Recenze: Za Zdí, povídkovou sbírku Gartha Nixe, si pořídí jen fanoušci

26. 5. 2010

!E-SHOP!„Napsal to Garth Nix, vyšlo to u Tritonu a má to stejnou obálku jako knížky ze Starého království. To musím mít!“ řeknete si. Nemusíte. Tedy pokud nejste opravdový fanoušek.

Ilustrace na obálce Autor: Larry Rostant

Kniha Za Zdí, navzdory své stylizaci, není povídkovou sbírkou ze světa Starého království. Spíše je to sbírka, která představuje široký záběr tvorby australského spisovatele Gartha Nixe, známého především díky svému jazykovému stylu, který jakoby přímo zapadal do subžánru young adult fantasy. V jeho nové knize, kterou vydalo nakladatelství Triton na jaře tohoto roku, nalezneme třináct textů, každý povahově jiný.

Nicholas Sayre, stvoření ve vitríně a čtenář na pochybách

Jako první nalezneme v souboru novelu, kvůli které vlastně celý tenhle svazek vyšel. Přestože text Nicolas Sayre a stvoření ve vitríně bylo v originále původně vydáno samostatně, v Za Zdí ho najdete z jednoho prostého důvodu – bez něj by si knihu koupilo ještě méně lidí.

Garth Nix se vrací do svého známého světa, ale jak sám zmiňuje v předmluvě, není to žádný příběh o Abhorsenech, na jaký jsme byli zvyklí. Prostě dostal nápad, přidal k němu vedlejší postavu abhorsenské trilogie a všechno zabalil do střípků reálií země za magickou Zdí, Ancelstierre. Novela, v níž se mladý Sayre dostává na venkovský statek, kde chce získat propustku přes Zeď zpátky do Starého království, a přitom nachází děsivou volnomagickou stvůru z dávných časů, neztrácí nic z přitažlivosti, jakou měla oblíbená trilogie. Je tu fantastický svět Ancelstierre, které připomíná počátky 20. století, je tu akční motiv, magie, sympatický hrdina, svižný vyprávěcí styl. Oddychovka na volné odpoledne pro fanoušky, ale co s tím mají dělat jiní čtenáři? Zřejmě nic.

Dvanáct textů, množství pohledů

Na všechny povídky, které v souboru Za Zdí naleznete, se dá dívat několika způsoby. Některé jsou hravé a drnkají na strunu (chabého) humoru, jiné jsou vážnější, další mají téměř výchovný podtext a zbytek se vlastně ani nemůže rozhodnout, čím bude. Najdete tu válečné vyprávění o dvou malých chlapcích, kterým nezbývá, než se o sebe postarat, příběh o muži, který zneužíval sílu blesků pro svůj prospěch, parodii na Tři mušketýry a herní gamebooky v jednom, dva příběhy s tematikou krále Artuše, svérázný western, povídání o stereotypech fantasy knih a několik hříček, které úrovni světového autora, jakým Garth Nix je, obvykle nedosahují ani po kotníky.

Na každý z textů Za Zadí se dá dívat více pohledy. Můžete v nich vidět chabé pokusy o humor či výtvory nevypsaného autora. Můžete v nich vidět vážné, vytříbené povídky, které by se hodily do kožených desek, někam na vrchol vaší knihovny. Můžete v nich vidět zajímavé, odpočinkové výlety do světů, kterým vládne Garth Nix. O nic jiného zřejmě nejde.

Název originálu: Across the Wall
Český název: Za Zdí
Autor: Garth Nix