RECENZE: Knihou Zrádcův měsíc měla vyvrcholit trilogie. Vše je ale trochu jinak

8. 12. 2011

Další díl poutavé série o královských agentech Seregilovi a Alekovi nabízí pohled do tajemství jejich minulosti. Odhaluje truchlícím hrdinům i čtenářům zákulisní politiku nesmrtelného souseda skalského království, v jehož službách oba ztratili i našli více, než mohli tušit. A tváří tvář válečnému šílenství ze sebe musejí dostat to nejlepší, aby ochránili, co jim zbylo.

Hrdinové knihy na obálce románu Zrádcův měsíc Autor: Jan P. Krásný

Již potřetí zve skvělá americká autorka fantasy žánru Lynn Flewellingová,své příznivce do propracovaného světa plného magie, mocenských bojů i odvahy a obětování se. Znovu se mohou přivítat s hlavními hrdiny a zároveň agenty Skaly, Seregilem a Alekem i mnoha jejich přáteli.

Přestože se v souvislosti s oběma předchozími díly hovořilo výhradně o trilogii s názvem Noční běžci, sama autorka v úvodu knihy, v níž měla série vyvrcholit, neústupně trvá na tom, že se o žádnou trilogii nejedná. Také čtenáři, jenž s jejími hrdiny prošel Štěstí ve stínech i Příchod tmy, je od závěru druhého dílu jasné, že něco je úplně jinak, než by se z plánů nakladatelství či obálek zmiňovaných knih dalo soudit.

Zpátky ke kořenům

Oba hlavní protagonisté, kteří z dramatického finále předchozího dílu vyvázli bez většího fyzického zranění, se musejí vyléčit z velkého šrámu na duši. Smrt jejich mentora a přítele Nysandera hluboce zasáhla zejména Seregila. Proto se s milovaným Alekem stáhli do ústraní a zpřetrhali veškeré styky se dvorem i podsvětím. Válce obětovali, co mohli, aby zastavili hrůzu nekromantů, a nyní touží po klidu.

Situace se však obratem změní. Skalská královna musí vyslat svou nejmladší dceru Kliu vyjednávat k Aureenům, protože zlo opět sílí. A když již ne jejich magii, potřebují od agentů alespoň obnovení zničených obchodních kontaktů s tajemnými sousedy. A právě Seregil, jejich vyhnaný potomek, by mohl vše zvrátit. Buď díky jeho provinění Skala ztratí vše, nebo jim svou schopností odhalit zradu, klam a vraždu pomůže v jednání zvítězit. Stojí tohle vše za Vyhnancovu svobodu nebo dokonce život?

Malé odbočení z víru bojů

V mnohém tento příběh navazuje na své dva předchůdce, avšak v mnohém se od nich velice liší. Autorka se vrací ke svým osvědčeným postavám. Přivádí Seregila, Aleka, Beku, Kliu, Thera i další, ale seznamuje čtenáře přirozeně i s mnoha novými postavami, zejména s příbuznými a přáteli ze Seregilovy minulosti přervané jeho zločinem.

Zatímco se však v prvním a druhém dílu autorka věnovala seznamování s novým světem, jeho hrdiny a jejich vztahy na pozadí velmi rychle houstnoucího nebezpečí a tajemství i válečného konfliktu, ve třetím svazku se vše zdánlivě uklidní.

Po dech beroucím krvavém finále minulého dílu, které odhalilo vše, co se skrývalo v srdcích i myslích ústředních hrdinů, se autorka vrací k příběhu, který jako by již byl dokončený. Samozřejmě, že eskalace konfliktu Skaly a Plenimaru ještě čeká v neblízké budoucnosti a jistě se nevyhne ani jednomu z nich. Na pozadí je stále zřetelně slyšet třeskot zbraní, jenž odráží dílčí vítězství i prohry obou stran. Nic však ještě není dáno. Vše závisí na princeznině misi i na štěstí jejích průvodců, když se jí dotkne smrt.

Čtenář je v relativním poklidu seznamován se základními pravidly nového prostření, které je překvapivé nejen pro něho, ale celou delegaci. Je mu odkrýván lesk odlišné civilizace a jejích zvyklostí, ale i intriky rokování obdoby současných parlamentů. Přestože totiž Skalany tlačí čas, jednání se táhnou od ničeho k ničemu, frakce se domlouvají, dohody ruší… Nějak se zdá, že se vlastně nic neděje. Až vražda a další pokus o ni konečně zčeří hladinu poklidně se vinoucího příběhu.

Nezbytné intermezzo

Patrně bylo pro další pokračování příběhu nezbytné představit kulturu tajemných Seregilových příbuzných a předků, zejména pokud s ní bude třeba počítat v nadcházejících válečných tazích. Nejspíše také nebylo vyhnutí a autorka musela po již uzavřené dilogii poodhalit něco z občas zmiňované minulosti královských agentů. Zároveň se jistě dalo čekat, že se v této poněkud výplňkové mezihře mnoho zvratů odehrávat nebude.

Proto potěší zejména ty, kteří si v předchozích pokračováních marně lámali hlavu, co vlastně tak příšerného mohl nebohý Seregil provést, když například v sexuálních otázkách je autorčin svět více než pokrokový. Jistě si jej vychutnají také příznivci napínavého a barvitého putování i objevování nových a nezvyklých končin. Také ti, kteří si občas při sledování parlamentu neodpustí nejednu poznámku, jistě budou překvapeni, že by mohlo být i hůře.

Kniha však patrně příliš nenadchne příznivce drsných bojů, na které si mohli zvyknout z dřívějška, válečné vřavy nebo tajemných nočních akcí, jichž bylo v minulých dílech nepřeberně. I když totiž ani tento díl nepostrádá velkou porci napětí a překvapivých zvratů, přece jen je o poznání klidnější.

Jak již však bylo řečeno, vše nasvědčuje tomu, že se další pokračování této povedené série patrně brzy ponese v duchu nového vzepětí válečných bojů a masakrů. Že se Seregil i Alek opět vrátí ke svému starému řemeslu královských agentů a práci Pozorovatelů a že atmosféra prvních dvou dílů se vrátí do osvědčených kolejí.

Po formální stránce se příběhu zkušené autorky opět nedá nic vytknout a příběh jistě potěší bez rozdílu všechny, kteří si užívají tradiční fantasy světy. Zvláště když se jedná o tak krásně zpracované vázané vydání s další nádhernou titulní ilustrací.

Název originálu: Traitor´s Moon
Český název: Zrádcův měsíc
Autorka: Lynn Flewelling