Menu
FANZINE.cz
Recenze her

Recenze závodů Shift 2: Unleashed. Rychlejší a agresivnější jízda než kdy jindy!

Dominik Butschek

Dominik Butschek

5. 4. 2011

Shift 2: Unleashed je závodní simulátor, který vám nepromine vaše chyby, ale i tak dokáže pohltit. Některým svým slibům ovšem nedostál.

S tímhle mazlíkem to jde pořádně rozjet.                                     foto: distributor hry

První Shift vzbudil značný rozruch u hráčské základny série Need for Speed svým odklonem žánru od arkády k simulátoru. I tak si dokázal najít hromadu fanoušků, zejména takových, kteří předtím sérii NFS příliš nemuseli. Pokud jste jedním z hráčů, kteří chtějí arkádový model jízdy a nejlépe i příběh k oživení hry, pak budete zklamáni. Protože v tom případě Shift 2: Unleashed není pro vás.

Zelená, jeď, máš na to!

Hrou vás provádí profesionální americký závodník Vaughn Gittin Jr. a funguje jako váš kamarád a trenér v jedné osobě. Před každým závodem vám poradí specifika k dané trati jako třeba na které zatáčky si dát pozor. Pokud se vám bude dařit, pochválí vás. Když prohrajete, tak se vás bude snažit motivovat k lepšímu výkonu větou typu Ber to jako ponaučení co nedělat pro příště…

Shift 2 se bohužel nezbavil těch efektních záběrů kamery na auto před začátkem každého závodu. Poprvé je to sice pěkné a hráč alespoň zjistí svoji startovní pozici, ale když už popáté restartujete závod a pořád se musíte dívat na ty stejné záběry, které nejdou přeskočit, tak dostáváte chuť hru vypnout.

Jakmile spustíte poprvé kariéru, budete mít půjčené auto pro první závod, kde si vyděláte na svoje vlastní. Kdo hrál předchozí díl, tak ví, že začátek je až na typ auta a výslednou sumu úplně stejný (pouze dívky, které pózují u vašeho auta před závodem, zkrátily sukně).

Městské okruhy jsou úplně odlišné od klasických okruhů                                             

A čeho si určitě všimnete hned zpočátku? Nový pohled z helmy dodává na autentičnosti, ale pokud byste ho náhodou nechtěli, je možné jej přepnout i do standardního pohledu z kabiny bez helmy. Dále vám hned dojde, že na trati nejste sami a rozhodně se nebudete nudit. Protivníci jsou agresivnější, živější, a dopad poškození na auta je velmi velký.

Z vraku plyne ponaučení

Zůstaňme ještě na chvíli u modelu poškození. Jak brzy zjistíte, každá zatáčka a každý střet s protivníky může být tím osudným. Pokud se budete s některým z vašich rivalů na trati moc pošťuchovat, můžete taky oba skončit ve zdi nebo na střeše. Stejně tak pokud najedete moc rychle do zatáčky, tak na vás může čekat betonová zeď.

Po velkém nárazu se vám taky může stát, že už se nerozjedete. Prorazit pneumatiku nárazem do brzdících překážek není ve vysoké rychlosti problém a bez pneumatiky se jezdí velmi špatně. Když budete mít extra štěstí, můžete taky skončit bez celého kola.

Tak tenhle chlapík vás bude provádět hrou                                                                       

Tyto kolize se vám mohou stávat velice často kvůli až příliš agresivní AI, která se vám bude velmi často připomínat zejména v těch nejméně vhodných okamžicích. Ve srovnání s prvním dílem, kde se do vás protivníci pořádně opřeli až po nastavení obtížnosti na vysokou úroveň, je Shift 2 už na nízké obtížnosti poměrně těžký.

Samozřejmě jsou protivníci dostatečně inteligentní na to, aby do vás nevráželi během nočních závodů, kde hrozí ztráta světel. Občas se jim taky nepovede útok na vás, případně mezi sebou samotnými, a mimo trať skončí onen útočník.

Není důležité vyhrát, ale umístit se

Nezapomeňte, že kterékoli místo na stupni vítězů se počítá, a tak je lepší dojet druhý, než skočit s nepojídným vrakem při pokusu o první místo. Nové závody se vám už neodemykají za hvězdy za umístění a plnění vedlejších úkolů, ale se zvyšováním své úrovně řidiče. Úroveň zvýšíte zkušenostmi, které získáváte buď za to, jak jezdíte, nebo za umístění a výše uvedené vedlejší úkoly.

Tyto úkoly se standardně skládají z triády Zajet čisté kolo, Zajet kolo pod určitý čas a Vést závod po dobu jednoho kola. Se zvyšováním své úrovně se vám nejen odemykají nové závody, ale dostáváte i peněžní bonus a nové možnosti vizuálních úprav, jako jsou vinyly a ráfky.

Navíc ještě získáváte odznaky, pokud se vám povede dobře umístit v celé kategorii nebo ovládnout některou trať (zajet perfektně všechny zatáčky a mít 90 a více procent perfektní stopy). Odznaky za tratě se dělí na dvě kategorie, tedy za dne a v noci.

Já...se...tam...vlezu!                                                                                                                  

Bohužel v Shift 2 už není rozřazování hráčů do dvou kategorií (přesnost a agresivita), podle toho jakým stylem jezdí. Tato pomůcka, podle které jste hned věděli, s kým máte tu čest, byla užitečná zejména pro hráče, kteří jezdili přesně, tedy s co nejmenším počtem nárazů a jiných střetů.

Na cestě k FIA GT1 turnaji se dostanete i ke speciálním kategoriím, jako je driftování nebo retro, kde se závodí s auty z osmdesátých až devadesátých let. Rozhodně tyto kategorie představují významné zpestření a pokud vám nesedí nebo nejdou, můžete je bez obav vynechat. Stejně tak na nich můžete získat náskok ve zkušenostech, a dovolit si pak vynechat některý z těžších klasických závodů.

Nepřizpůsobivost znamená konec

Velký důraz je kladen na tuning aut. A nekončí to u kupování vylepšených dílů, které můžete vždy prodat, abyste třeba měli více peněz na jiné auto. Některá auta jsou po upgradování příliš silná při nízkých otáčkách nebo jsou moc citlivá. Tyto situace nastávají zejména když nemáte koupené veškeré díly, ale jen určitou část z nich, protože jinak byste se nevlezli do vaší výkonostní kategorie.

Je velmi jednoduché si auto vyladit tak, že už třeba nebude tolik citlivé při zatáčení nebo bude mít vyšší maximální rychlost na úkor pár setin ve zrychlení. Pro ty, kteří se nechtějí zdržovat s nastavením jednotlivých součástek (tlak v předních pneumatikách a podobně), jsou nachystané i zjednodušené možnosti.

Navíc si můžete jednotlivé verze svého lazení auta nastavit pro automatickou aktivaci při nějaké disciplíně nebo rovnou pro každou trať zvlášť. Samozřejmě poslední možnost využije pouze opravdový nadšenec, ale výsledky se pak projeví.

Poté, co vydání hry nebylo jisté (přecejen datum 1. dubna bylo podezřelé), nás Shift 2 dokázal velmi příjemně překvapit vysokou úrovní. Svoje sliby o překonání simulátorových titánů na konzolích, jako je Gran Turismo 5 a Forza 3 sice nesplnil, ale i tak nezůstává moc daleko za konkurencí. Pro PC uživatele je výborným kompromisem mezi simulací a moderní grafikou a enginem. V simulaci Shift 2 na PC překonává akorát starý dobrý Live For Speed.

Název: Shift 2: Unleashed
Žánr: Závodní simulátor
Vývojář: Slightly Mad Studios
Distributor: EA
Multiplayer: Ano
Platforma: PC
Česká lokalizace: Ne
Doporučená cena: 1 199 Kč; 49,99 € Steam

Hodnocení: **** 85%
Klady

  • Množství aut a tratí
  • Realistický model poškození
  • Nový pohled z přilby
  • Viditelná degradace tratí
  • Noční závody
  • Výborný soundtrack

Zápory

  • Příliš agresivní AI
  • Nastavení hry je příliš složité
  • Záběry před startem závodu nejdou vypnout

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Recenze závodů Shift 2: Unleashed. Rychlejší a agresivnější jízda než kdy jindy!

Hide picture