RECENZE: Kniha Odkaz mezopotamského písaře přináší hrozbu smrti

Lenka Zajícová

Lenka Zajícová

18. 11. 2012

Obchodníka s uměním Johna Madisona potká nejedno nemilé překvapení v Odkazu mezopotamského písaře od torontské spisovatelky D. J. McIntoshové. Pikantní směs zahrnující lásku, smrt, detektivní zápletku a mnoho dalšího dokázala vytvořit světový bestseller.

Příběh knihy čtenáře zavede i do starověkého Babylonu. Zdroj: sxc.hu

John Madison neproplouvá životem jako plachetnice za větru, ale za všechno musí tvrdě bojovat. Jako chlapec přišel o rodiče, a tak se o něho musel postarat jeho bratr Samuel, který v současnosti pracuje jako uznávaný archeolog v Národním muzeu v Bagdádu. Bohužel v této oblasti po vyhrocených vztazích začala válka a rabování. Johnův bratr se snaží zachránit, co se dá. Mezi těmi nejcennějšími věcmi je i záhadná rytina, jejíž původ vzbouzí řadu otázek.

Samuelovi se podaří z nebezpečné země uniknout a přijíždí do New Yorku, kde ho vyzvedne jeho bratr. Oba dva však postihne podivná autonehoda a Samuel zemře. Navíc Johnovi zdánlivý přítel z dětství ukradne rytinu, kterou mu jeho bratr odkázal. Následně umírá i zloděj, ještě před smrtí mu ale zanechá hádanku, podle které může John rytinu najít. Podaří se obchodníkovi s uměním uspět, nebo i on podlehne a přidá se do součtu mrtvých?

Kanadská autorka a editorka Dorothy J. McIntoshová začala se psaním krátkých příběhů, z nichž dva už byly publikovány. Po tomto úspěchu se torontská spisovatelka rozhodla pustit do něčeho většího a publikovala napínavý thriller Odkaz mezopotamského císaře, ve kterém musí John bojovat o holý život. Tato kniha vyhrála ocenění Arthur Ellis Award za nejlepší nepublikovanou krimi novelu.

Odkaz mezopotamského písaře D. J. McIntosh (obálka knihy)

Dokonalý soulad minulosti s přítomností

Příběh obchodníka s uměním se odehrává v New Yorku, Bagdádu a také v daleké minulosti, kdy byly důležité údaje zaznamenány do rytin. Jednu takovou má za úkol najít právě John Madison, čímž celkové vyprávění získává na napínavosti a každý může zkusit procvičit buňky šedé kůry mozkové. Vše je výborně promyšleno, hlavní hrdinové hledají návaznosti z doby před naším letopočtem s všeobecně známými fakty současnosti a snaží se je společně propojit.

V příběhu je obsaženo vše podstatné od tajemna, nádechu magie, která stále číhá někde v pozadí, až po milostný příběh a zradu. Obchodník s uměním se musí připravit na dvě strany – dobro a zlo, charaktery jeho přátel nejsou úplně jasné a překvapení může číhat na každém rohu.

Kniha není doprovázena ilustracemi, ale celkovému dojmu to neuškodí. Pouze na jejím začátku se nachází mapa Asyrské říše ze 7. století před naším letopočtem, která napomáhá lépe se orientovat v prostředí příběhu. Odkaz mezopotamského písaře, ve kterém musí John soupeřit s nepříznivým osudem, je vhodný pro všechny nadšence tajemna, jak starší, tak mladší.

Název originálu: The Witch of Babylon
Český název: Odkaz mezopotamského písaře
Autor: D. J. McIntosh