Menu
FANZINE.cz
Technologie

Závislost na hře World of Warcraft. Jak zůstat panicem na věčné časy

Jakub Bilko

Jakub Bilko

3. 6. 2011

WoW - závislost!Téma!Je snad úplně zbytečné představovat krále na poli MMORPG, protože i hráči, kteří rozsáhlý svět World of Warcraftu nenavštěvují, bezpochyby o tomto fenoménu alespoň jedním uchem slyšeli. Na druhé straně ovšem stojí oni wowkaři, jejichž část by za lepší loot i duši zaprodala. Pojďte se podívat na to, co stojí za přitažlivostí této hry.

Král Ličů se stal noční můrou každého pařana MMORPG hry World of Warcraft Zdroj: Vydavatel hry

World of Warcraft si za dobu svého působení, tedy od konce roku 2004, získal opravdu masy nadšených hráčů. Rozsáhlý svět, spousta questů, mraky různých itemů, možnost kooperace a vzájemné komunikace s velkou škálou hráčů, a to samozřejmě není vše. Mnoho náruživějších hráčů trávilo i noci, aby se čím dál tím víc přiblížili vysněné hranici, po jejíž dosažení rozhodně hra nekončí, právě naopak. Blizzard si svou věrnou a stále se rozrůstající komunitu udržel dalšími rozšířeními.

I když s příchodem dalších expanzí se ze světa WoW nějaký ten nespokojenec vytratil, poslední datadisk, s podtitulem Cataclysm, jehož změna spočívala v přetvoření světa, přilákal k obrazovce mnoho nových hráčů, ale i ty, kteří s wowkem již skončili. Konkurence se k tomuto MMORPG hledá velmi těžce, dokonce by se dalo říct, že žádná není. Dlouhé hodiny strávené raidováním, plněním úkolů nebo jakoukoli jinou činností si může vybrat svou daň.

Bez buffů ani ránu

Ať už se jedná o PvP či PvE, neobejde se to bez buffů, jež zvyšují hráčům sílu, počet životů, rezistence vůči magii a jiné vlastnosti. Když už se zabýváme WoWkem s pohledu závislosti, můžeme buffy přenést do skutečného života. Když během dne nenashromáždíte dostatek potravy a tekutin, je to holt špatně. Můžeme to v tomto případě brát jako fakt, že jsme se nenabuffovali. Tím mířím k extrémům, jako když mladík hrál WoW tak intenzivně, že si neuvědomoval svou potřebu jíst a pít. Po dvaceti čtyřech hodinách v herním světě zkolaboval.

WoW - boss v dungeonu

Zdolání bosse přináší epické ovoce Foto: Jakub Bilko, Topzine.cz

Co vůbec vede k tomu, že je člověk schopen dojít až do takového extrému? Psychologové to vysvětlují takto: Tím, že je ve hře umožněna absolutní kontrola a interakce herní postavy, hráči mají mnohdy velký problém identifikovat čas, který už hraním strávili.

Hodiny ubíhají tak rychle, že jsou hráči vnímány jako velmi krátké časové úseky, ne-li dokonce minuty. To lze asi nejlépe pozorovat při raidování. Hráč se účastní raidu, aby dosáhl odměny v podobě epického brnění či zbraně. Souboje s bossy navíc většinou probíhají s určitou koncentrací, jelikož je třeba znát taktiku k jeho úspěšnému zdolání.

Z nově získaných věcí má hráč radost, zanedlouho je ovšem bude opět vyměňovat za lepší, a rutinní raidování pokračuje. Nicméně je to stále o tom samém. Svou intenzivní aktivitou se chce hráč dostat k dalšímu obsahu hry, což může být v případě raidování nově otevřený raid, do něhož by se bez lepšího vybavení nedostal. Kromě raidů, jejichž cílem bývá nabytí satisfakce formou pracně získaného epického lootu, lze použít podobný princip také při získávání achievmentů. Hráč chce zkrátka vyniknout nad ostatními, a proto se snaží získat ty nejobtížněji dostupné achievment body.

Takhle dokáže život mladého chlapce změnit závislost na hraní her

Další náležitostí je uvědomění si své identity v herním světě. Hráč má mnoho možností, jak vynaložit s časem, který ve hře tráví. Může se účastnit útoků na nepřátelská města nebo naopak bránit ta svá, vyrábět itemy pomocí profesí a následně s nimi obchodovat, uplatňovat své schopnosti v PvP, případně pomoct svou rolí v nějakém tom dungeonu. Zkrátka cestujete, poznáváte svět, který vám byl třeba do této chvíle omezený, potkáváte nové hráče a neustále se ženete za určitými cíli.

Výše zmíněné věci jsou odborným vysvětlením psychologa, proč World of Warcraft takovým způsobem drží hráče v křesle. Není to ovšem pouze WoW, tyto náležitosti se dají pozorovat i v jiných MMO. Jedním z klíčových prvků je také možnost komunikace mezi hráči. Někteří třeba server navštíví právě kvůli tomu. Prostředí, v jehož útrobách se cítíte spokojeni, jako byste byli ve společnosti oblíbených lidí, tvoří guilda. Ta shlukuje hráče do jednoho týmu a zprostředkovává vzájemnou komunikaci.

Sociální zázemí

Kromě příčiny, proč jsou hlavně online hry pro hráče tak poutavé, se psychologové zabývají i jinými otázkami. Například může-li přemíra hraní způsobit odloučení od skutečné společnosti. Bádání se shodují na tom, že vznikne-li opravdu závislost, je člověk schopen propadnout jí natolik, že přestane vnímat reálnou společnost jako důležitý prvek svého života. Jinými slovy řečeno, nenachází potřebu významnější komunikace ve skutečném životě, čímž se dostane do určité izolace.

WoW - závislost

Pro někoho ráj na zemi

Když to budeme konkretizovat na World of Warcraft, říká se, že právě tito hráči jsou většinou docela společenští. Otázkou však je, zda je tento fakt myšlen na jejich společenskou způsobilost ve hře, nebo ve skutečné společnosti. Alespoň u hráčů, jejichž závislost je již extrémní, tohle platí. Nač chodit ven s přáteli a mít své místo v nějaké sociální skupině, když je tohle místo zabrané v herní společnosti, kde jsem respektovaným členem díky svým tankovacím dovednostem.

Trhání rekordů

Mnoho hráčů by rádo získalo achievment s označením World first, tedy dosažení nějakého cíle jako úplně první na serveru. Tímto se může pyšnit značně omezená skupina lidí, někteří si s tím ovšem hlavu vůbec nelámou. Do povědomí komunity se mohou zapsat klidně nějakým kuriozním rekordem, za něž sice world first achievment nedostanou, mohou se však těšit z uznání a gratulací. Jednu takovou výzvu pokořil jeden americký hráč.

Rozhodl se dosáhnout hranice 80. levelu bez toho, aniž by zemřel, což ještě z daleka není vše. Tuto výzvu absolvoval bez splnění jediného questu a bez dosažení jediného achievmentu (pochopitelně kromě těch, které hráč získá automaticky). Za čtyři měsíce se mu to povedlo, dosáhnul maximální level a na svém kontě měl téměř 32 000 zabitých nestvůr. Tento husarský kousek se mu povedl za 10,5 dní čistého času. Pakliže byste něco podobného chtěli vyzkoušet sami, napovím vám, že tento závislák tuto výzvu překonal s povoláním mága.

To, že si někteří bez World of Warcraftu život dokáží jen těžko představit, dokazuje fakt, že zejména v Číně si spousta hráčů hraním vydělává na živobytí. Celé dny prosedávají u počítače, aby nafarmili co nejvíc goldů. Ty následně směňují s jinými hráči za skutečné peníze, přičemž spíše zneužívají závislost druhých hráčů. Je sice pravdou, že si díky wowku nejspíš pohlídáte panictví/panenství svých dětí, všechno má ovšem svou přijatelnou mez.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Závislost na hře World of Warcraft. Jak zůstat panicem na věčné časy

Hide picture