RECENZE: Kniha Agent X-Hawk 2. Zpěv lamie zabíjí všechny bez rozdílu

9. 9. 2012

Proradný hrabě X-Hawk si s agenturou Kovářů rovnováhy zase pohrává jako kočka s myší. Tentokrát je vykonavatelem lordovy vůle a tím, kdo jejím zaměstnancům pořádně zatopí, nelidská obyvatelka vzdálené paralelní reality. Vražedná a vraždící lamie.

Zpěv lamie se povedl a bude velice těžké její úroveň překonat. Autor: Jan Doležálek

Původní česká sci-fi a fantasy knižní série o neohroženém agentovi Johnu Francisi Kovářovi nemusí být již po téměř třiceti svazcích nijak obšírně představována. Co však může být pro méně znalé poněkud matoucí, je rozdělení dosud jednotného proudu jejích příběhů ve dva. Dva, které jsou navíc přes odlišné pojmenování dost podobné.

Zatímco líčení dobrodružství hrdinů z nadnárodní agentury starající se o klid,ve všech sousedních vesmírech zůstává, vznikla i jejich zrcadlová protiváha. Autorství první knihy pojmenované Agent X-Hawk 01: Hitman se ujal přímo jeden ze zakladatelů rozvětvující se série, Miroslav Žamboch. Využil svou osvědčenou kombinaci strhující akce a hrdiny s poněkud rozporuplným charakterem.

Také Jan Hlávka je fanouškům stále oblíbenější série JFK velmi dobře znám. Nejprve přivedl v Zatmění dezorientovaného Kováře do paralelní reality, ve které se pije krev stejně jako martini.  Po čase následovaly dva díly Odplaty z temného prostředí vzdáleného světa těsně před apokalyptickým koncem. Přispěl i dvěma příběhy do souboru povídek Svůj svět si musíme zasloužit (první s názvem Žiješ jenom jednou patří do reality Zatmění,v Kočičárně se agent Tom Feny poprvé setkává s telepatickým kocourem Matesem, svým budoucím přítelem a parťákem).

Kocour v botách s parádní vyřídilkou

Zvláštní agent Tom Feny je převelen do hraniční pobočky agentury, aby v utajení dokončil projekt, o němž neví ani ťuk. On i jeho kočičí parťák se zamotávají do sítě polopravd a tajemství. Rovněž Vincent Vega je zde na zapřenou. Navíc je Tom konfrontován s hrůznými událostmi svého posledního úkolu, jež ho mohou připravit o rozum. Praha na vedlejší koleji čelí vražedným útokům chameleonské návštěvnice, která se však pouze snaží zachránit svůj rod. A hrabě X-Hawk všem dává lekci.

Ani ve zlé sérii není zlo jen zlé

Snad proto, že si čtenáři prokazatelně zamilovali většinou kladné hrdiny z příběhů JFK, rozhodli se autoři o malou inovaci. Zkusili zpracovat dění i na druhé straně bojové linie. Vznikly tak první dva díly řady s podtitulem Agent X-Hawk. Vyprávějí o osudech špatňáků z tábora úhlavního nepřítele statečného Kováře a jeho kolegů, Xaveria Hawka.

Na první pohled by se proto mohlo zdát, že její autoři dostanou šanci vyřádit se v líčení hrůzných detailů událostí stejně jako temnoty charakterů. Že čtenáře čeká nejen ohňostroj vybuchujících trhavin a útrob nebohých obětí, ale také odhalování příšerných zákoutí psychopatických myslí. Teoreticky.

Na rozdíl od některých předchozích dílů, zejména ženských autorů, v nichž megalomanský hrabě odhaluje jisté citlivé a emotivní stránky své duše, nyní z jeho příslibů bolesti a utrpení skutečně mrazí. Pánové se do démonizování jeho postavy opravdu obuli. Na druhou stranu je jeho prostor srovnatelný s linií JFK. V tomto ohledu tedy k velké změně nedochází. Je však naděje, že ve vybudované atmosféře budou pokračovat i další spisovatelé a obdivovatelé Dexterů, Lecterů nebo Batesů si přijdou na své.

Právě v temnotě čest září daleko

Přestože se hlavními postavami nových dílů stávají členové družiny vyšinutého psychopata, nejsou zatím ani v jednom případě pouze špatní. Stejně jako v Hitmanovi byl hlavní hrdina nešetrně donucen ke kopání za X-Hawka, i ve Zpěvu lamie vraždící mimozemšťanka není ve skutečnosti zlá. Je nelidská. Asi jako lesní požár nebo žralok. Sice za ní zůstávají ožraná těla a kosti jejích obětí – tedy potravy – ale vyčítal by jí to snad jen některý z příbuzných zkonzumovaných statistů.

Nová série je doplněným pohledem na druhou stranu opony, který nepřekračuje meze přístupnosti. A pravděpodobně ani nepřekročí. Možná se v některém z jeho pokračování čtenáři seznámí se skutečně zlým hlavním hrdinou. Těžko říci, jak by byl přijat. I přes určitou fascinaci zlem by hlavní hrdina měl být hrdinou alespoň trochu. Pokud ne, bylo by poněkud těžké si tohoto antihrdinu přisvojit a tím se vžít do celého příběhu.

Zatím se čtenáři mohou těšit ze skvěle zvládnutého příběhu zářícího barvitými osobnosti hlavních postav, perfektně časovaným dějem, dech beroucím seznamováním s naprosto cizí a nelítostnou inteligencí, dynamicky vzrůstajícím tempem až po grandiózní finále i originální závěr. Ať již se čtenář zaměří na traumatizovaného Toma, s obdivuhodným nadhledem glosujícího Matese nebo další postavy, u kterých by předpokládal jisté chování, a ony jej zcela vyvedou z míry, bude spokojen.

Zkrátka a dobře, Zpěv lamie se povedl a bude velice těžké její úroveň v další knize této paralelní série JFK předčit. Možná jediné, co by mohlo mít nádech výtky, je skutečnost, že příběh je natolik jedinečný, že tak úplně nezapadá mezi ostatní díly zmiňovaných sérií. Spíše působí jako samostatná kniha.

To by koneckonců vůbec nebyl špatný nápad, protože jak Tom s Matesem, i lamie a její civilizace by si jistě zasloužili rozvinutí svých příběhů do dalších pokračování. To však také není novinka, protože i jiným hrdinům by slušel samostatný proud vyprávění. Nadšenému fanouškovi tedy nezbývá než čekat na další pokračování a doufat, že se s výše jmenovanými co nejdříve opět setká.

Název originálu: Agent X-Hawk 2: Zpěv lamie
Autor: Jan Hlávka
Obálka: Jan Doležálek