Recenze Warhammer 40k Dawn of War 2: Retribution přináší řezničinu na úkor taktiky

Roman Šeiner

Roman Šeiner

17. 3. 2011

Je čas na odplatu. Do obchodů dorazil samostatně hratelný datadisk Retribution a všichni fandové světa Warhammeru 40 000 se postavili do pozoru. Nové jednotky, nové mapy, nový (byť béčkový) příběh. Přichází Císařova garda.

Bylo nás pět, je nás šest Zdroj: Archiv Roman Šeiner

Hra nás zavede do válkou zmítaného sektoru, kde jedni slouží císaři (Vesmírní Mariňáci), druzí ho nesnáší (Chaos), třetím na něm nesejde (Eldaři), čtvrtí se chtějí jen poprat (Orkové) a pátí by rádi sežrali celou galaxii (Tyranidi). Šestá, nově hratelná Imperiální garda, to přijela vyčistit. U strategie warhammerovského typu nelze čekat lepší zápletku. Kampaň si můžete projet za každou rasu, vždy však ten samý příběh.

Garda má samozřejmě jednotky, které hráči znají z minulých dílů. Vojáci mají sice odolné brnění, ale ve srovnání s mariňáky nebo orky jsou přecejen slabší a raději spoléhají na početní výhodu. V multiplayeru jsme nejvíce používali generála zaměřeného na obranu, jehož těžké turret-děla se dají výtečně použít na pomalý postup napříč bojištěm. Hraní je tak krapet těžší, ale o to větší výzva.

Hodného nepálí

Ti z vás, kteří nehráli Warhammer strategie, budou možná překvapeni. Překvapeni proto, že nemáte dělníky, kteří by vám těžili zlato, dřevo či lovili srnky. Dokonce ani nestavíte budovy. Na začátku každé mise dostane hráč určitý počet jednotek a hrdinů. S těmi prochází mapou, plní úkoly a sem tam zabírá stanice, kde může doplnit stavy. Doplňuje se za elektrický proud a rekviziční body, které jsou různě po mapě poschovávané.

Když dva dělají totéž…

Multiplayer je krapet odlišný. Již od začátku je k dispozici velká základna, která má tři stupně vývoje. Od toho se odvíjí výběr jednotek, jež můžete zakoupit. Ze začátku pochopitelně používáte jen ty nejlevnější a snažíte si zajistit přísun bodů z držení menších majáků na mapě. Nasyslit body, vytvořit armádu a s ní přejet protivníka. Zní to možná jednoduše jako Ema mele maso, ale o tom to právě je (dvojsmysl dvojnásob). V bitkách 3vs3 se jednotky řežou bez přestávky a je na co se koukat.

V armádě máte jednoho ze tří hrdinů (útok, podpora a obrana), kteří mají dost schopností na to, aby se váhy bitvy naklonily na vaši stranu. Dále je tu všelijaké krytí za překážky či vozidla, možnost lézt do budov a rozdílné brnění jednotek. Bohužel často stačí ubohý attack-move pro dosažení vítězství. Tank může mít dělo, ale pokud není proti-pěchotní, prakticky vojáčkům vůbec neublíží.

Hratelnost je o poznání jiná než třeba ve Starcraft 2 či C&C série. Hra je až otravně akční a všechny strategické prvky rázem nehrají roli. Hrdinové snesou příliš mnoho a při troše snahy vám za celou kampaň neumřou. Vylepšujete jim inventář i levelujete schopnosti. Obyčejným jednotkám maximálně vylepšíte zbraně a zdraví. Hraní po čase sklouzne do příšerného stereotypu á la Jiří Krampol.

Odplaceno

Retribution sice nepřináší tuny novinek, ale vypadá neuvěřitelně sexy. Mapy jsou skvěle modelovány, prostředí téměř kompletně zničitelné a sem tam začne všechno bouchat, řvát a umírat. A to je pak pravá řež, jakou hráči chtějí. Nebo nechtějí? Atmosféra války je dobře zpracovaná, byť možná až příliš lineárně. Pomocí klávesy Alt se můžete podívat na bojiště z mnoha úhlů, a užít si tak dobré modely jednotek a parádní boj.

The YouTube ID of wSBBM-lqRSQ&feature=fvst is invalid.

Často však zlobí AI, která vás někdy absolutně ignoruje a sleduje, jak se u monitoru vztekáte a trháte si vlasy (pozn. redaktora). Hra je v jednu chvíli nesmyslně vážná a ve druhou zase neuvěřitelně zábavná (komolení angličtiny v Orkské kampani). Střílí se často skrz překážky a budovy se nevyplatí obsazovat, protože z nich kolikrát jednotky nevidí na nepřátele. Datadisk se podařil napůl, protože staré neduhy ve hře zůstaly.

Název: Warhamer 40 000:Dawn Of War 2: Retribution
Žánr: Strategie
Vývojář: THQ