RECENZE Hunger Games: Vražedná pomsta. Druhý díl chystá půdu na velké finále

Nela Christovová

Nela Christovová

22. 11. 2013

Fanoušci Hunger Games můžou započít s oslavnými tanci, druhý díl nazvaný Vražedná pomsta konečně dorazil do českých kin. Katniss a Peeta se vrací do arény bojovat o holý život. Kdo z nich přežije?

Na filmová plátna se po roce a půl vrací dlouho očekávané Hunger Games s podtitulem Vražedná pomsta. Druhý díl fantasy, o které se hovoří jako o pokračovateli tradice Harryho Pottera, tak doslovně přejal název své úspěšné knižní předlohy.

V hlavních rolích se zase objeví Jennifer Lawrence a Josh Hutcherson coby neohrožená Katniss Everdeen a tak trochu ňouma Peeta Mellark, vítězové 74. hladových her. Dvojice, která se vzepřela všemocnému Kapitolu, když se rozhodla, že vítězové budou dva, nebo žádný, se dostala do nezáviděníhodné pozice.

Hvězdné obsazení pobaví

Vrací se také staří známí Haymitch (Woody Harrelson), Cetkie (Elizabeth Banks) a Cinna (Lenny Kravitz), kteří odlehčí tíživou atmosféru pár vtipnými gagy. Překlad dialogů je silně ovlivněn českým knižním překladem, a to jak v tom dobrém, tak v tom špatném. Milovníci románu budou nadšeni, že křestní jména a místní názvy zůstaly stejné, ostatní zřejmě čeká mírný facepalm. Transformace jména Gale do Hurikána a Effie do Cetkie totiž svědčí o akutním zápalu překladatelského střeva.

Místo zaslouženého klidu všichni povinně objíždějí jednotlivé kraje s patetickými projevy o tom, jak se mají všichni skvěle, že by i normalizační papaláši bledli závistí. A aby toho nebylo málo, Katniss a Peeta se musí tvářit zamilovaně, i když Katniss nemyslí na nikoho jiného než na Hurikána (Liam Hemsworth), dlouholetého kamaráda ze svého kraje.

02:21

Ze svéhlavé dívky se navíc stal symbol počínající revoluce, a tak si Kapitol stanovil na první pohled jednoduchý cíl: zlikvidovat ji při výročních 75. hrách. Těch se mají zúčastnit předchozí vítězové Hladových her, mladí i staří. A taky Peeta. Fígl s jedovatými bobulemi z prvního dílu už dvojka z 12. kraje asi jen tak nezopakuje, takže je zajímavé sledovat, jak Suzanne Collins, autorka knižní předlohy, rozlouskne tenhle oříšek.

Jennifer Lawrence vás dostane

Režie druhého dílu byla svěřena Francisi Lawrencovi, který byl dosud známý především jako režisér hudebních klipů Justina Timberlaka, Avril Lavigne, The Black Eyed Peas, Rickyho Martina a dalších. V tom, jak efektivně zapůsobit na mladého diváka, má tedy zkušeností víc než dost. A zřejmě šlo zřejmě o trefu do černého, o čemž svědčí i další dvě pokračování Hunger Games, které bude Lawrence režírovat.

Na druhý díl Lawrence nedostal zrovna malý rozpočet. Za 140 milionů dolarů vyčaroval podívanou plnou propracovaných vizuálních efektů a extravagantní výpravy, které podpořil speciálními kamerami IMAX. Na ně se film přepne ve scéně, kdy Katniss vyjíždí výtahem do arény. Akční sekvence si proto užijete v rozšířeném (rozumějte vyšším) formátu, tedy pokud film sledujete v tom správném kině.

I když Jennifer Lawrence je stále proklatě sexy a pořád ještě sestřelí všechno, na co přijde, akční scény jsou o poznání klidnější než v prvním díle. V podstatě veškerou akci způsobují přírodní živly, jednotliví hráči mezi sebou nejsou v takovém kontaktu jako v prvním díle a kupodivu se ani moc nechtějí vzájemně pobít.

Na výpravě se nešetřilo ani letos. Čeká vás spousta ohnivých efektů! Zdroj: Bontonfilm

Na výpravě se nešetřilo ani tentokrát. Čeká vás spousta ohnivých efektů! Zdroj: Bontonfilm

Možná zajímavější než řežba v aréně je zápletka, která jí předchází – machinace prezidenta Snowa (Donald Sutherland), chudinské protesty a naopak okázalost světa bohatých. Zajímavé je taky sledovat, jak se vyvíjí spojenectví mezi čtyřmi splátci – v tomto případě vítězi hladových her, kteří se museli znovu vrátit do arény. Oproti tomu vztah mezi Peetou a Katniss se vyvíjí poněkud násilně, mezi lhostejností a náhloou zamilovaností chybí logické mezikroky, stejně jako v prvním díle.

Zásadní zvraty v zápletce možná i díky občasné zkratkovitosti dokážou překvapit, snímek by ale si určitě zasloužil trochu dramatičtější závěr, který by nevyšuměl do prázdna. V současném podání to totiž působí, jako že si filmaři nastavili hodinky a po uplynutí určité době jednoduše příběh utnuli a na shledanou za rok.

Cílem Hunger Games: Vražedná pomsta tak zřejmě bylo připravit půdu pro to, co má přijít v následujících dvou dílech. A tentokrát už nepůjde o pouhou reality show. Z podívané pro děti se film zlehka posouvá do pozice filmu, který přináší úvahy o tom, jak těžké je vymanit se ze všemocného systému plného lží a intrik.

Verdikt Nely Christovové:

nela-christovovaSkvělá výprava a propracované efekty se od pokračování Hunger Games už tak nějak očekávaly. Přesto se Vražedné pomstě nepodařilo vymanit ze stínu svého staršího sourozence, i když její sdělení je mnohem dospělejší a závažnější. Kamenem úrazu je nedostatek takové akce, která vám rozpumpuje krev v žilách, a také vztah mezi Katniss a Peetou, o kterých by se dalo říct totéž. Jakkoliv jsou oba milí a sympatičtí, mezi touhle dvojkou to zkrátka nejiskří. Přesto se můžeme těšit na následující díly, které přinesou krvavou bitvu mimo arénu.

Hodnocení: 75 %

Verdikt Jana Uhlíka:

Jan UhlíkVražedná pomsta je téměř dokonalým příkladem toho, jak by mělo vypadat filmové pokračování. Tvůrci se poučili z chyb prvního dílu a využili toho s plnou parádou. Děj dokáže diváka udržet v pozoru po celou dobu promítání. Intenzitě navíc přidává emoční horská dráha, která upoutanost jen podtrhuje. Krom zmíněných atributů se posunuly i herecké výkony. Hraní herců, především Joshe Hutchersona, působí mnohem věrohodněji a dospěleji než v prvních Hunger Games. Všechny elementy tvoří dohromady skvělý filmový zážitek, který neurazí ani nejnáročnějšího diváka.

Hodnocení 90 %

0