Fantasy filmy

RECENZE: Zloba. Královna černé magie není temná Růženka pro teenagery

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

3. 6. 2014

Měli jsme tu už jinou verzi pohádky o Sněhurce, tentokrát Hollywood připravil nové zpracování Šípkové Růženky. Zpracování, které tak trochu neví, pro koho je.

Fantasy Sněhurka a lovec to mělo ve své filmové hlavě poměrně srovnané (ačkoliv mnoho dalších věcí už nikoliv) – šlo o temné, modernější zpracování, kde hlavní roli ztvárnila pro teenagerky populární herečka, po boku jí stál Thor a ona v lesklé zbroji emancipovaně zachraňovala království. Zloba – Královna černé magie sice také přináší jiný pohled, ale stále jde o pohádku pro malé diváky.

Přitom to tak před uvedením filmu do kin nevypadalo, což může hned v prvních scénách juchající Zlobilky způsobit nervozitu. Jsem na správném filmu? Měla tu být temná vamp Angelina Jolie, ale místo toho si přijdu jako v hrané verzi Barbie filmu… I to může napadnout diváka, který původně šel na fantasy, ale dostal něco dost odlišného.

Nic není černobílé

Zloba je jednoduše pohádka, která se však snaží soustředit na postavu, jež v klasické Disneyho pohádce byla vždy upozaděná – Maleficent, neboli v překladu Zlobu. Rohatá zlá sudička, která Růženku zaklela a na vrchu své hole nosila věčně se usmívajícího havrana, ovšem tentokrát není jednoznačně zápornou postavou. Snímek ukazuje minulost jejího charakteru a vysvětluje důvody, které měla ke svým činům. Mottem by tak mohlo být: Nic není černobílé.

Angelina Jolie se svými rohy, rudými rty a zvýrazněnými lícními kostmi vypadá démonicky. Zdroj: Falcon

Zloba byla původně hodnou vílou, která se starala o kouzelný les. Seznámila se však s člověkem, který ji později zradil. A když díky této zradě usedl na královský trůn, rozhodla se, že zničí to nejlepší, co kdy stvořil – jeho dceru Růženku.

Divák do tohoto okamžiku sleduje zbytečně rozvleklý a plochý příběh, kde je zlo a dobro povrchně rozděleno mezi kouzelné bytosti (hodní) a lidi (zlí, především pak muži). Až od prokletí malé princezny se snímek začne ubírat výrazně rodinnou cestou a Angelina Jolie, která ztvárnila hlavní postavu, se dostane do své role.

Mateřská Angelina Jolie

Film totiž stojí především na ní. V první polovině Jolie hraje mladou sexy vílu a evidentně se na takovou postavu nehodí. Vizuálně sice vypadá perfektně, ovšem působí, jako by chtěla být úplně někde jinde. Až když Zloba začne zápasit se svým mateřským pudem a občasně cynicky komentuje dění kolem sebe, ukáže se, že volba protagonistky byla přesná.

I ostatní herci jí zdatně sekundují. Elle Fanning coby nevinná Růženka má vhodný naivní výraz a gesta, Sharlto Copley pak jako její otec a král zvládá přejít z povýšenecké role až k absolutnímu šílenství. Výslednému dojmu akorát notně ubírá fakt, že v českých kinech běží film s dabingem, a ten se například oproti Lego příběhu moc nepovedl – klidné pasáže jsou bezproblémové, ale jak dojde na výraznější emoce, nedejbože vtip, tak nastává problém a vše vyznívá zbytečně dětinsky.

Na vtipy tu kupodivu skutečně narazíte, bohužel jich je ale pomálu, a tak jde spíše o pohádku, kterou si užijí především děti. Tvůrci se možná báli přílišných narážek nebo ironických komentářů (například když Zloba pozoruje trojici hodných víl, jak se nezvládají postarat o malé dítě), a tak jich spíše šetřili. Dětských motivů naopak klidně mohli ubrat, neboť právě zmíněné rozjívené víly jsou přesně ty postavy, které vám nebudou vadit, leda pokud máte jednociferný věk.

Pro ty starší ale zbývají aspoň kvalitní triky (přece jen, je to původní povolání režiséra Roberta Stromberga) a emocionální hudba Jamese Newtona Howarda. Mohlo to být lepší, mohlo to být horší. Ale tento nový pohled na známou pohádku vůbec nebyl zbytečný.

Verdikt:

Škoda jen, že si tvůrci filmu nebyli tak jisti v kramflecích. Po většinu času je Zloba čistokrevnou pohádkou, ovšem marketing lákal na něco jiného, a tak se divák musí hned v prvních minutách rychle adaptovat. Stejně tak snímek obsahuje až zbytečně infantilní prvky, ale zároveň lákavé ironické repliky. Na jednu stranu jsme se z hlavní postavy dozvěděli, že nic není černobílé, na stranu druhou je rozdělení tohoto fikčního světa až okatě na hodné a zlé. Angelina Jolie, ať už ji máte rádi nebo ne, to ovšem zvládá na jedničku.

Hodnocení: 60%

0