Menu
FANZINE.cz

Smrtí život začíná Gabriely Chrastilové. Živoucí důkaz, že lze zparodovat i parodii

Redakce

Redakce

29. 10. 2010

Pokud jsem kdy jako dítě věřila na upíry, dnes už mám dva nevyvratitelné důkazy o tom, že mezi námi nejsou. První se jmenuje Stmívání a druhý Smrtí život začíná. Protože pokud jim neruply nervy po těchto dvou knihách, nevystoupili z anonymity a všechny nás nepovraždili, pak stoprocentně neexistují.

FOTO: Ilustrační foto

Ilustrační foto, Foto: Martin Koubek, Topzine.cz

Katrina Wolfová má něco přes třicet a pracuje v pojišťovně, kde si pravidelně na záchodcích ulevuje od své nikotinové závislosti. Štve ji její váha, štve ji její šéf, s chlapama to stojí taky za prd – normální život normální třicátnice. Až na to, že Katrina/Rina není tak úplně normální třicátnice. Před pěti lety ji totiž její milenec zabil a proměnil v upírku. Katrina se přirozeně rozčílila, protože to byla proměna nevyžádaná a pět let se svému stvořiteli, Alexovi, vyhýbala. Teď se však k němu musí vrátit, protože jí jde o život. Tedy o neživot. Ale zdá se, že za pokusy o její odstranění stojí víc, než pouhá nenávist k upírům. Kdo si na ni objednal lovce upírů?

A kde je ta parodie?

Patetický pokus o kombinaci populárních žánrů. Takhle by se dala kniha shrnout do jediné věty. Autorka se totiž pokusila přiživit na všem, co je zrovna „in“ a naházela to do jedné knihy. Použila fenomén Bridget Jonesové, Bestiáře, Románu pro ženy a Stmívání. Podle oficiální anotace byste měli v knize najít nadsázku a parodii, ale ať jsem hledala, jak jsem chtěla, kde nic tu nic. Hlavní hrdinka, která má být údajně upíří Bridget Jonesová, má se sympatickou smolařkou společnou jen mírnou nadváhu a závislost na nikotinu. Ale od Bridget ji odlišuje to zásadní – v podstatě celá Bridget.

První čtvrtina knihy je téměř výhradně, ačkoliv se to zdá nemožné, psaná v holých větách, což osobně sice považuji za neskutečné umění, ale číst se to moc nedá. Zanechává to dojem dynamicky zrychlovaného děje ve scénách, kde se nic zrychlovat nemá. Rádoby vtipné metafory v každé větě už na osmé straně začnou vytáčet do vrtulky i svatého a výrazy, které protkávají myšlenky hlavní hrdinky, nutí k zamyšlení, jestli vůbec žije na planetě někdo, kdo ve vlastní hlavě používá takový slovník. Nota bene, pojišťovací agentka s masochistickými a sebevražednými sklony.

Posuďte sami. Negativismus byl ještě v pohodě, slova ambivalentní a polyandrie už značně zacloumaly mou vírou v autorčin zdravý rozum, a když hrdinka přemýšlela během jízdy autem o kinetóze a schoulila se nikoliv do klubíčka, nýbrž do fetální pozice, bylo vymalováno. Natož když se tato dospělá žena, přes třicet a upírka k tomu, nejednou vyjádřila o blahodárném zdroji světla a tepla jako o sluníčku. To už jsem si bez legrace, v záchvatu smíchu, polila knihu kávou.

Tohle chtějí číst ženy po třicítce? Jako vážně?

Smrtí život začíná vyšlo v nakladatelství Jota v edici Pro ženy s nadhledem. Když tak sledujete jeho knižní nevlastní sourozence sdílející s ním tuto edici, Manželství na dobu určitou, Mamma mia! – na mateřské s trojčaty a podobně, pak se ani nedivíte celkovému tónu knihy. Pokud je určena primárně ženám na mateřské dovolené nebo osamělým třicátnicím, které se zhlédly v Bridget Jonesové a nejblíže se milostnému životu dostanou právě četbou, pak zcela dokonale splní svůj účel zabíječe volného času a doplňovače chybějící romantiky.

Větné skladby jako vystřižené z historického románu pro ženy, kde se dmou ňadra uvězněná v těsných živůtcích, určitě rozechvějí nejedno posmutnělé ženské srdce. Tak například, kdo by nechtěl cítit dotek pevných mužských rtů na svých (str. 154) nebo jeho dotek pálící jako žhavé železo (str.147)? A to jsou, podotýkám, ty lehčí formy klišovitých slovních spojení, z nichž mi naskočila husí kůže i na nehtech.

Do vany? Bez váhání

Kniha má snad jediné plus. Ale zato opravdu významné. Děj ubíhá příjemně rychle a nikde nedrhne. Autorka píše čtivě a ne úplně všechny metafory stojí za prd. Nic víc však nečekejte. Zápletka je k uzoufání nezapletená. Už na začátku totiž hrdinka prostou dedukcí odhalí pachatele, který se nakonec, světe div se, skutečně ukáže být zloduchem, z původního nepřítele se stane spojenec, milenec zůstane milencem, nuda nuda, šeď šeď.

Jak příhodné, že sama hrdinka odsuzuje naprosto stejný typ literatury ke čtení do vany. Přesně tam si Smrtí život začíná vezměte. Pobavíte se jak v situacích, které k tomu autorka úmyslně stvořila, tak při čtení pasáží, jež vznikly se záměrem vytvořit parodii na současnou upírskou mánii, ale nakonec bohužel zparodovaly jen samy sebe.

Název: Smrtí život začíná
Autorka: Gabriela Chrastilová
Obálka: René Senko
Počet stran: 232
Vazba: vázaná s přebalem
Rozměry: 130 x 200 mm
Vydal: Jota, Praha 2010
Doporučená cena: 238 Kč

Hodnocení: ** (40 %)

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Smrtí život začíná Gabriely Chrastilové. Živoucí důkaz, že lze zparodovat i parodii

Hide picture