RECENZE: Živí mrtví se belhají posedmé a přináší s sebou konečně i trochu klidu

Milovníci zombies a post-apo světa, vzhůru do knihkupectví! Sedmý díl série Živí mrtví s názvem Ticho před bouří je tady. Urvěte si také kousek masa z kulturního fenoménu, který roste s každým dalším výtiskem stejně jako chuť jeho čtenářů.

V předchozím díle jsme se spolu s Rickem pořádně zapotili, pobyt ve Woodsbury nebyl nic moc. A tak si všichni zasloužíme pár chvil klidu. Trochu odpočinku. Jen na chvíli hodit nohy na stůl, zavřít oči a vydechnout si.

Potíž však je, že naši hrdinové si to úplně dovolit nemůžou. Našli si sice místo, kde se cítí relativně v bezpečí (paradoxně je oázou klidu vězení), ale všude kolem se pořád potulují živé mrtvoly. Jenže Rick žije mezi zombies pěkně dlouho, stává se z nich všední věc, se kterou se musíte vypořádat. Stejně jako se musíte smířit s tím, že sousedův pes celé noci štěká.

Proto se Rick a jeho parta rozhodli, že se pokusí žít normálně v nenormální situaci. Ticho před bouří je nejen jméno  dílu, ale zároveň i charakteristika celého obsahu. Ne že by se nic nedělo, ale tentokrát to berme spíše jako sociologickou sondu do každodennosti ve světě, kde jsou živí obklopeni mrtvými.

Robert Kirkman
Americký komiksový scenárista. Píše pro vydavatelství Image Comics a Marvel Comics. Přispíval třeba do komiksů Avengers, Captain America, Fantastic Four nebo Marvel Zombies. A na zombies také postavil svou kariéru: jeho Živí mrtví jsou jedním z nejznámějších komiksů současnosti, dočkali se i seriálového zpracování.

Robert Kirkman nabízí postavám prostor a pohodu k zabydlení nového domova, k řešení běžných problémů i vztahů. Někdo se hádá, někdo vdává, dočkáme se i příchodu nové postavy (či spíše postavičky). Akce tu máme oproti jiným knihám méně, ale: za prvé – je to snad první opravdu klidný díl v sérii a není špatné si ho vychutnat. Proč kazit atmosféru odpočinku, která logicky navazuje na předchozí díl? A za druhé – i při těch pár divokých momentech tečou nervy. Kirkman možná polevil, ale nedá zapomenout, že jsme ve světě, kde je třeba se neustále ohlížet přes rameno.

Klid ano, ale pouze naoko

Ačkoli je tento díl docela pozitivní a z velké části pokojný, při čtení se člověk neustále ošívá. Táhnoucí se klid vyvolává nervozitu. Od začátku musí být jasné, že tenhle život nevydrží dlouho. Evokuje to konec konců i název: víme, že přijde něco nepěkného, s velkou pravděpodobností na konci knihy. Ale i tak se Kirkmanovi daří vířit nepokoj po celé čtení. Udržuje svižné tempo, sem tam hodí kamínek akce do jinak klidné hladiny. A cliffhanger na konci stejně vyrazí dech, i když jej čekáte.

robert kirkman:živi mrtvi

Vychvalovat tuto sérii mi přijde už zbytečné, čísla mluví sama za sebe: Živí mrtví drží první místa v žebříčcích za nejprodávanější sešity i sérii za minulý rok. První díl se nedávno prodal za tisíce dolarů. Každý, kdo se zajímá o komiksy a nežil poslední pár let v izolaci, s nimi přišel do styku. Ale proč jsou Živí mrtví tak úspěšní? Jistě, přinášejí nový pohled na zombie tématiku – to se píše často. Co to ale vůbec znamená?

Samozřejmě, lákají nás zombies, přitahují miliony lidí, tahle tématika je sázka na jistotu. Jenže tady nejsou chodící mrtvoly v hlavní roli: tvoří pouze kulisu vyvolávající pocit úzkosti. V hledisku zájmů jsou přeživší, kteří se snaží zorientovat ve zcela neobvyklé situaci. Celý svět zombies, postupné vykreslování charakterů, nic není prvoplánové, naopak si Kirkman systematicky připravuje půdu pro další osudy.

A vše přitom vykresluje reálně. Hypotetický scénář zombie apokalypsy, ze kterého se stalo velké téma, zde autor představuje zcela uvěřitelně. Formát komiksové knihy navíc Kirkmanovi dovoluje pozastavit zběsilé tempo zombie filmů, přivést čtenáře k zamyšlení nad tím vším, vyprávět v promyšlené sáze, která vyvolává zoufalost a pocit nespravedlnosti.  Kirkmanův pohled je nová aktualizace trochu vyždímaného žánru.

Sedmý díl Živých mrtvých rozhodně neklesne pod standardní úroveň této série. Podíváme se hlouběji do nitra postav, které se pokouší vrátit život do normálních kolejí. Budeme držet smutek i slavit nový život. Hlavně si odpočineme – na následující díl budeme potřebovat mnohem více sil. Poslední strana totiž hrozí, že poklidu si v budoucnu příliš neužijeme. Ticho před bouří je posledním nadechnutím před potopením se pod hladinu. Pořádně se připravte: bouře přichází.

Název originálu: The Walking Dead #7: The Calm Before
Český název: Žíví mrtví #7: Ticho před bouří
Scénář: Robert Kirkman