Menu
FANZINE.cz
Recenze her

RECENZE: Forza 4 na ekologii kašle. Uznává jen nabušené, čmoudící káry

Marek Jedinák

Marek Jedinák

16. 10. 2011

Forza Motorsport 4 je jednou z mála opravdu pořádných závodních her letošního roku. Nabízí sice minimum změn a nepřináší žádnou revoluci, ale z předchozího dílu vyselektovala jen to nejlepší. Čtěte recenzi na TOPZINE.cz.

Forza 4 je jako stvořená pro milovníky adrenalinové zábavy a rychlých aut Zdroj: distributor hry

Forza Motorsport 4 je automobilová závodní hra vycházející exkluzivně pro konzoli Xbox 360. Charakteristickým se pro ni během několika dílů série stal poměrně přímočarý systém kariéry silně inspirovaný konkurenčními závody Gran Turismo. Hráč začíná jako amatérský závodník, který se postupně dostává do hledáčků automobilových firem. Ty mu pak poskytují podporu formou slev na náhradní díly a tuning.

PREVIEW: Skyrim chce dobýt RPG trůn. Pomohou mu draci

Již v úvodním intru dává hra jasně najevo, s kým má hráč tu čest. V době posedlé surovinovými úsporami a vývojem hybridních nebo ještě lépe elektromotorem poháněných automobilů dává přednost starým dobrým spalovacím motorům.

Ve hře je k dispozici přibližně pět set automobilů a další budou přibývat formou DLC.

Maximální požitek z jízdy

Celá koncepce je založená na maximálním požitku z rychlé jízdy. Ten má být v hráči umocněn parádní grafikou a skutečně velmi realistickým zvukem motoru. Zvukové efekty motorů jsou skvěle provedené prakticky u všech automobilů, nikoli jen u těch nejdražších žihadel.

Microsoft se se svým závodním klenotem dal velmi záležet a společně s ním uvedl na trh také speciální bezdrátový volant. Ten se sice nemůže rovnat  klasickému kusu hardwaru, zejména proto, že jej hráč musí držet ve vzduchu, přesto však nabízí pohodlnou náhražku kompaktních rozměrů.

VIDEO: PlayStationví hrdinové se sešli v hospodě. Xboxoví pozváni nebyli

Série se postupně stává takovým automobilovým NHL či Fifou, každý rok se objevuje další pokračování s vyšším číslem ve jméně. Automaticky se tedy nabízí u těchto nekonečných pokračování zcela typická otázka. Přináší oproti předchozímu dílu vůbec nějaké změny?

Grafický engine je stejný jako v případě třetího dílu. Doznal sice pouze částečných kosmetických úprav, ale pořád vypadá k světu

Základní prvky hry zůstaly prakticky nezměněny, což je však velice dobře. Konzervatismus autorů přinesl v tomto ohledu ovoce, jelikož se neustále daří z předchozích dílů zachovávat pouze to nejlepší. Zatímco třeba konkurenční titul Dirt 3 většinu hráčů lehce zklamal a nepodařilo se mu dosáhnout kvalit druhého dílu, Forze se stále daří neustále se zlepšovat.

Už zase bez kouře

Každá mince má rub a líc a neochota přinést nějakou radikální změnu zároveň brání v tom, aby se z nové závodní hry stala absolutní pecka. Grafika je velice podobná předchozímu dílu, rozhodně lepší je třeba dynamické využití světelných efektů a o něco kvalitnější textury. Zejména velice dobře vypadá odraz slunečního světla od naleštěné metalízy. Občasný hráč si však většiny rozdílů nemůže všimnout.

Je nutné však zmínit, že grafika byla již ve třetím díle téměř fotorealistická, navíc při konstantních šedesáti snímcích za sekundu. Framerate během hraní vůbec nekolísá.

RECENZE: RAGE zklamal. Přál si být peckou, ale jde jen o lepší průměr

Vývojáři nebyli schopni implementovat žádné kouřové efekty. Výfukové plyny jako by automobil vůbec neprodukoval, z motoru se čmoudit nezačne ani po nárazu do zdi ve velké rychlosti.

Naprosto kritická je pak absence takzvaného blur efektu, při kterém se rozmazává obrazovka. Za následek to má dojem, že hráč opravdu jen stěží rozezná rozdíl mezi různými rychlostmi jízdy. Jistě, Forza nechce být na první pohled arkádovou hrou, avšak bez doprovodných triků nelze dosáhnout věrné iluze adrenalinového zážitku.

Arkáda nebo simulátor

Zachován zůstal optimální princip volby obtížnosti. Hráč má možnost zvolit míru obtížnosti, a zároveň se tak blížit či vzdalovat simulaci skutečných závodů. Závodění lze na míru přizpůsobit třeba malým dětem nebo ostříleným hráčům. Nutno podotknout, že skutečný zážitek tkví samozřejmě v již zmíněné realističtější části.

Forze prospěla spolupráce se známým automobilovým pořadem TopGear

Vliv na jízdní model mají pneumatiky, poškozené části i rozdíl mezi náhonem na přední či zadní kola. Forzu lze srovnávat i s jedním z nejlepších závodních simulátorů současnosti, hrou F1 2011.

Nová Forza přináší spolupráci s pořadem TopGear. Díky ní si hráči mohou zazávodit na testovacích tratích známých ze stejnojmenného seriálu. V kariérovém módu se jako drobná zpestření objevují také speciální eventy. Mezi nimi například srážení kuželek za jízdy, během níž je nutné nasbírat předem dané množství bodů, nebo fotbálek s obřím míčem.

VIDEO: Na EA Gameshow 2011 jsme si zahráli NFS: The Run

Jedním z mála grafických neduhů hry je zvláštní ztvárnění okolní krajiny. Ač vypadá opravdu skvěle a pohled na horské masivy či zalesněnou krajinu lemovanou loukami se blíží skutečnému zážitku, místy působí příliš staticky a nemastně neslaně.

Během hraní neustále nemohu ztratit dojem, jako by se jednalo o videohru z arkádového automatu. Snad je to způsobeno pestrou paletou využitých barev plných sytých odstínů.

Autofetišismus

Milovníci automobilů ocení možnost všechny modely aut pořádně prozkoumat v garáži, případně v módu Autovista komentovaném borcem z TopGearu, Jeremy Clarksonem.

Vzhled automobilů je jednoduše perfektní a je zpracován i do těch nejmenších detailů. Skvělý zážitek navíc přidává i pohybový ovladač Kinect, se kterým je možné auta prohlížet jako ve skutečnosti. Pomocí předklonu lze pečlivě prozkoumat ráfky nebo nahlédnout pod kapotu.

Kokpity jsou zpracovány velice dobře a skutečně se blíží svým reálným předlohám.

Exkluzivní video: Callisto, soupeřka Xeny, předvedla v Praze svůj řev. Podívejte se

Detaily jsou zpracovány na výbornou, ale model zničitelnosti automobilu je téměř tragický. Pokřivení kapoty je ve hře spíše malým zázrakem, povětšinou dochází jen k odření laku a barvy. V kombinaci s tím, že i po pořádné projížďce na okruhu ve vyprahlé krajině je auto blyštivé jako by vyjelo z mycí linky, je celková ignorace povětrnostních podmínek dosti nepřirozená.

[youtube_660]jZns7Md5bfg[/youtube_660]

Verdikt

Forza je skutečně výbornou závodní hrou. Z předchozích dílů si vzala to nejlepší a přidala něco navíc. Skvělým přídavkem je licence pořadu TopGear a vylepšené světelné efekty. Kariérní mód slibující zábavu na několik hodin, více než pěst set automobilů a možnosti je tunit činí z Forzy opravdu dlouhotrvající investici do adrenalinové zábavy.

Drobnou nevýhodou je neustálé zachování špatného modelu zničitelnosti a absence kouřových efektů.

Pohybový senzor Kinect nebo možnost dokoupení speciálního bezdrátového volantu dokáží uspokojit i ty nejvášnivější příznivce automobilových simulátorů stejně jako začínající nováčky.

Hodnocení: 85 %

  • Klady: Grafika, velký počet vozidel, zvukové efekty, dlouhotrvající kariéra, jasně rozdílné obtížnosti
  • Zápory: Absence kouřových efektů, neměnící se počasí

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Forza 4 na ekologii kašle. Uznává jen nabušené, čmoudící káry

Hide picture