Recenze závodů Motorstorm: Apocalypse. Živelné pohromy ještě nikdy nebyly tak zábavné

Šimon Kolář

Šimon Kolář

21. 3. 2011

OBR.: Závod s tornádem na obzoruOblíbená závodní série je zpátky, a to ve velkém stylu. Jezdit na všem možném se zde bude ve městě postiženém zemětřesením, tornády a dalšími formami počasí, ze kterých byste za normálních okolností radost asi neměli. V Motorstorm: Apocalypse si je zamilujete.

OBR.: Bugina

Závodů se účastní prakticky všechny dopravní prostředky, Zdroj: playstation.com

První díl Motorstormu byl v roce 2006 jedním z několika launchových titulů pro Playstation 3. Díky tomu se dokázal dostat mezi širokou skupinu prvních majitelů nové konzole, kteří si tak mohli vychutnat zběsilé arkádové závodění v tehdy neuvěřitelné grafice. Nová herní značka si tím vydobyla poměrně silnou pozici a o dva roky později vzniklo její pokračování s podtitulem Pacific Rift, které nás přeneslo z pouštních oblastí jedničky do prostředí tichomořského ostrova.

Od té doby uběhly další tři roky a světlo světa spatřuje díl třetí. Vývojáři z Evolution Studios si zřejmě dlouho lámali hlavu s tím, jak udělat už tak dost frenetické akční závody ještě šílenějšími a dospěli k názoru, že toho mohou dosáhnout pouze přesunutím děje hry mezi kulisy konce světa. Jezdit se tak tentokrát bude v prostředí zničených městských lokací a za doprovodu nejrůznějších živelných katastrof.

Příběh? Ne, díky

Ve hře je na výběr několik herních režimů. Klasická závodní kampaň, zde nazvaná jako mód Festival, volné singleplayerové ježdění na vámi zvolené trati, a samozřejmě multiplayer, ve kterém můžete vyzvat ostatní hráče z celého světa. Autoři podle svých slov při vývoji kladli velký důraz na příběhovost singleplayerové kampaně. Ta měla jednotlivé závody nějak smysluplně provázat a alespoň částečně odůvodnit ježdění uprostřed hroutícího se města.

OBR.: Padající autobus

Tady deštník nepomůže

Ve výsledku to funguje tak, že před každým závodem se přehraje krátký 2D animovaný filmeček, který posune příběh hry o kus dál. Tyto animačky jsou sice výtvarně moc pěkné, ale často se samotnými závody vůbec nijak nesouvisí a působí, jako by byly na hru spíše násilně přilepené jen aby se neřeklo. Hra má také svůj svérázný ujetý humor, který nemusí sednout každému a v některých momentech zavání trapností.

Nitro, oheň a voda

Geniální scénář a vytříbené dialogy naštěstí nejsou tím, co od série jako je Motorstorm očekáváme. Tady je nejdůležitější samotné závodění a adrenalinový pocit z vysoké rychlosti. Zajezdíte si zde ve třinácti různých typech vozidel, mezi které patří například rally auta, náklaďáky, závodní speciály nebo třeba choppery a čtyřkolky. Jízdní model všech je sice na hony vzdálený realitě, některé fyzikální zákony však stále platí, a tak není třeba příliš šťastné zkoušet s motorkou přetlačit obrněný truck.

Důležitým prvkem hry zůstalo také nitro. To vaší jízdu sice dokáže pořádně zrychlit, když si ale nedáte pozor a přeženete to, váš motor se příliš přehřeje a vy si budete moci pěkně z první ruky vychutnat vlastnosti fyzikálního Havoc enginu, který vaše vozidlo včetně řidiče rozmetá hezky kolem trati. Motor se vám začne přehřívat i v okamžicích, kdy projíždíte nějakým hořícím úsekem a naopak vychladne, když přijde do kontaktu s vodou.

OBR.: Motorka v hroutícím se městě

Jezdí se tu i po střechách

To dává dohromady celkem slušné možnosti taktizování ve stylu: Pojedu radši kratší cestou nebo si to prodloužím po pobřeží skrz vodu a budu tak moci využít víc nitra? Ve skutečnosti ale na takové přemýšlení není dost času. Tyhle závody jsou totiž opravdu šílené. Autoři si skutečně vyhráli s motivem absolutní apokalypsy a vy budete jen s otevřenými ústy sledovat, co si na vás připravili.

Velkolepá podívaná

Během závodu se kolem vás budou hroutit mrakodrapy, komíny, země se bude rozestupovat a skvělé na tom je, že všechno tohle má většinou reálný dopad na design samotných okruhů. Propadnutí vozovky najednou vytvoří zkratku a spadnutý komín zase jinou přehradí. A když vám těsně nad kapotou vaší buginy přerotuje utržený vagón vykolejeného vlaku, budete se cítit jako v sedmém nebi. Hra se tím hodně podobá třeba takovému Split/Second, ale zde se všechna destrukce koná v ještě větším měřítku.

Neduhem spojeným s takovou zběsilou hratelností je bohužel často špatná orientace na neustále se měnící trati. Všude jsou sice žluté cedule, které vám ukazují, jakým směrem trať vede, ani ty však nejsou samospásou. Ve chvílích, kdy se před vámi sesype barák a vy ve vzedmutém oblaku prachu neuvidíte stojící náklaďák před vámi, budete mít chuť prohodit ovladač oknem.

Hra jako Motorstorm, která hodně sází na efektní pozlátko, z velké části stojí a padá s kvalitou technického zpracování. Vizuální stránka je naštěstí naprosto vynikající a prostředí zdevastovaného města oplývá nesčetným množstvím detailů. Některé textury sice nejsou tak detailní a ostré, ale toho si během rychlé jízdy díky blur efektu lze jen ztěží všimnout.

Nový Motorstorm si uchovává všechny své přednosti z předchozích dílů. Adrenalinový pocit z rychlé jízdy je zde ještě umocněn zasazením hry do dynamického apokalyptického prostředí. Ze začátku poměrně mírná obtížnost pozvolna graduje a je velmi dobře vyvážená. Škoda jen nevyužitého příběhového módu a občasné zmatečnosti během závodů, která může při neustálém opakování některé obtížné úrovně hráče frustrovat.

Motorstorm: Apocalypse
Hodnocení:**** 80%
Žánr: Závodní