RECENZE: Blankytné hříchy L. K. Hamiltonové se barví prolitou krví i vášní

29. 3. 2013

Oživovatelka zombií Anita si užívá klidu po boku Jean-Clauda i Micaha a každodenně musí vyhovět touze ardeur, jež ji ovládne. Idylku naruší stvořitelka Jean-Clauda i Ashera, vznešená upírka Belle Morte. Milostné a upíří trable však nejsou jediným hrozícím nebezpečím. Anitu někdo sleduje, v Saint Louis řádí vraždící psychopat, který nejspíš není člověk, a policie je v koncích.

Drsná kráska Anita se ke čtenářům dostává už po jedenácté. Autor: Dorothea Bylica

Drsná kráska Anita se ke čtenářům dostává už pojedenácté. Autor: Dorothea Bylica

Laurell K. Hamiltonová ve své nejznámější knižní sérii načala již druhou desítku příběhů popisujících životní peripetie přitažlivé nekromantky, Popravčí upírů i čarodějky Anity Blakeové. K milovníkům drsnějších paranormálních romancí pojedenácté přichází zásadová, věrná, ale i rozpolcená sexy bojovnice.

Mamince se neodmlouvá! Tím spíš, když není člověk

Drobná černovláska Anita má složitý život. Chodí s upířím vládcem města Jean-Claudem i vůdcem leopardí smečky, Micahem. Navíc musí řešit krvesajské politické pletichy a ještě čelit návalům touhy, které uspokojí jen krví nebo sexem. Naštěstí má ochotné přátele. Vrcholem trablů je příchod Musset, sadistické vyslankyně Belle Morte, jež je stvořitelkou upířího vládce Saint Louis i Ashera. Kromě toho ve městě řádí psychopatický vrah. Na mušce má zvláštní cíle, v zádech FBI a původ nelidský. I Anita má svůj nebezpečný stín. Normálka.

Laurell Kaye Hamiltonová

Narodila se v únoru roku 1963 ve státě Arkansas v USA. Už mezi pátým a sedmým rokem života se k ní dostaly hororové filmy jako Circus of Fear (1966), jehož název Hamiltonová užila v knize Cirkus prokletých. K první publikované novele vedla dlouhá cesta – nakonec se jí stala hrdinská fantasy Nightseer (1992). Rok poté byl poprvé publikován první díl z dnes dvacetidílné série o Anitě Blakeové – Guilty Pleasures (1993, č. Provinilé slasti, Triton 2006), které zpočátku žádné nakladatelství nechtělo vydat.

Více v profilu autorky

Anita se potýká se zlem nadpřirozeným i zcela lidským, protože žije v dost zvláštním světě. Mezi normálními lidmi se klidně prohánějí nadpřirození tvorové, jako jsou upíři, zombie, čarodějové, elfové. Lidstvo se s tím faktem naučilo žít, jako s jinými přírodními katastrofami. Někteří bědují, další to ignorují, jiní nadávají a tvoří xenofobní hnutí Lidé především.

Ti nejrozumnější se realitě postaví a vznikají nová povolání, která slabým lidem pomohou vyrovnat skóre. Lovci upírů, oživovatelé zombií, paranormální oddělení policie, jež loví zlé magické tvory. Ti hodní naopak získají volební právo, vlastní církev nebo cool striptýzový klub. Křehká žena proto nesmí čekat s ostrou hláškou, ironickou poznámkou či kulkou příliš dlouho.

Novinky i osvědčené vychytávky

Také v knize Blankytné hříchy je hlavní hrdinka přinucena řešit hlavně upírské problémy. Na poměřování, kdo dál, měli mít všichni v Saint Louis čas, ale velvyslankyně Musset si klidně přijela o mnoho týdnů dříve a ještě dělala vlny. Čtenáři jsou již z předchozích dílů zvyklí, že jedním z hlavních námětových linií je právě popis fascinujících upířích mocenských vztahů a tento trend se nezměnil.

V jedenáctém svazku série naštěstí není jediným motivem upíří pletichaření. Nechá o sobě slyšet i Anitin milostný život, meditace o jejích vztazích s přáteli, milenci i spolupracovníky, o lidskosti i vině a víře či věrnosti. Třetí a poslední nožkou, na které obvykle stávají sošná paranormální díla Laurell K. Hamiltonové, je detektivní pátrání. Tato podpěrka je trochu slabší, ale ustojí to.

obálka Laurell K. Hamilton: Blankytné hříchy

Novinkou jsou postavy upírů a tajemná šedá eminence z upířího dvora Belle Morte, problémy s postojem k nadpřirozeným tvorům policisty a spíše bývalého Anitina přítele Dolpha. Někdo ji sleduje a možná nebude mít nejčistší úmysly, nemluvě o nájemném zabijákovi, který ji jako oživovatelku chce najmout. Nový je i pohled na Anitin zvláštní vztah ke všem mužům jejího života.

Jak je obvyklé, příběh je napsán řemeslně skvěle, koneckonců autorka má za sebou tisíce popsaných stránek. Děj má spád i napětí. Výrazně erotické scény sice vylučují knihu z okruhu doporučené četby pro mládež, nicméně dospělé by mohly potěšit. Jen nesmějí být příliš upjatí.

Vzpomínky na společné chvíle Jean-Clauda, Ashera a Julianny jsou dojemné, obrazy míst činů utopených v krvi velmi naturalistické a některé postoje hlavních postav nutí k zamyšlení. Zkrátka od všeho kousek.

Název originálu: Cerulean Sins. Český název: Blankytné hříchy. Autor: Laurell K. Hamiltonová. Nakladatel: Epocha – edice Fantastická Epocha, 2012. Počet stran: 440. Doporučená cena: 359 korun.

0