RECENZE: „Star Trek je mrtvý, Jime.“ Ne, není, žije v novém komiksu

12. 10. 2012

Kultovní seriál Star Trek si našel cestu nejen do filmů a do knih, ale i do komiksů. Zbrusu nová dobrodružství posádky kapitána Kirka přináší čerstvý omnibus. Staré hlášky, klasická kvalita, absolutní povinnost.

Je mrtvý, Jime. Ano, tato stále útočící hláška Kirkova doktora McCoye přetrvává. Avšak pokud se má zobecnit na celý svět Star Treku, platí jen na některých platformách, rozhodně ale ne na celé obsáhlé myšlence příběhu. Vedle Kirkových lapálií dostanou čtenáři možnost nahlédnout i do tajů některých mimozemských civilizací.

John Byrne
Brit (*1950) žijící v Kanadě se podepsal pod spoustu převážně superhrdinských komiksů, za což si vysloužil dokonce vstup do Kanadské síně slávy komiksových autorů. V Čechách proslul kresbou Spider-Mana a X-Menů, částí Dalších dobrodružství Indiana Jonese a scénářem prvního Hellboye.

Ačkoli za scénářem stojí mnoho osob, rozdíly můžete nalézt jen v minimálních detailech. Docela jako v původním Star Treku. Co se týče vyvolání dávno ztraceného ducha, zde komiks exceluje. Používá stejné postupy, postavy se chovají stejně jako na televizních obrazovkách, z tohoto hlediska prostě paráda.

Nezklame ani stavba příběhu. Vyvolá napětí, přináší gradaci i zvraty. A dovede okouzlit jak na velkém prostoru, tak i v jednosešitových příbězích. Ačkoli ve více než stostránkovém opusu Pokus na Enterprise se autorům podařilo vyčarovat pěknou ódu, stále se síla příběhu drží více v antologické části Čtvrtý rok. Možná proto, že více vyvolává atmosféru TOS, možná proto, že povídky jsou útočné, chytré  i vtipné (Kirk a spol. v seriálu?).

Syndrom vyhoření

Na každém slunci se najdou skvrny, na každém důchodci jaterní fleky. Přestože většina skladby panelů vytváří dojem kumštu, jakmile dojde na prolínání časových linií, zručnost selhává. Čtenáře stránky zmatou a ovládne ho strach, zdali snad nemá zmetek, v němž se strany sešitu zpřeházely. Ne. Za to může hloupé řazení a jakákoli absence spojujícího prvku. A co tolik přitahující příběhy o mimozemských rasách (Romulané, Gornové…)? Taky nic moc. V podstatě jen táhnou na jména. Kde člověk čeká odhalující origin nebo tak něco, najde jen povídku, v níž se daná rasa objeví.

Avšak nejslabší bod knihy jednoznačně tkví v závěru. Ať už chtěli autoři předčasně Pokus na Enterprise ukončit, a uspěchali tak konec, nebo chtěli vychrlit co nejvíce bomb najednou, nepovedlo se jim ani to, ani to. Ve chvíli, v které má přijít nejhustší fáze, vrcholná gradace a akce, začnou na každou stránku sypat miliony dialogů. Příběh ztratí tempo, konec zadrhává a čte se o mnoho hůře a ničí ten důležitý celkový dojem. A to z celého omnibusu, protože se jedná o opravdový konec. Mdlý, nevýrazný, únavný konec.

A kresba? Stejně jako scénář je věrná předloze. Všechny postavy v ní poznáte a nejsou si jen podobné, nýbrž takřka stejné. Dokonce i grimasy a gesta jako by ukradly starodávným hercům. Většina kreslířů má smysl pro detail, sci-fi přístroje vypadají uvěřitelně a nic přehnaně hyperbolicky. A někdy neznámý talent příjemně překvapí (Gordon Purcell).

Lehká půvabnost vs. deformace

A co odvrácená strana Měsíce, temná strana Síly? Opět ty mimozemské povídky. Zřejmě pro větší přístupnost je tvůrci vybavili dětskou, zaoblenou kresbou, nanejvýš odpuzující. I sami hrdinové v ní vypadají o dost let mladší, občas až jako obtloustlí adolescenti, jen bez beďarů (možná ještě mladší?). A podpis k netvorizaci můžou přidat barvy. Koloristé se v celém omnibusu vlastně nijak nepředvedli a spíše kvalitu srážejí.

Tedy Star Trek Omnibus jako celek? Rozhodně kvalitní čtivo. Nedostatky se najdou a občas jsou dosti zřetelné, nicméně na tak obsáhlé ploše plné kvalitního čtení zaniknou. Pro trekkies absolutní povinnost, pro ostatní dost jakostní omnibus (dost možná jeden z nejlepších u nás vydaných). Ovšem co působí zdaleka nejhůře, to je hřbet. Není to omnibus od Dark Horse, a tudíž má jiný hřbet než ostatní. Ach jo. A to ty skoro stejné omnibusy vedle sebe v knihovničce vypadají tak nádherně….. Ale jinak je to krok řekněme logický.

Název originálu: Star Trek: The Original Series Omnibus
Český název: Star Trek: Původní série Omnibus
Scénář: John Byrne, Scott Tipton, David Tipton, David Tischman, James Patrick, D. C. Fontana, Derek Chester