RECENZE: Frankenweenie: Domácí mazlíček, ze kterého budete mít noční můry

Loutkový 3D film zaujme na velkém plátně na první pohled. Bohužel však postrádá i stejně plnokrevný příběh.

Tim Burton je jedním z nejoriginálnějších současných režisérů. K jeho rukopisu neodmyslitelně patří expresivní kostýmy, rozjásané barvy či naopak hřbitovní pošmourná nálada. Jeho nejnovější film vlastně není takovou novinkou, jako krátkometrážní hranou komedii ho natočil již v roce 1984. Frankenweenie: Domácí mazlíček (2012) však není nostalgickou vzpomínkou. Naopak, animovaný 3D film jde s dobou.

Režisér Tim Burton debutoval dlouhometrážním filmem Pee-Weeho velké dobrodružství (1985) a svůj zájem o hřbitovy všeho druhu projevil už v druhém snímku Beetlejuice (1988). Proslavila ho dvojice komiksových adaptací Batman a Batman se vrací (1989, 1992). Ve Střihorukém Edwardovi (1990) se poprvé dal dohromady s Johnnym Deppem a společně vytvořili řadu typicky burtonovských filmů – Ed Wood, Ospalá díra, Karlík a továrna na čokoládu, Sweeney Todd a naposledy Temné stíny (2012).

Animovaný trojrozměrný Frankenweenie vypráví dětskou verzi kultovního hororového románu Mary Shelley Frankenstein. Malý Viktor, se zájmem o přírodní vědy a amatérskou kinematografii, přijde o svého milovaného domácího mazlíčka. Pejska Sparkyho srazí auto, ale Viktor se rozhodne, že svého nejlepšího kamaráda jen tak odejít nenechá. To nakonec vyvolá pozdvižení v celém městečku.

Dokonce i malý Viktor už natáčí ve 3D. Zdroj: Falcon

Burton ve svém zatím posledním filmu navázal na sedm let starý loutkový muzikál Mrtvá nevěsta Tima Burtona (2005). Nejen technikou, kterou rozšířil o populární třetí rozměr, ale také vizuálním stylem. Ostatně, hlavní hrdina obou filmů se jmenuje Viktor, a kdyby nebylo rozdílného období, kdy se film odehrává, mohlo by jít o mladší a starší verzi stejné postavy.

Očima Pavlíny Nouzové: Frankenweenie je možná jen prodloužená verze svého krátkého předchůdce, která se ke konci rozpadá ve sled epizod. Ovšem jinak takový nápad ani nešel ztvárnit. Navíc se k tomu přidává krásná pocta všem možným monstrům, která Tim Burton už dlouhá léta obdivuje, a také není od věci přičíst pomyslné body navíc animáku, který jde proti současným trendům – sice je ve 3D, zato černobílý. A v Česku běží s titulky.

Hodnocení: 4****

Stejně jako v předchozích filmech si i zde Burton místy pohrává s černým humorem na pomezí života a smrti, parodie a vážného příběhu. Hlavními hrdiny jsou děti, které se utkají ve školní vědecké soutěži. Každé z nich má svůj specifický charakter, s vlastním vzhledem i chováním. Objevují se zde i odkazy na původního filmového Frankensteina (např. Edgar nebo sousedčin pejsek).

Domácí mazlíček přichází do českých kin ve 3D formátu a v původním znění. To je u nás věc poměrně nebývalá, o to víc, když jde o animovaný film. Čeští distributoři si asi konečně uvědomili, že všechny animáky nejsou jen pro děti. Pravdou však je, že Frankenweenie bude ze všech Burtonových filmů svým příběhem pro děti nejstravitelnější.

Dětský film dětinského režiséra

Zpracování filmu je přepečlivé, Burton na něm údajně pracoval od roku 2005. Originální a krásné loutky vyniknou ve třetím rozměru, a to i přesto, že nezbytné brýle samozřejmě ještě více ztmavují černobílý obraz. Skvělá je i hudba Burtonova dvorního skladatele Dannyho Elfmana.

Problém s Frankenweeniem je tedy venkoncem jediný, ale zato zásadní. Pod nablýskaným povrchem trochu chybí stejně propracovaný vnitřek. Příběh byť roztomilý postrádá více humoru, narážek, lehkosti ve vyprávění. Nahrazuje ho sice honičkami po městě a létajícími příšerkami, které jistě zaujmou zejména děti. Starší a pokročilí diváci se pokochají řemeslným provedením, ale dost možná jim i poměrně krátká stopáž filmu bude připadat příliš dlouhá.

Viktorův pomocník Edgar je podivná existence

Předchozí snímek Temné stíny nebyl u diváků příliš úspěšný. Tato filmová adaptace původního seriálu doplatila na to, že většina lidí předlohu neznala a v příběhu se ztrácela. Frankenweenie má přesně opačný problém. Viktorovy lapálie se zombie pejskem naopak postrádají hlubší záběr či více humoru. Prostě něco, co by nejen okouzlovalo, ale také bavilo.

Frankenweenie bude soutěžit o Zlatý glóbus a dost možná i o Oscara. Technicky jde o novinku, poprvé se zde setkává stop motion animace s třetím rozměrem. Údajně jsou dokonce všechny loutky (bylo jich přes 200!) vyrobeny ručně. Ačkoli tyto historky bývají často spíše součástí PR, pečlivost je jednou z věcí, kterou filmu nejde upřít.

Frankenweenie: Domácí mazlíček (Frankenweenie)

Animovaný / Komedie / Horor / Sci-fi
USA, 2012, 87 minut