Menu
FANZINE.cz
Komiks

RECENZE: Hellblazer. Potopa přináší pekelníky i rasismus

Ondřej Lorenc

Ondřej Lorenc

1. 7. 2013

Johna Constantina zavedla cesta do Ameriky a hned vrazil nosem přímo do problému, který k ní patří stejně neodmyslitelně jako hamburgery nebo muscle cars. Všem čtenářům bude hned na první stránce jasné, že komiks se zaobírá domnělou nadřazeností bílé rasy, a uvidíme, jak se s tím Angličan vypořádá.

Hellblazer: Potopa je pokračováním vycházející z řady a posouvá příběh zase o krůček dál. V minulosti se Constantin na scéně objevoval i v navzájem příliš nesouvisejících komiksech (Syn člověka), ale tady jde o něco většího.

Pořád ten stejný kabát

Komiks navazuje na sebevraždu jeho přítele, kterou si John musel odsedět v lapáku, střet s dvěma bratry pozůstalého a v cyklu samozřejmě nesmí chybět ani pár odboček, a většinou někdo přijde k nepěknému úrazu. Ale nic není s Johnem náhoda.

Teď je na cestě za manželkou sebevraha, kterému dal sám do ruky pistoli. Asi s omluvou na rtech, možná, aby ji ukonejšil, ale jeho motivy jsou málokdy zřejmé. Každopádně dorazí do Ameriky a i když si kromě obvyklých drzostí hledí svého, hned se zaplete s místním bílým odbojem.

Brian Azzarello
Komiksový autor Brian Azzarello se narodil 11.srpna roku 1962. Mezi jeho práci patří například Batman (Broken city), Superman, série 100 nábojů a samozřejmě Hellblazer. Řadí se mezi těžké váhy, je držitelem Eisnerovy a Harveyovy ceny. Z nedávného díla může čtenář zabrousit kromě Hellblazera například do Before Watchmen.

A zpátky k rasovým rozdílům. Komiks se jich totiž dotýká velice zajímavou cestou. I když se samozřejmě nevyhneme bandě násilnických skinů, je zde, v uzavřené komunitě, rasismus vyučován jako víra podepřená biblí s kapitalistickými fakty.

Víra v bílého Boha

Extrémisté jsou ukázáni jako milující členové rodiny, s pevnými společenskými pouty v absolutním kontrastu s hluboko zakořeněnou a expresivní nenávistí k jiným barvám pleti. Zvláštní místo v jejich černých srdcích pak samozřejmě patří  Židům.

Stojí za zamyšlení, že komiks poukazuje na naprosto reálné hrozby. Bible, kde se příběh Kaina a Ábéla, Noemovy archy nebo i Adama a Evy naprosto racionálně vysvětluje jako zářný vzor spojení Boha a bílé rasy. Jen po světě bohužel nechodí Constantin, aby se, s pomocí ďáblovou, s podobně smýšlející cháskou vyrovnal.

Ale trochu na lehčí notu, na jeho sarkasmus se nejde netěšit. Temné, chytré narážky jsou jednou z nejsilnějších stránek komiksu. Není nad Johna Constantina, který s bohorovným šklebem na rtech nakráčí do baru plného pravičáků.

Podívej se mi do očí

Dalším plusem, který se vidí skutečně málokdy, je celkový nádech kresby. V každém políčku komiksu je vyobrazeno, že kam jde Constantin, tam jde i peklo. Stíny, postavy, za vypíchnutí určitě stojí výjimečná kresba očí, které jsou prostě nenávist na papíře.

Ve městě vypukla holohlavá nemoc

Dílo Marcela Frusina vrcholí v okamžiku, kdy je jediná, křiklavě vybarvená dívenka, která působí jako symbol nevinnosti a zkažené rasistické výchovy, svědkem nálezu zlynčovaného těla. Všechna čistota spadne s výrazem na její tváři, když prohlásí, že si to oběť zasloužila.

Jako s ďáblem v těle

Je to samozřejmě i kvalitou scénáře, že na žádné postavě nezůstane nit suchá. Celá řada je vedena v duchu, že každý má své hříchy a zvrácené myšlenky, často ale jako protiklad k vlastnímu morálnímu kódu. Téma Potopy proto naprosto úžasně zapadá a přirozeně plyne v hellblazerovském duchu.

Jde určitě o jeden z nejlepších komiksů, které byly za poslední dobu přeloženy do českého jazyka, a prozradím, že pokračování nijak na kvalitě neubírá, snad jen ještě přidá na zvrácenosti. Máte rádi komiksy? Pak tenhle je jistota.

Originální název: Hellblazer: Highwater
Český název: Hellblazer: Potopa
Scénář: Brian Azzarello
Kresba:Marcelo Frusin, Giuseppe Camuncoli
Překlad: Štěpán Kopřiva
Obálka:Mercelo Frusin
Vazba: brožovaná
Rozměry: 170 x 255 mm
Vydal: Crew, Praha 2013
Počet stran: 124
Doporučená cena: 349 Kč

Hodnocení:***** (90 %)

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Hellblazer. Potopa přináší pekelníky i rasismus

Hide picture