RECENZE: Daniel Polansky naordinoval ve své knize Léčbu ostrou břitvou

Dagmar Čechová

Dagmar Čechová

14. 5. 2012

V záplavě fantasy a sci-fi, které u nás vychází, se jen těžko vybírají ty, které budou opravdu stát za to. Zvlášť pokud se to tam jen hemží neznámými jmény a novými sériemi. Léčba ostrou břitvou od Daniela Polanskyho – první díl trilogie Dolní město –­ nad ostatními souputníky ovšem vyčuhuje – zajímavým názvem, označením noir fantasy, ale i vesměs velmi pozitivní zahraniční kritikou. Čeká nás další nezapomenutelná trilogie?

Zahraniční vydavatel vsadil na tajemno a na obálku umístil zahaleného Správce. Zdroj: theaustralian.com.au

Dolní město je poslední místo na světě, kde byste se chtěli octnout. Je plné dealerů, vrahů, šlapek i obyčejných kapsářů. Prostě nic pěkného. A právě tady žije Správce – dealer a závislák, a tak trošku vládce Dolního města. Bývalý voják a policista, ze kterého Dolní město udělalo cynického násilníka, který ovšem pořád má nějaké principy. Jedním z nich je, že v jeho revíru se nebudou znenadání objevovat znetvořené dětské mrtvolky, které vrhají na jeho osobu špatné světlo. A tak začíná jeho pátrání po pachateli, jenž ho zavede až do míst, kterým by se raději vyhnul.

Román Léčba ostrou břitvou je, jak již bylo řečeno, noir fantasy s prvky detektivky. Vypráví poměrně zajímavý a originální příběh zasazený do – jak se zdá – ne až tak originálního prostředí. Dolní město zpočátku působí jako splácanina všech měst z temných knih a filmů. Postupem času se ale čtenář dozvídá detaily z minulosti, ale i z okolních míst, které mu vypravěč postupně poskytuje.

Tím vypravěčem je Správce. Jeho osoba a všechno, co se kolem něj děje, je přinejmenším fascinující, stejně tak jako bipolární. Správce je amorální a zcela jednoznačný padouch, který má ovšem svůj příběh a určité charakterové kvality, které se nedají přehlédnout. Jeho cynismus, ironie a hraniční sobectví člověka přinejmenším pobaví, přinejlepším vtáhnou do děje. Kromě Správce se ale v knize objevují i jiné postavy, které jsou samy o sobě velmi silnými elementy v tomto příběhu.

Daniel polansky - Léčba ostrou břitvou

Knize se nedá upřít síla a určitá suverenita, s níž byla napsána a která výrazně působí na čtenáře. Daniel Polansky nenechává nic náhodě, příběh, postavy a popis okolí je detailní, ale nenudí – každá maličkost má svou minulost a příběh, který se k ní pojí. Zároveň kniha nepůsobí roztříštěně a veškerá odbočení od hlavní dějové linie dodávají příběhu jedinečnost.

Jazyk, který autor používá, se k náladě románu skvěle hodí – využívá všechny možné roviny jazyka, ale nepřechází k plytkosti používáním příliš mnoha cizích, vulgárních nebo nových slov. Vyprávění v první osobě pak dodává pocit autentičnosti a pomáhá čtenáři nahlédnout do mysli hlavní postavy.

Kniha má jednu chybu – konec působí uspěchaně. Celou tu dobu se příběh rozvíjí svým vlastním, pozvolným tempem – a najednou je konec. Jedinou omluvou pro to může být fakt, že jde přeci jen o první díl trilogie, a čtenáři se tak se Správcem a dalšími postavami Dolního města setkají znovu. Léčba ostrou břitvou je pro tak mladého autora, jako je Daniel Polansky, skvělým debutem. Čtenáři mohou tedy jen doufat, že nejde pouze o náhodu.

Název originálu: Low Town
Český název: Léčba ostrou břitvou
Autor: Daniel Polansky