RECENZE: Epická fantasy kniha Hořící země. Victoria Straussová mezi dvěma kulturami

30. 1. 2012

Victoria Straussová: Hořící země (perex)Victoria Straussová, americká autorka knih pro mladé, se v česku představila rozsáhlým dospěláckým fantasy románem Hořící země. Navzdory všemu si zaslouží pozornost. Proč?

Hořící země není tak temná jako na obálce a už vůbec tam nehoří žádné plameny, Autor: Hieronymus Bosch

První česky přeložené dílo americké spisovatelky Victorie Straussové má nejlepší předpoklady k tomu, aby upadlo v zapomnění hned po tom, co vyšlo. Objevilo se sice na potenciálně slibném předvánočním trhu 2011 a láká poutavou (třebaže ne úplně přesnou) anotací, ale to je tak všechno. Propagace se mu příliš nedostalo, obálku má otřesnou a nevýraznou (ačkoli původní zámořské vydání na tom není lépe), stránek není nejméně a po autorce u nás neštěkl ani pes. Přesto si zaslouží plnou čtenářskou pozornost.

Církev je všechno

Kniha vypráví příběh o světě, kde právě skončila jedna svatá válka. Země pevně svázaná náboženstvím, které drasticky omezuje schopnosti magicky nadaných mužů a žen a využívá je jako své kněze, se nedávno úspěšně rozšířila, avšak bojům stále ještě není konec. Pověry tvrdí, že kdesi ve svaté poušti zvané Hořící země se skrývá skupina heretiků, která své magické vlohy neomezuje a porušuje tak jedno ze základních církevních dogmat.

Victoria Straussová vytvořila ve svém románu velmi podrobnou vizi světa, kde do sebe mytologie, dějiny, náboženství, společnost i prohnilé mechanismy světské moci perfektně zapadají. Stejně jako všechny komplexní světy je i ten její na první pohled velmi složitý a zdánlivě nepochopitelný, avšak autorka si dává tu práci, aby svému čtenáři vše postupně a srozumitelně vysvětlila.

Mezi Skyllou a Charybdou

Děj románu začíná ve chvíli, kdy nejvyšší náboženští představitelé vypraví pouť, která má najít zmiňované kacíře a přivést zpátky co nejvíce informací o jejich poklescích. Hlavní hrdina, nižší kněz z menšího města, je díky své silné víře vybrán jako církevní zástupce výpravy. Po dlouhé cestě a několika zvratech družina skutečně početnou skupinu heretiků ve svaté poušti najde, ale záhy zjistí, že ne všechno je tak jednoduché, jaké se to doma zdálo. Hořící země je totiž příběh o morálním dospívání, o zjištění, že svět není černobílý, ale krutý a nejednoznačný.

Základní myšlenkou románu Victorie Straussové je konflikt mezi dvěma komunitami, v nichž jsou jejich vlastní náboženské ideologie všemocné. Ačkoli vyrostly na společném základu, ani jedna se nehodlá smířit s existencí té druhé. První musí kacíře za každou cenu zničit, číslo dvě se odmítá podvolit jakémukoli mámení démonů, kteří prohlašují, že za okrajem pouště se nacházejí lidská království a ne prázdno, jak tvrdí víra jejich otců.

Victoria Straussová: Hořící země (obálka)

Výrazné charaktery obou hlavních hrdinů (kněz v čele výpravy a pochybující dívka z kacířského Útočiště) se v této situaci díky autorčině výborné fabulaci melou a obrušují, zatímco opakovaně zjišťují, jak silné jsou hluboko zakořeněné (ne)pravdy v obou společnostech. A mezitím se do víru událostí přimíchávají další problémy v čele s knězovou vlastní herezí nebo zapovězenými city, které se mezi oběma postavami postupně vyvinou. Nechybí ani motiv Nového proroka, do jehož role obě náboženské větve hlavního hrdinu k jeho vlastní rozmrzelosti dosazují.

Výborné čtení s několika chybami a lepší alternativou

Román Hořící země je fascinující hned v několika ohledech, ať už mluvíme o do detailu vystavěném světě, dramatických zvratech nebo charismatických ústředních postavách. To vše Victoria Straussová ještě doplňuje svým vypravěčským stylem, který dovádí k bezchybnosti v popisech mechanismů magie, vnitřních rozporech hrdinů nebo ve chvílích, kdy se aktéři rozhlíží po Hořící zemi, ani v nejmenším mrtvé pustině.

Přesto bohužel kniha není dokonalá a obsahuje řadu neduhů, které jinak výborné čtení kazí. Předně se jedná o samotný rozsah. Příběh je dlouhý a komplikovaný, ale stále má po většinu času jen jednu linii, která se dala napsat na méně stran než pět stovek. Autorka umí psát znamenitě, ale její příběh jí pod rukama příliš nabobtnal, třebaže nechtěně. Mistrné popisy mají o odstavec víc, než by měly, některé drobné příběhové kličky čtenář vůbec nepotřebuje znát. Podobné je to i s ústředním tématem příběhu, které se opakuje tolikrát, že postupně ztrácí svůj prvotní silný náboj, který člověka donutil zamyslet se nad paralelami mezi románem a skutečným světem.

O Hořící zemi by člověk rád řekl, že je to jedna z nejlepších fantasy roku 2011. Přesto to není pravda. Jednak kvůli chybám, kterých se autorka dopustila, jednak kvůli tomu, že u nás vloni vyšel takřka stejný typ fantasy příběhu (tedy pečlivě propracovaný svět, rozmáchlý epický děj, charismatické postavy a mistrná fabulace), ale v podstatně lepší kvalitě – trilogie Princ ničeho od R. Scotta Bakkera.

Přesto si Victoria Straussová se svým prvním českým překladem pozornost fanoušků výpravných příběhů s filozofickým přesahem jednoznačně zaslouží. Koho zaujme, může se těšit na Probuzené město, které na Hořící zemi volně navazuje a slibuje další nadějnou zápletku ve stejném světě.

Název originálu: The Burning Land
Český název: Hořící země
Autorka: Victoria Straussová