RECENZE: Kniha Erebos čtenáři neříká, že počítače jsou špatné. Naopak

Petra Gawlasová

Petra Gawlasová

5. 12. 2011

Kdo nikdy nehrál žádnou počítačovou RPG hru, necítil touhu hrbit se dvě hodiny nad zářící obrazovkou a zmizet v dokonalém světě. Kniha polské spisovatelky Ursuly Poznanski o jednom takové nereálném, dokonalém počítačovém světě vypráví.

Erebos se na rozdíl od jiných nesnaží varovat před online hrami Zdroj: film Elephant

Spisovatelka Ursula Poznanski se svým románem Erebos přesně trefila do doby, kdy spousta odrostlejších dětí (a nejenom jich) žije druhý život v nějaké MMORPG (angl. massively multiplayer online role-playing game). Název románu odkazuje na hru, kterou hlavní hrdina Nick hraje a vytváří si na ní velkou závislost. Ale pozor, žádné poučení typu hraní je špatné rozhodně nečekejte.

Příběh se odehrává v jedné londýnské škole, kde se mezi žáky začíná šířit tajemné DVD s neznámým obsahem. Hlavní hrdina Nick se snaží dopátrat, proč se ostatní spolužáci chovají tak tajemně, a nakonec se inkriminované DVD dostane i k němu. Nick je nakonec mírně zklamán, že za tajemstvím, které nikdo nechce prozradit, se skrývá počítačová fantasy hra Erebos.

Díky nesmírné inteligenci a hratelnosti Erebosu se ale Nick čím dál tím víc stává na vymyšleném světě závislý a proniká do něj hlouběji. Hra ovšem nedává nic zadarmo, a aby Nick postoupil na další úroveň, musí plnit úkoly i v reálném světě.

Román pro mládež, který zaujme i starší čtenáře

Hlavní myšlenka románu spočívá v propojenosti online světa s tím naším. Hráči Erebosu nezískávají zkušenosti jako v běžně hraných hrách, tedy většinou plněním úkolů v on-line světě. Zkušenosti a úrovně získávají hlavně za mlčenlivost, podávání informací o ostatních a potencionálních hráčích a občas i za to, že v realitě provedou nějakou na první pohled nevinnou věc. Jakoby hra věděla o Nickovi naprosto všechno včetně toho, na co právě myslí. Nick si vůbec neovědomuje, že o hraní tady nejde a že je pouhým nástrojem promyšleného plánu jednoho programátora.

Přestože obal láká na odkrývání tajemství tajemné počítačové hry, o hraní na počítači v knize zas až tak nejde. Erebos představuje v postatě detektivku nebo dokonce špionážní román, v němž při troše znalostí antické mytologie a umu číst mezi řádky mohou někteří čtenáři pár záhad vyřešit sami. Erebos je totiž určen hlavně pro mládež a není divu, že si autorka jako kulisu vybrala právě atraktivní počítačový svět. Přestože autorka napsala román jednodušším jazykem, zaujme i starší čtenáře. Ursula Poznanski dokáže napínavě popsat jak pouhé poflakování se v on-line světě, tak plnění mírně nelegálních úkolů v Nickově realitě. Mnozí autoři thrillerů by se od ní mohli učit.

Erebos bude jistě hitem letošních Vánoc, ale menší upozornění pro všechny rodiče. Přestože by se na první pohled mohlo zdát, že se román zabývá kritikou hraní on-line her (dokonce i samotný název říká Erebos – hra, která zabijí), opak je pravdou. Autorka se vůbec nesnaží tvrdit, že hraní počítačových her je špatné a zdržuje se jakýchkoliv soudů o dnešní internetové mládeži. Špatná je pouze samotná hra Erebos a programátor, který ji vytvořil a využil naivity nezletilých hrdinů. Ursula Poznanski dokáže počítačový svět popsat tak atraktivně, že čtenáři budou mít spíš chuť si hru zahrát než ji zatracovat. Jak říká samotný Nick:

Odnímám realitě svůj souhlas. Odpírám jí svou pomoc. Podléhám vábení utéct před světem a vrhám se celým svým srdcem do nekonečnosti nereálna. (str. 145)

Erebos dozajista patří mezi nejlepší literaturu pro mládež letošního roku. Ursula Poznanski svým napínavým příběhem dokáže k románu připoutat čtenáře všech generací a tu starší i poučit, proč jejich ratolesti tráví více času před počítačem než s kamarády venku.

Název originálu: Erebos
Český název: Erebos – hra, která zabijí
Autor: Ursula Poznanski