RECENZE: Dystopická kniha Polosvět – Jaro nabízí čtenářům oteplení, ne klid

20. 1. 2013

Po zázraku, který Ella v minulém díle způsobila, se z empatické a křehké mladé ženy stává bezcitná lady IMmanual. Jako by ji zásah do logiky Polosvěta pokřivil. Změnil její lásku k Vaňkovi v nenávist. Snahu o záchranu prezidentovy dcery Normy přetavil v touhu vidět ji mrtvou. Lady má být mesiášem Polosvěta. Možná je ale opak pravdou.

Kniha Roda Reese potěší fanoušky steampunku i dystopie. Zdroj: výřez z francouzské obálky

Knižní tetralogie Polosvět kosmopolitního autora a cestovatele Roda Reese svým pokračováním jistě potěší fanoušky steampunku i dystopií. Zpočátku zdánlivě jednoduchá zápletka Polosvěta – Zima se stále výrazněji zamotává. Vojenská počítačová simulace ožívá vlastním životem. Změny v realitě z jedniček a nul začínají ovlivňovat tu naši. Málokomu se však její nečekané proměny budou líbit.

Rod Rees

Svůj dosavadní život prožil na cestách po Africe, Středním východu, Bangladéši. Na nějakou dobu se usadil v Kataru, Teheránu a Moskvě. Budoval farmaceutické továrny v Dháce, zřizoval satelitní komunikační síť v Moskvě, koncipoval a projektoval jazzový hotel ve Velké Británii. Nyní se plně věnuje dráze spisovatele.

Ella, Vaňka, Norma i Burlesk se nějak dokázali dostat až k branám svobodomyslné Paříže. Ellu – lady IMmanual se snaží získat všichni mocní Polosvěta. Od Heydricha přes Beriju, Robespiera až po Kateřinu-Sofii. Všichni touží po moci, již IMmanual ovládá. Ale i ona má své vlastní cíle. Její přátelé ji ztrácejí. Musejí se sami postavit zlu, jež zatím vítězí. Zpočátku uzavíraná spojenectví jsou vzápětí zrazována. Vznikají jiná. Objevují se spletité intriky, nebezpečí, nové postavy – jako je pařížská bojovnice Odetta, de Nostredame, de Sade či Kondratěv. Není možné odhadnout, komu lze věřit.

Jaro v Polosvětě nevítá miloučké ptáčky a kytičky

Předchozí díl se rozvíjel ve znamení striktně totalitního zřízení. Čtenář musel mít dobrý žaludek, aby jej popisování klaustrofobního světa nevyvedlo z míry. Také prostředí a mrazivé zimní období přispívalo k podtržení celkového pocitu chladu. Válečné šílenství a obrana barikád jako vystřižených z 2. světové války také zmizely.

V jeho pokračování skutečně dochází k oteplování. V souvislosti s počasím i společensky. V části Polosvěta zde popisovaném je zcela odlišný politický a náboženský režim, přístup k životu. Obdoba Velké francouzské revoluce, jejího původního nadšení a víry v lepší společnost, svobodu. Spíše ještě v jejím pozdějším období, kdy začala požírat své stvořitele a děti. Naneštěstí na svou stranu Heydrich získal Robespiera i jeho moc nad oblastí.

Odvaha se může změnit v zuřivost, laskavost v trýzeň

Charaktery postav vykreslené v prvním dílu a vztahy mezi nimi se naprosto mění. Mnohdy je to velice překvapivé, až šokující. Staví tím směr dřívějšího vyprávění na hlavu. Stejně jako pohled na Polosvět sám, důvod jeho vzniku a historie v něm probíhající. Čtenář může jen nevěřícně kroutit hlavou a fascinovaně hltat další a další řádky. Předchozí jistoty a dějové linky jsou překrucovány, jiné mizí.

Ať už se to děje pozvolna či náhle, vždy bez skřípání logiky. I pohnutky postav se výrazně mění. Polosvět je fascinující propracované prostředí, které již v úvodním dílu působilo hotově a celistvě. Fakt, že jej autor ještě dále zamotává a mění, zanechává na čtenářově tváři až nevěřící úžas. Není v něm jen naše realita, v níž existuje počítačová simulace. Otevírá další pohledy a možnosti, čímž působí skutečně velkolepě.

Dalším dílkem tvořícím provázanou mozaiku tohoto příběhu je i vliv magie na jeho realitu. V Polosvětě se prosazuje stále více, ke slovu se dokonce hlásí brutální bohyně Lilith. Pokud by se vlády nad Polosvětem zmocnily některé již známé osobnosti, byl by to průšvih. Kdyby se k moci dostala temná bohyně, byl by to jeho konec.

Některá pokračování zklamou, ne tak román Roda Reese

Jak je patrné, ani jarní díl Polosvěta nepřináší nějakou velkou pohodu a naději ve šťastnou budoucnost. Sice nemá v depresivnosti na svého předchůdce, ale ani tento sektor není pro život velkou výhrou. Polovina virtuálního světa již je sjednocena pod totalitní mocí. A hlavní zlosyni si brousí zuby na další jeho část. Nezdá se, že očekávaný Mesiáš by jim do toho mohl mluvit.

Polosvět – Jaro je důstojným pokračováním předchozího dílu. Dynamický děj, obrovská spousta postav s reálným předobrazem v naší historii i bez, neuvěřitelné zvraty, šokující odhalení a intriky, vůbec celý velkoryse pojatý svět s propracovanými detaily. To vše jistě těší příznivce Polosvěta, Roda Reese i dystopií vůbec. Kromě toho jim snad vykouzlí úsměv na rtech fakt, že na přípravě třetího svazku Polosvět – Léto se již pracuje. Stejně jako skutečnost, že se mohou těšit na válečný nášup po asijsku.

Název originálu: The Demi-Monde: Spring
Český název: PoloSvět: Jaro
Autor: Rod Rees