RECENZE: Sbírka Temné časy. Temná fantastika českým autorům sedla

22. 8. 2012

Martin Fajkus (ed.): Temné časy (perex)Temná fantasy, to je žánr, který pracuje se standardními prvky klasické fantasy, ale netroškaří s hutnou atmosférou. Ve všech devíti příbězích kvalitní antologie Martina Fajkuse proto nechybí krev a smrt, zrada, kletby a mocná magie, sex, ale ani vtip a nadhled.

Temné časy nejsou zcela antologií temné fantasy, ale sbírkou různorodých příběhů. Zdroj: devianart, Autor: LordHannu

Historie žánru fantasy se v Česku píše pouhá dvě desetiletí a domácí trh navíc není dvakrát velký. Není proto divu, že vůči fantastickým antologiím našich vlastních autorů máme ještě nemalý dluh, který čeští editoři splácí jen pomalu. Novinka Martina Fajkuse, který stojí i za pár let starými Legiemi nesmrtelných, proto představuje jednu z prvních, nebo dokonce vůbec první domácí antologii temné fantasy. Naši autoři v ní ovšem dokazují, že tahle poloha žánru jim sedne jako ulitá.

King zklamal, Schink a Kotleta bodují

Jméno Williama Kinga, skotského spisovatele žijícího v Praze, které Temné časy otevírá, má v jinak české antologii zvuk celosvětově známého autora, který se psaním temné fantasy živí. Navzdory tomu King podává svou neoriginální povídkou o jedné další prácičce na městském hřbitově, kde není tak úplně všechno v pořádku, pouze standardní výkon a ve srovnání s ostatními texty sbírky patří spolu s povídkou Jana Galety k podprůměru. Na druhou stranu ovšem působí jako příjemné uvedení do tematiky subžánru.

Ten následně Petr Schink vezme, vyřízne z něj nejlepší motivy a zasadí je do originálního steampunkového světa své knihy Století páry. Schink píše akčně, klade důraz na charismatického hlavního protagonistu, jenž příběh táhne kupředu, stejně jako na dusivou atmosféru kletby, jež všem mužským příbuzným hrdinova zaměstnavatele brání v erekci. Schink proto nešetří ani se sexuálními prvky, které s motivy temné fantasy tvoří příjemný, vyspělý koktejl, jenž se výtečně čte.

Obsah antologie:

William King: Noc na hřbitově
Petr Schink: Na půdě
Lucie Lukačovičová: Jazyk ohně, srdce ledu
Martin D. Antonín: Pěšáci boží
Rastislav Weber: Až do krve, až na kost
Míla Linc: Ztracená jména
Jan Galeta: Lovci slávy
Petra Lukačovičová: Trny v očích
František Kotleta: Příliš dlouhá swingers party

Podobnou kombinaci ostatně dále rozpracovávají Míla Linc v povídce o oblíbeném bardu Žibřidovi a fantomová hvězda české fantastiky František Kotleta, který paranormálními prvky okořenil nadupaný akčně-detektivní příběh z prostředí pražského sex-průmyslu. Nejen Kotletův příspěvek do antologie je ovšem důkazem toho, že právě díky svým temným podtónům je temná fantasy ideálním žánrem i pro drsný humor a trochu příjemné, nevtíravé nadsázky – ostatně název jeho povídky Příliš dlouhá swingers party mluví za vše.

V neposlední řadě učinil mnoho úspěšných pokusů o vtip také Martin D. Antonín, který je svými tak trochu švihlými světy známý. Není divu, že ve svérázné povídce proto představil hláškujícího avatára, který se svým bohem dennodenně promlouvá a chtě nechtě mu slouží až za hrob, i když to znamená častý kopanec do žeber a celoživotní celibát. Sám Fajkus ovšem přiznává, že Antonína musel v jeho vtipu krotit, a tudíž povídka vyznívá přece jen bezútěšněji.

Méně temné fantasy, více temné fantastiky

Dle vlastních slov Martina Fajkuse se většina autorů jeho antologie dost odchýlila od standardu předepsaného subžánru, jehož směr v zahraničí určují Steven Erikson, Joe Abercrombie, Glen Cook a další. Domácím povídkám v Temných časech to ovšem slouží spíše k dobru, protože osvědčené motivy v nich byly využity spíše jako originální náhled na příběhy z jiných soudků.

Martin Fajkus (ed.): Temné časy (obálka)

Rastislav Weber tím pádem příjemně překvapí svou historickou fantasy o dusivé atmosféře v lese, z něhož nelze vyjít, podobně jako Lucie Lukačovičová, která sice ořezala reálie svého oblíbeného Japonska na minimum, ale zato přidala až děsivě silnou magii. Její sestra, Petra Lukačovičová, se vydala už zcela mimo žánrové hranice a svým zvláštním příběhem plným bolesti psychické i duševní zapůsobí i na tvrdší povahy.

Temné časy nejsou tak zcela antologií temné fantasy, ale spíše vyváženou sbírkou sice různorodých, ale zato propracovaných, vypointovaných a kvalitních příběhů, které posunou čtenářovo vnímání literárního temna na novou úroveň. V neposlední řadě samozřejmě poslouží jako skvělý vzorník zkušených autorů pro ty, kteří se s těmito domácími spisovateli dosud nesetkali. Zcela jistě se s většinou z nich budou chtít setkat znovu.

Název: Temné časy
Editor: Martin Fajkus
Obálka: Adam Dragon