RECENZE: Kniha Temnota kovaná v ohni představí elfy, jak je možná neznáte

16. 1. 2012

Tišší, ladní, ozbrojeni luky a přírodní magií, ve spojení s lesem a vším, co v něm žije a roste. Tak, nebo velmi podobně, si většina vybaví elfy, zhruba v této podobě nám je fantasy počínaje Tolkienem představuje. Ale co když takový elf obleče zbroj a vybaví se mušketou? A co víc, co když takový elf nenávidí les?

Ilustrace na obálce knihy Autor: Roman Kýbus

Může se zdát, že to nejde, že to nebude fungovat. Hrdina prvního dílu Evansovy trilogie Železní elfové Konowa rychlý drak dokazuje opak. Jeho příběh začíná v lese, v Elfkyně – jedné ze zemí podmaněných Impériem. Už z prvních stránek jasně čiší Konowův odpor k tomuto biotopu, kde se však nenachází dobrovolně. Kvůli zločinu, kterého se dopustil ještě jako major imperiálního pluku Železných elfů, skončil ve vyhnanství.

To však netrvá věčně, z lesního příšeří jej vytáhne rozkaz k návratu do služby. Když se dozví, že jeho úkolem je znovuobnovit Železné elfy, jednotku dříve složenou čistě s elfů, které odmítly stromy, a tak si zvolili železo, zpočátku se zaraduje. Nadšení přejde spolu s dodatečným sdělením, že v jednotce nebude jediný elf, vlastně ani pořádný voják, jen odpad z ostatních jednotek. A že vstříc pochybnému dobrodružství napříč Elfkynou, pátrání po legendární Hvězdě, je povede princ, který nikdy dřív nedržel zbraň, natož aby velel.

Aby toho nebylo málo, země se začíná zvedat ve vzpouře proti císařské nadvládě. Nepřátelé jsou všude – elfkynští rebelové, tajemná Stínová vládkyně zodpovědná za odmítání elfských dětí stromyA navíc, vnitřní boj sám se sebou svádí i sám Konowa.

Zajímavým a rozhodně pozitivním rysem této knihy je její časové umístění. Oproti mnoha dalším knihám, ve kterých elfové hrají roli, ať hlavní či vedlejší, Chris Evans své hrdiny vyvedl z temnot středověku do světla novověku. A ukazuje, že se vlastně tak moc nezměnilo. Vojáci sice místo kuší a luků svírají muškety a těší se dalším vymoženostem modernější doby, ale to neznamená, že by jejich život byl snazší nebo snad bezpečnější. I moderní vládcové a jiní mocní mají své nešvary, ambice a touhy. A stezky, po kterých se ke svým cílům ubírají, jsou stejně křivolaké a skrápěné cizí krví.

Pro srovnání: původní návrh od Jana Patrika Krásného

Kontrastem k pokrokové lidské společnosti je elfská rasa, které se pokrok vlastně ani nedotkl. Stále žijí ve svých lesích, ozbrojeni jen zbraněmi ze dřeva stromů, kteří jsou jejich bratry. To však neznamená, že by byli proti těm, kdo nosí železo v nevýhodě. Možná naopak.

Temnota kovaná v ohni je příběh o vojákovi a jeho jednotce. Takové vyprávění, má-li působit věrohodně, vyžaduje znalosti dané problematiky. Chris Evans dokazuje, že ví, o čem píše. Koneckonců, vystudoval vojenskou historii a po dlouhý čas se jí i věnoval. Ale jeho kniha není o vojenství nebo boji. Je o lidech (a jiných rasách), které se ho účastní. Ačkoli poskytuje mnoho akce, opomenuty nejsou ani charaktery postav. Ty, jak už to tak v životě bývá, nejsou ani bílé, ani černé. Sice u kladných hrdinů nepochybujeme o tom, že to myslí dobře, ale prostředky, jež volí, nejsou vždy úplně čisté.

Nešťastným znakem knihy, který bohužel nelze přehlédnout, je fakt, že se vlastně vůbec nic nedozvíme. Víme, že Konowa je klaďas a Stínová vládkyně záporák. Ale o tom, kdo to je nebo co vlastně chce, nevíme nic. Svět, o kterém se mluví, z většiny ovládá Impérium v čele s královnou, ale to jsou opět veškeré informace na toto téma. Dočteme se o lidech, elfech, elfkynech, trpaslících a orcích. O prvních netřeba moc mluvit, o druhých víme málo, o třetích skoro nich a o těch posledních opět ani slovo navíc. Nicméně, Temnota kovaná v ohni je prvním dílem ze tří, tak snad Evans nakonec vnese světlo i do těchto otázek.

Název originálu: A Darkness Forget in Fire
Český název: Temnota kovaná v ohni
Autor: Chris Evans