RECENZE: Čtenářky objeví v knize Měsíční oko ideální mužský protějšek

Lenka Zajícová

Lenka Zajícová

18. 12. 2011

Měsíční oko Libba Brayová (část obálky knihy)Americká spisovatelka Libba Brayová přichází se svým napínavým a strhujícím příběhem o mladé dívce, která teprve hledá svůj osud, v knize Měsíční oko. V čem je záhadný román, který se ve světě stal velmi rychle bestsellerem, tak unikátní?

Hlavní hrdinka na obálce zahraničního vydání

Dospívající Gemma se nemůže smířit se svým životem v Indii a stále více touží po návratu do Londýna. Rodiče o tom však nechtějí ani slyšet, a tak se dívka rozhodne dát své rozhořčení jasně najevo nevybíravým chováním při vycházce. Její matce dojde trpělivost a pošle ji domů. Gemma se však v rušných uličkách Bombaje ztratí, a když se snaží najít cestu zpět, má vizi, ve které se její matka nakonec zabije.

Po děsivém vidění se hrdinka probouzí v náruči podezřelého indického mladíka, který ví, co právě zažila. Gemma utíká jako o život, ale je už příliš pozdě a nalezne svou matku mrtvou. Po nešťastné události se dívka dostává do Londýna, který ji už však vůbec neláká. Navíc musí nastoupit do internátní školy, kterou navštěvují dívky z bohatších rodin.

Postupně se tak seznamuje s krásnou Pippou, chudou Ann a odvážnou Felicity. Nový životní osud není pro Gemmu lehkým břemenem, a když objeví své skryté nadání, všechno se ještě zkomplikuje.

Začátek příběhu knihy Měsíční oko je zasazen do roku 1895 do Bombaje v Indii. Po vstupním seznámení s hlavními hrdiny se však děj přesouvá do dívčího internátu ve viktoriánské Anglii, kde se má dívka naučit dobrému chování. Gemmin nový život názorně ukazuje tehdejší zvyky a způsoby chování, které bylo nutné striktně dodržovat. Nutnost provdání se jako hlavní cíl života je zajímavým aspektem minulosti a dneska už působí značně úsměvným dojmem.

Měsíční oko Libba Brayová (obálka knihy)

Problémy se hrdince nevyhnou, a tak lze pozorovat různé charaktery ostatních postav, její kamarádky jsou každá jiná. A čtenářka si může vybrat, se kterou z nich se ztotožní: jestli s krásnou Pippou, jež je nucena se vdát, nebo se škaredou, ale chytrou Ann, odvážnou Felicity nebo nakonec s tajemnou Gemmou, která teprve hledá samu sebe. Co všechny dívky spojuje přes různé společenské poměry, je jejich touha uniknout ze svého života. Každou něco trápí, ačkoliv navenek se snaží působit sebevědomě.

Počáteční šarvátky členek internátní školy, které často vyústí do humorných situací, se nakonec změní v přátelství na život a na smrt. Únik z reality, který jim poskytuje Gemma, však nemá jen světlou stránku. A tak jako i v životě má každá mince dvě strany, dívky musí čelit také hrozbě, která je nebezpečná pro každou z nich. Gemma však jediná může proti ní bojovat a pokusit se ochránit ostatní. Celému příběhu tak nechybí potřebné napětí.

Také o milostná trápení není nouze, protože v minulosti nebyla taková svoboda rozhodování jako dnes, a pokud některá dívka byla chudá jako Ann, neměla moc šancí se provdat. Kniha Měsíční oko je vhodná pro dospívající čtenářky, které si mohou vybrat, se kterou postavou budou sympatizovat. Mysteriózní román s nádechem magie se dočkal dalších dvou pokračování, ve kterých se Gemma snaží dostat osud do vlastních rukou.

Název originálu: A Great and Terrible Beauty
Český název: Měsíční oko
Autor: Libba Brayová