího spádu, kde dramatické momenty prakticky nejsou. Čtenář sice občas cítí napětí, ale je minimální, čímž se vytrácí dynamika a text balancuje na hranici nudy. Zrod Hordy je však napsaný profesionálně, tudíž nikdy se nudou skutečně nestane, ale neustále to hrozí až do konce.

Vezme-li v potaz, že se jedná o literární produkt vzniklý jen ze snahy vytřískat na něm další peníze, je třeba brát tuto knihu s rezervou. Pokud však přihlédneme k již vydaným dílům v této edici, je nutno říci, že tento díl je zatím nejslabší a svých čtyřicet procent si tak akorát zaslouží.

Název: Zrod Hordy
Autor: Christie Golden
Obálka: Glenn Rane